Pages

Saturday, October 24, 2020

Tips kewangan Dr MHZ

 



Post ni khas pada hari gaji hari ni untuk mereka yang bekerja kerajaan. Pasca PKP ni, sebaiknya jika kita berjimat cermat. Moratorium pun dah mula habis bulan ini. So saya nak share sikit tips macam-mana nak spend duit gaji sebaiknya. Saya bukannya hebat pun, tapi nak berkongsi cara saya.
Ingat tak orang dulu selalu pakai sampul-sampul untuk pembahagian duit belanja mereka?
Dan dah 9 bulan saya amalkan cara ni, nampaknya bajet dah tak lari.
Selalunya kita akan lari bajet bila ada kecemasan, contohnya seperti kereta rosak, tiba-tiba terpaksa balik kampung, anak nak masuk sekolah/beli barang sekolah, ahli keluarga masuk hospital dan lain-lain.
Jadi, kebanyakan daripada kita tiada simpanan untuk kecemasan.
Saya sendiri mengalaminya setiap kali ketika membayar zakat pada pada akhir tahun. Setiap bulan disember, saya akan kehilangan sejumlah wang untuk membayar zakat. Hal yang sama terjadi ketika nak renew roadtax, servis kereta dan lain-lain keperluan.
Padahal sebenarnya saya dah saving semua duit tu di dalam bank, tapi al kisahnya bila nampak duit lebih je sikit dalam akaun, ke shoppe la perginya 😅. Err.
Tetapi bila amalkan simpan duit mengikut sampul masing-masing, maka tiada lagi timbul masalah bila memerlukan duit sekelepuk untuk digunakan.

Jadi, bila dapat je gaji:
1️⃣ Pertama sekali bayar siap-siap semua hutang piutang/KOMITMEN macam loan kereta, PTPTN, sewa rumah, yuran sekolah anak dll

2️⃣Kemudian asingkan 10-30% untuk SIMPANAN masa hadapan

3️⃣ Asingkan duit untuk KEGUNAAN HARIAN (contohnya RM300 untuk shopping anak, RM200 untuk makan sebulan, RM 400 untuk IBU BAPA, RM 200 untuk duit minyak kereta dll- masukkan ke dalam sampul masing-masing).
‼️ Jangan lupa juga asingkan duit untuk balik kampung. ( duit untuk minyak kereta, tol/ duit tiket bas dll)

4️⃣ Then baki yang ada, dibahagikan untuk Simpanan ZAKAT, DUIT EMERGENCY, SERVIS KERETA, SAVING ANAK-ANAK. (So setiap bulan simpan dalam ni, dan apabila diperlukan Tak payah buka sampul lain)

5️⃣Kalau ada baki, letak sikit untuk sampul KEINGINAN contohnya makan di luar/ Vacation.

So bebila rasa teringin nak makan KFC or secret recipe ke – keluarkan duit dari sampul makan di luar. Jika duit tu dah habis, maksudnya anda perlu tolak keinginan tu, SEBAIKNYA JANGAN AMEK DUIT DARI SAMPUL LAIN.
So, pandai-pandai la bajet.
Dari cara ni, suami dapat simpan RM4k semasa PKP tempoh hari, (selain sebab ade moratorium).
Sebab kita dapat bezakan KEPERLUAN dan KEINGINAN kita.


Biarlah cara ni old school, selain dapat saving duit, dapat jugak track duit kita ke mana selama ni.


Dr Musyirah Zulkarnain
24/9/2020
harapnya gaji kita berkat, ameen

pss: Saya personally ade sampul untuk duit emergency, vacation, education saya, zakat, makan di luar, simpanan sekolah anak utk tahun 2022 nanti, untuk servis kereta, sampul untuk korban raya haji 2021, sampul untuk saving Miqdad dan Muaz.

No comments:

Post a Comment