Wednesday, July 23, 2014

Islamophobia, salah siapa?




 Seperti biasa, Prof Dr Taufiq masuk ke bilik kuliah dengan gayanya tersendiri. Baju kemeja kuning itu mengemaskan lagi imejnya.

“ Are you fasting today?” Soalnya memulakan bicara.
“ Yes, of course,” Balas kami serentak.

“ Why you are fasting?” Prof Taufiq menyambung soalannya.

‘Pelik. Eyh bukan ke sekarang ni memang bulan Ramadhan, kenapa Prof Taufiq tanya soalan macam ni,’ Monolog hatiku.

“ Because we are muslims,” balas seorang rakanku.

“ Are you sure ?”, Prof Taufiq menyoal pelik.

Kami terdiam. Semakin pelik dengan soalan yang dilontarkan. Adakah tudung yang kami pakai ini tidak menampakkan bahawa kami ini orang islam?

We are not being muslim because our parents are Muslims. We’re not a Muslim because we’re born in Islam. No!

Find any other reason to prove that you’re Muslims. Keep on reading. When you read and study about others religion, then you’ll notice that Islam is only the true religion. You will found that other religion are not right.

That time, when you believe in it, then you are a real Muslim”, Sambungnya panjang. Laksana  memberikan nasihat kepada anak-anak.

“ Don’t only swim with Islam with word, but translate it with your act. Describe Islam in your routine life. Our enemy nowadays want us to swim deeply in doa, tawakal, but without action!”, tegasnya menamatkan bicara.


Definasi Islamophobia

Pada tahun 1997, Badan Amanah Runnymede mentakrifkan Islamofobia sebagai "rasa takut dan benci terhadap Islam lalu membawa kepada takut dan tidak suka kepada orang Islam," juga menyatakan ia juga merujuk kepada amalan mendiskriminasikan orang Islam dengan mengasingkan mereka dari kegiatan ekonomi, sosial dan kehidupan masyarakat.

Islamofobia juga termasuk persepsi bahawa Islam mempunyai nilai yang tidak sama dengan budaya lain, lebih rendah dari nilai barat dan mempunyai ideologi politik yang ganas daripada (dikenali) sebagai satu agama.

Kasihan Islam. Dewasa ini, Islam bukan sahaja memiliki musuh yang memeranginya secara nyata seperti Israel, Yahudi, Kristian dll, tetapi ia juga memiliki musuh di dalam selimut dalam kalangan umat Islam sendiri.

Hedonism, liberalism, secularism dan segala jenis isme cukup menjadi duri di dalam daging kepada Islam.

Akhir-akhir ini, islamophobia pula menjadi satu mimpi ngeri. Propaganda media barat telah menjadikan keadaan ini lebih teruk. Peristiwa 11 september 2001 digunakan sebagai umpan media untuk memburukkan Islam di dalam pemikiran masyarakat dunia.

Penyebaran berita negatif tentang islam kepada non-muslim menyebabkan mereka mula bersifat pesimis pada Islam dan penganutnya. Oleh kerana kebanyakan masyarakat tidak memiliki idea yang betul tentang Muslim dan gaya hidup mereka, maka Non-muslim dimomokkan dengan Islam sebagai terrorism. Hukum hudud sebagai hukuman yang kejam dan bercanggah dengan hak asasi dan humanisme, Jihad dianggap sebagai extreme dan sebagainya.


Islamophobia di Malaysia

Apabila diajukan beberapa persoalan kepada non-muslim, kebanyakan mereka berpendapat bahawa apabila masuk Islam, harus masuk melayu.

Ataupun, mereka dimomokkan apabila masuk Islam harus berkhatan segera!

Ataupun, sikap umat islam sendiri yang tidak mengalu-alukan penghijrahan mereka. Lihat saja pada hari pertama Felixiau Yeap mengisytiharkan keislaman beliau, banyak pihak yang melahirkan kesyukuran di atas ‘ kelahiran semula’ beliau. Namun, tetap ada segelintir umat islam yang terus mengecam beliau dengan meminta beliau membuang gambar-gambar seksi beliau sepanjang menjadi model majalah Playboy dahulu.

