Pages

Saturday, October 24, 2020

HAYA SOPHIA BERKUMANDANG AZAN SEMULA

 *Beraninya Presiden Recep Tayyip Erdogan*

Kerajaan Turki Uthmaniah?
Ia ibarat sebuah lagenda dan cerita yang asing bagi rakyat Turki. Turki sekarang adalah Kerajaan Republik Turki yang Moden, yang diasaskan oleh Mustafa Kamal Ataturk yang sekular. Dia menjadikan barat sebagai kiblat dalam melakukan revolusi kepada Turki.
Sehinggakan generasi Turki kini tidak mengenali lagi tinggalan nenek-moyang mereka. Baik dari segi sejarah, agama, politik, ekonomi malah bahasa mereka juga telah berubah. Hanya segelintir sahaja yang masih meratap penukaran ini.
Selepas Mustafa Kamal Ataturk menjadi presiden, dengan liciknya beliau menukar sistem pemerintahan Islam Khalifah Uthmaniah kepada sistem kerajaan sekular. Perkara pertama yang ditukarnya adalah ucapan Assalamualaikum. Ucapan salam yang menjadi ucapan rasmi pembuka bicara ini ditukar kepada ucapan ‘selamat datang’.
Kemudian dia mengejutkan rakyat dengan menukar pemakaian serban kepada pemakaian topi yang menyerupai barat. Sehingga berlaku beberapa rusuhan rentetan perkara ini. Hal ini kerana ulama menyatakan haram memakai topi kerana ianya meyerupai musuh Islam.
Tak lama kemudian, dengan memberikan alasan supaya agama Islam lebih mudah difahami dengan menggunakan bahasa ibunda, Ataturk menukar azan ke dalam bahasa turki. Mahkamah Islam dihapuskan. Al quran di dalam bahasa arab juga dihapuskan dan diganti dengan bacaan di dalam bahasa turki. Sekolah agama ditutup. Wanita-wanita muslim diharamkan memakai tudung dan sebarang pakaian yang menutup aurat.
Sistem pendidikan digubal mengikut sistem pendidikan barat. Mata pelajaran matematik, sains dan… diperkenalkan, sementara matapelajaran bahasa arab dan agama dihapuskan.
Bukan itu sahaja, sistem perundangan islam juga ditukar kepada perundangan barat. Banyak sistem yang menyalahi Islam diperkenalkan. Salah satunya ialah anda dibenarkan berkahwin dengan sesiapa sahaja walaupun mereka adalah anak susuan!
***
Dan selepas pemerintahan bertukar,
Aya Sofea telah yang selama ini menjadi muzium telah menjadi masjid.
Allahuakbar!

Dr MHZ sempat ziarah Aya sofea suatu masa dulu, harapnya dimurahkan rezki dapat solat di sana. Ameen

11 JULAI 2020

No comments:

Post a Comment