Pages

Saturday, October 24, 2020

IBU YANG KECEWA

 

Everyday I wish to become u good mother.
Masa weaning Miqdad dulu, zaman tu buzy HO. So sempat-sempat je nak buat puri dan bubur. Plus anak sulung, so tak banyak pengalaman dan ilmu.
My big mistake is kenalkan dia dengan cerelac. Mudah memang mudah. Tapi akhirnya dia pilih makanan yang manis-manis je. End up sampai sekarang dia punya sweet tooth tu tak boleh bincang.
Kalau aku beli desert/kek. Confirm kena sorok. Kalau tak akan bergaduh dengan Miqdad.
Dan bila zaman Muaz ni, I'll try to improve myself. Banyak masa aku spend untuk masak makanan dia.
And seronok bila tengok dia makan.
Dan untuk menambah ilmu, aku join group happy mama- dalam ni mama-mama banyak share menu yang hebat-hebat. Kadang tu rasa loser jugak bila setiap hari dok buat bubur nasi je dekat Muaz.
Then, rasa terinspirasi untuk masak special sikit untuk Muaz.
Maka, aku yang jarang buat cookies ni rasa nak buat biskut untuk Muaz. Bole la dia kunyah-kunyah sementara menunggu waktu makan.
So aku berminat nak buat biskut cair dalam mulut.
Jauh-jauh sampai Tesco kampar cari unsalted butter.( Dekat sini ada yang salted je).
Gigih aku follow resipi. Sambil-sambil tu bergaduh juga dengan Miqdad yang sibuk nak curah air atas doh ni.
Sambil-sambil tunggu biskut dibakar, tercium bau sedap dari oven.
Hatiku berbunga girang.
Abi dah doa " Ya Allah, tolonglah menjadi biskut ni. Kalau Tak, habislah umi akan moody"
Aku gelak sahaja.
Tiba-tiba hidungku terbau sesuatu yang rentung. Alamak!
Terus keluarkan biskut dari oven.
Nasib baik ada sebahagian yang boleh diselamatkan.
Aku kikis bahagian hangit di bawah biskut sambil menyedapkan hati yang sedikit kecewa.
Dengan rasa excited. Aku suap biskut ni kepada Muaz.
Muaz buat muka tak sedap. Maybe sebab biskut ni tawar.
Aku offer sebiji lagi biskut kepada Muaz. Diambilnya Muaz dan genggam.
Habis hancus biskut tu dalam genggaman beliau.
Seperti itu hancurnya hatiku.
Rasa seperti ibu yang loser.
Baru je semangat sikit nak baking, tak jadi pula. Malah, biskut tu jadi mainan pula kepada anak.
Hurm, nampaknya kena banyak belajar lagi Ni.
Pss siapa yang Ada pengalaman macam Ni?
Dr MHz
Ibu muda yang masih struggle menjadi ibu yang baik

No comments:

Post a Comment