“ 5,6,7,8…” tiba-tiba kedengaran suara halus budak
perempuan. Rupa-rupanya dia sedang membantu Muhammad yang sedang terkial-kial
mengira.
“ Haip! Mana aci tolong kawan” aku memintas
bantuan itu. Terpaksa bertegas dengan mereka.
“ Okay, siapa nama adik?” aku mula memberikan
perhatian kepada budak perempuan ini.
“ Aisyah”
“ Okay, kita nak main satu games. Boleh Aisyah
tolong mak ayam ni cari telur dia?” aku menyerahkan sehelai kertas maze kepada
Aisyah. Ku biarkan dia mengambil masa untuk menjawab.
Sementara itu, aku juga memberikan kertas yang
sama kepada kanak-kanak di sebelah Aisyah, Nashrah namanya.
Kelihatan masing-masing struggle mencari jalan.
Sabtu lepas, aku menyertai sebuah pemeriksaan
kesihatan dan ujian disleksia kepada kanak-kanak asnaf di Pangsapuri Sri
Purnama. Anjuran Akademi Dr Zara bersama Papisma.
Aku ditugaskan untuk membuat ujian disleksia
kepada kanak-kanak 7-12 tahun.
Setiap mereka akan menjawab 4 ujian. Ujian
membaca, ujian mengeja, ujian mengira nombor dan ujian memahami arahan serta
membezakan warna.
“ Dah siap!” Nashrah selesai menjawab.
“ Bagus. Cuba Nashrah jawab soalan kedua pula”
Nashrah terus menjawab soalan seterusnya.
Aku memandang kepada Aisyah. Kelihatan kertas itu
masih kosong tanpa jawapan.
“ Aisyah, dah siap?”
Dia mengeleng-geleng hampa.
“ Okay takpe. Aisyah boleh membaca? Meh sini
bacakan buku ni kepada akak.” Sambil aku menyua sebuah buku bacaan kepada
Aisyah. Buku kisah Nabi Hud dan kaumnya.
Aisyah merenung lama. Seolah-olah tembus buku itu
ditenungnya.
Aku mula mengesan sesuatu yang tidak kena di situ.
“ Aisyah tak boleh baca?”
Sekali lagi dia menggeleng hampa.
“ Aisyah dekat sekolah sekarang darjah berapa?”
aku mula bersembang dengannya. Mengubah pendekatanku kepadanya.
“ Darjah 3”
“ Aisyah pergi sekolah setiap hari atau ada
ponteng-ponteng?”
“ Aisyah tak pergi sekolah” dia menceritakan
perihal sebenar. Kanak-kanak ibarat kain putih. Jujur tidak tahu berbohong.
“ Kenapa? Sekolah tak best ke?”
Dia diam.
“ Cikgu ajar laju sangat ke?”
“ Aaah. Cikgu ajar laju. Aisyah tak faham”
“ Kawan-kawan tak tolong? Ke kawan-kawan selalu
ejek Aisyah?”
“ Kawan-kawan selalu ejek” nada suaranya mula
menjadi sedih.
“ Kalau tak sekolah, Aisyah buat apa dekat rumah?”
“ Jaga adik. Adik umur 6 tahun”
“ Mak kerja ke?”
“ Kerja”
“Okay. Ni yang terakhir. Boleh Aisyah tolong akak
tuliskan 2 ayat?”
“ Boleh!”
Aku menghulurkan sehelai kertas kosong. Ini ujian
yang terakhir. Untuk melihat sama-ada mereka mampu mendengar dan memahami
arahan dengan baik dan menulis/mengeja dengan betul.
“ All right. Cuba tuliskan menggosok gigi dan
berkumur” aku memberikan arahan pertama.
Kelihatan Aisyah menulis dengan baik. Tetapi dia
tersangkut ketika mengeja menggosok. Huruf K tidak ditulis.
“Ayat seterusnya, menikmati aiskrim vanilla” aku
memberikan arahan terakhir.
Laju Aisyah menulis.
Aku tersenyum kerana menyedari sesuatu!
Berdasarkan analisaku, Aisyah ternyata merupakan
salah seorang anak istimewa yang mengalami Disleksia.
Beliau mempunyai masalah dalam membaca dan mengeja.
Hampir kesemua ejaannya akan tertinggal huruf ‘K’.
Menggosogigi dan berkumur
Meni ti ais vanila
***
Disleksia
Satu anugerah.
Mereka punya IQ yang baik, Cuma memerlukan perhatian
yang lebih untuk belajar.
Bukan Aisyah seorang yang mengalami Disleksia.
Sebenarnya ramai di antara orang ternama yang juga mengalami Disleksia termasuklah
ahli politik (Lee Kuan Yew), pelakon (Whoopi Goldberg), artis (Leonardo da
Vinci) dan saintis (Albert Einstein).
Mereka berdaya imaginasi tinggi, amat kreatif dan
mampu berfikir dari pelbagai sudut / dimensi. Di samping bijak dengan kemahiran
tangan atau sukan.
Apa itu Disleksia?
·
Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran
khusus yang kerap berlaku.
·
Kanak-kanak Disleksia mempunyai masalah menguasai
tugasan sekolah walaupun mereka telah berusaha bersungguh-sungguh
o
Mempunyai keupayaan intelek (IQ) yang normal
o
Telah mendapat rangsangan dan pembelajaran yang
mencukupi
·
Masalah asasnya adalah perbezaan cara otak
berfungsi dalam menghubungkan simbol visual dengan bunyi
·
Mereka mungkin mengalami kesukaran
o
Membaca
o
Menulis
o
Memahami
o
Mengeja
o
Mengira
·
Dianggarkan 4 – 8 % pelajar sekolah yang bermasalah
disleksia
·
Kanak-kanak lelaki lebih ramai bermasalah Disleksia
berbanding perempuan.