Setahu saya, Islam ini agama yang indah dan tidak memaksa.
Untuk membuat penghijrahan itu pun sudah memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit, maka berilah ruang kepadanya untuk slow-slow memperbaiki dirinya dan membuang jahiliah dalam dirinya.

Setahu saya, menghentam di FB beliau bukanlah merupakan satu cara yang berhikmah!


Perkongsian ikhlas dari hati seorang Muallaf

Pada Sabtu yang lepas di program IRIS, pihak Hidayah Centre menjemput seorang muallaf untuk memberi ucapan selama 10 minit. Ucapan tanpa tajuk ini merupakan perkongsian yang lahir dari sudut dalam hati saudara kita ini. Sejujurnya, ucapan ini sangat menyentuh hati saya dan memuhasabah diri ini. 

Terasa betapa kerdil nya diri ini dibandingkan dengan dirinya. Terasa betapa sucinya dirinya dibandingkan dengan diriku ini. * Ucapan ini diubahsuai sedikit dari ucapan yang asal*

“Alright, I am very sure that all of you are very happy that I am a Muslim. Right? “, dia memulakan ucapannya.

“ Yess…”, semua hadirin menjawab serentak. Semangat!

“ Now. If an Indian become a Muslim and most of you are very happy, so what if 100 people are become Muslims, you must be greatly happy right?”

“ Yess…”, jawapan yang pasti.

“So, what have you did my dear muslims? How much dakwah are you doing? soalnya kembali.

Aduh.. soalan yang pedas berbisa menusuk kalbu. Tersentap!

“ How many of you have doing dakwah Islam or brief about dakwah Islam to non-muslim? You might be very happy in the mosque, tetapi nak buat dakwah itu tidak!”, soalannya melahirkan kekesalan.

Di sini, saya simpulkan bahawa ada 3 cabaran yang menghalang kita membuat dakwah:

1-      Tak kenal ramai orang non-muslim
2-      Tak cukup ilmu pengetahuan tentang Islam
3-      Tak tahu macam mana nak mula

“ Actually, all of these have their own solutions”

1.      Tak kenal ramai orang non-muslim

“ I am very-very sad because we are living in Malaysia.

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain) “ (Al-hujurat: 13)

Saya bersyukur bahawa kita tinggal di Malaysia, negara yang mempunyai rakyat berbilang bangsa.

2. Tak cukup ilmu pengetahuan tentang Islam

Awak tak perlu hafal banyak ayat Al-quran, atau hadis-hadis pun untuk memulakan dakwah”

No. Cukuplah awak tahu rukun iman, rukun Islam dan apa-apa yang berkaitan dengan Islam yang perlu orang lain tahu.

Cukup. That’s is enough!

3.      Tak tahu macam mana nak mula

Jangan risau. Mereka di Hidayah Centre akan membantu. Datanglah kepada mereka, dan mereka akan mengajarkan anda!

Buat masa sekarang ini, muallaf ini sedang berdakwah kepada 6 orang non-muslims. 4 orang Indian dan 2 orang Chinese.


Skrip daripada Teater Islamophobia

Sekarang, ramai orang Islam kerana mek melayu. Mereka sanggup meningalkan keluarga mereka hanya kerana perempuan melayu.

Ramai orang di luar sana yang fobia terhadap islam. Dan menjadi tanggung jawab kita untuk membetulkan salah tanggapan itu. Tetapi, apa yang kita buat sekarang?

Apabila ada orang yang berminat dan bertanyakan Islam kepada kita, Kita hanya katakan kepada mereka,

“ Brothers, bacalah buku ini. Bacalah buku itu. Tengoklah video ini, tengoklah video itu”.

