Thursday, December 29, 2011

Kakak Chantek




Tengah blogwalking tadi...jalan2 dekat blog seorang kakak chantek...
teringat komen seseorang tentang akak ni...

"ermm..even nampak akak ni mcm tak dpt nk commit semua program2 tarbiah kita..
sebab buzy hal keluarga...dan sebab ade org di malaysia dah larang supaya tak keluar malam..
( di mana kadang2 kami terpaksa meeting pd waktu mlm)

Tapi, tarbiah tu meresap ke dalam setiap sendi dan darah akak ni... 
apa yang dia cakap...cukup untuk mentarbiah kita-kita yang mendengar..
apa2 yang dia buat, cukup untuk mengingatkan kita kpd-Nya..
apa2 yang dia share, sangat2 bersungguh-sungguh dan datangnya dari hati. Sangat ruhiyy~

kiranya, Tarbiah tu memang meresap sebati dalam dirinya...
walaupun kita nampak macam dia tak aktif sangat berdakwah macam orang lain.." ~

*Insaf!! kadang2 kita cakap je berabuk..tersembur-sembur air liur...
tapi amalan kita selari tak dengan percakapan kita???

Cukuplah ayat kedua dan ketiga dari Surah Saff ni dapat mengoyak-rabakkan hati kita...
Kalau kita cakap tak serupa bikin!

"Wahai orang-orang beriman, mengapa kamu katakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan??"
" Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan"

 (As-saff: 2-3) 

Allah! Allah!

Terbaru, sedang membaca buku Dalam Dakapan Ukhwah karangan Salim A. Fillah...
cukup basah dan merobek-robekkan hati yang kering~


aku takjub pada orang yg suka dipuji atas apa yg tak dilakukannya,

aku takjub pada orang yg suka dikagumi, atas hal yg bukan miliknya,

aku takjub pada orang yg merasa benar dengan menyalahkan kawan,

aku takjub pada orang yg merasa mulia dengan menghinakan sesama,

dan semua itu akn kuringkaskan menjadi: Aku takjub pada diriku sendiri...

-Salim A. Fillah-


p/s: Ya Allah, tak mahu walau secalit pun akhlak ahli neraka itu ada pada diri kita..."

p/s 2: Gambar di atas tiada kaitan dengan tajuk~ :)




bait amru,
1.53am

2 comments:

  1. salam. kadang2 aku takut jugak nak cakap lebih2 sbb takut kita tak buat apa yang dikata..

    tp, itu sebenarnya satu peringatan supaya kita selalu buat kebaikan kan?

    ReplyDelete
  2. yup. Betul!! sangat dilema bila nk tegur kemungkaran depan mata....

    sebab takut sgt lambat laun Allah uji kita, dan kita buat ape yg kita marah2 otg tu~


    and sgt2 betul!! ni satu motivation utk kita tambah kebaikan kita. sebab kalo semua org pun takut nk ckp lebih2..alamatnya dunia ni haru biru la~

    yg penting, doa byk2 :)

    ReplyDelete