Apakah ciri-ciri Disleksia?
- Di
peringkat pra sekolah mereka mungkin :
o
Lambat bertutur
o
Mengalami kesukaran sebutan atau rima
o
Sukar menulis nama sendiri
o
Payah mengenal bentuk atau warna
o
Sukar memberitahu cerita yang telah didengarinya
- Di
alam persekolahan, kanak-kanak Disleksia mungkin :
o
Gagal menguasai tugasan sekolah seperti membaca,
menulis, mengeja atau mengira
o
Tidak suka membaca dan mengelak dari membaca di
kelas
o
Kesilapan semasa membaca huruf, perkataan atau
nombor (Bacaan terbalik) :
§ 15 dengan
51
§ “was”
menjadi “saw”
§ ‘b’
dengan ‘d’‘
o
Kurang koordinasi seperti sukar mengikat tali kasut
o
Keliru dengan konsep masa seperti ‘semalam’, ‘ hari
ini’ , ‘esok’
o
Kesukaran memahami, mengingati dan mengikuti arahan
o
Selalu tersalah letak atau hilang barang atau kerja
sekolah
Masalah lain yang mungkin dialaminya
·
Disalah sangka dan digelar sebagai malas, bodoh
atau lembab
·
Pembentukan imej diri yang sihat terjejas dan
mengalami rasa rendah diri
·
Jika tidak dikenal pasti dan dibantu di peringkat
awal boleh menyebabkan
o
Gangguan emosi (seperti kemurungan)
o
Masalah tingkah laku (seperti melawan, kecelaruan
tingkah laku)
o
Rendah pencapaian akademik (menyebabkan keciciran
sekolah)
Inilah dilema anak-anak yang mengalami Disleksia.
Keadaan bertambah buruk apabila ibu bapa tidak/
lambat menyedarinya.
Lebih menyedihkan apabila ibu bapa tidak memahami,
serta menganggap anak istimewa isi sebagai bodoh dan lembap. Apatah lagi jika
dibandingkan dengan adik beradik yang lebih pandai.
Seribu kali sayang, jika guru-guru di sekolah
tidak dapat memberi perhatian kepada anak-anak istimewa ini. Rakan-rakan di
sekolah cepat sahaja menghukum mereka! Masyarakat pun tidak kurangnya.
Seorang kawan rapat saya merupakan seorang yang
mengalami Disleksia, tetapi alhamdulilah, beliau berjaya menjadi seorang
doctor. Bagaimana dia boleh berjaya?
Dia menyedari akan perkara ini dan cuba
menyesuaikan diri dengan cara pembelajaran di sekolah. Di samping sokongan
moral dari keluarga dan rakan-rakannya.
Seawal mengenalinya, saya juga hairan melihat cara
study nya. Dia dikategorikan sebagai seorang pelajar pintar dan selalu mendapat
tempat top 3 di dalam setiap peperiksaan.
Sedangkan dia jarang menulis nota di dalam kelas.
“ Kalau aku sibuk nak salin nota masa lecture,
mesti masa aku habis dengan mengeja term-term medic yang pelik-pelik tu je’ selorohnya ketika aku
bertanyakan hal ini.
Oleh itu, seluruh focusnya dipusatkan kepada setiap
perkataan yang terbit dari mulut Professor. Dan dia boleh mengingatinya dengan
sangat baik! Otaknya seperti span yang menyerap setiap titisan air!
Subhanallah! Dia jarang tidur di dalam kelas.
Ketika belajar seorang diri, dia akan menyediakan
sehelai kertas kosong, dan kertas itu akan dipenuhi dengan ejaan-ejaan term
medic.
Membantu anak-anak bermasalah Disleksia
Langkah-langkah untuk membantu mereka termasuklah :
- Bantu
kanak-kanak dan keluarga mengendali permasalahan ini dan bina keyakinan
diri anak
- Rawat
penyakit lain yang mungkin berkait seperti Gejala Hiperaktif dan Kurang
Daya Tumpuan
- Pertingkatkan
potensi pembelajaran anak melalui :
o
Terapi pertuturan
o
Latihan pendengaran dengan bantuan komputer
o
Pendekatan pelbagai deria (Menggunakan deria lain
untuk membantu pembelajaran)
§ Deria
sentuhan (menggunakan lakaran atas kertas pasir)
§ Deria
pendengaran (menggunakan ritma atau bunyi perkataan/ huruf)
§ Merasa
pergerakan bibir
§ Menulis
huruf atau perkataan
- Langkah-langkah
pemulihan :
o
Bantu anak menguasai maklumat secara beransur ansur
o
Pengulangan semasa mengajar (konsep ajar
berlebihan)
o
Gunakan video atau kaset untuk belajar
- Program
pemulihan khusus :
o
Ada sekolah yang mempunyai program pemulihan khusus
untuk Disleksia
Kumpulan sokongan
Persatuan Dyslexia Malaysia No 6, Persiaran Kuantan
Setapak 53200 Kuala Lumpur Telefon / Fax : 03-40255109 Email : dyslexiaft@time.net.my
Sumber:
http://www.myhealth.gov.my/index.php/disleksia
No comments:
Post a Comment