Itu sahaja. Kita tak aktif berdakwah dengan mereka. Kita suruh mereka baca dan kita relax. We transfer the responsibility to them. Tanggungjawab berdakwah  kepada non-muslim terletak di tangan kita. Bukan di tangan hidayah Centre, MAIS, JAIS, JAKIM etc.

Tidak!

Ini adalah tanngung jawab orang Islam bersama.

dan dia menutup ucapannya dengan beberapa persoalan yang ditanyakan kerana dia mencintai Allah, bukannya untuk melukakan hati saudara-saudara seislamnya.

Because he love Allah.

“Saudara saudari, anda mungkin telah belajar di sekolah agama, anda mungkin mengajar di sekolah agama,  atau anda mungkin mengajar tentang subjek Islam di Universiti atau Kolej, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

“Anda mungkin bergelar Haji, Hajah, Ustaz atau Ustazah, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

“ Anda mungkin berjanggut, berkopiah, berserban. berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

Anda mungkin pakai jubbah labuh, sarung tangan, sarung kaki, berpurdah, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

Bila anda memakai pakaian sebegini, anda sebenarnya membawa mesej bahawa anda ini adalah orang alim. Apabila non-muslim melihatnya, , mereka kagum. Dalam hati mereka pasti terdetik bahawa anda adalah orang alim.

Their expectation is very high!

“ Anda mungkin bekerja seorang pegawai di MAIS, JAIS, JAKIM, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

“ Anda mungkin ketua pengarah di MAIS, JAIS, JAKIM, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

“ Anda mungkin imam di masjid atau mufti, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

Mungkin anda ini presiden PAS, UMNO, PERKASA, IKRAM, ISMA, berapa ramai yang telah masuk Islam kerana kamu?”

Kalau sudah, Alhamdulillah.

Tetapi kalau masih belum. Jom! Kita sama-sama berdakwah untuk Islam. Kita cuba mendakwahi seorang non-Muslim dengan tenaga kita sendiri. InsyaAllah, akan berjaya” dia menutupkan ucapannya dengan harapan setinggi gunung.


Bagaimana Menangani Islamofobia?

Action speaks louder than words.

Sahabat-sahabat sekalian, mari kita muhasabah diri kita. Sejauh mana kita benar-benar Islam? Sejauh mana kita benar-benar menghargai keislaman kita? Adakah disebabkan diri kita gejala Islamophobia ini muncul dalam kalangan masyarakat?

Mari kita perbaiki diri kita. Sesungguhnya musuh-musuh Islam pasti bergembira apabila melihat umat Islam hanya pandai bercakap, tetapi tidak langsung beramal.

Betulkan salah faham ini. Mari kita memperbaiki aqidah dan akhlak kita, dengan menunjukkan gaya hidup Islam yang sebenar. Jangan merosakkan nama Islam dengan pergaduhan sesama umat Islam. Dan lebarkan jaringan komunikasi kita. Mari kita kuatkan semangat untuk mula mendakwahi non-muslim.

***

“Andai kata saya mati dalam keadaan tak beriman kepada Allah, saya akan dakwa tuan-tuan puan-puan di akhirat kelak!”  ucap seorang muallaf di dalam forumnya.

Sekali lagi tersentap!

Tanyakan kepada diri sendiri, saya berharap kita sudah menyiapkan jawapan kita apabila ditanyakan di hadapan Allah kelak!




Salam Lailatul Qadr,
MHZ,
25th Ramadhan 2014
Rumah Along, Senawang

Wednesday, July 2, 2014

Powerbank Ramadhan




Alhamdulillah atas semua nikmat Allah yang tak terkira ini. Dan tahniah kepada semua yang berjaya dipilih Allah menjadi tetamu Ramadhan.

Moga Ramadhan yang dipenuhi dengan keberkatan, rahmat dan keampunan ini dapat kita manfaatkan sebaik-baiknya.

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya:

"Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan , menyerulah malaikat, katanya: "Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan!  Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan!  Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka - daripada memasukinya". Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan)." (Hadis Riwayat Tirmizi dan Nasa'i)     

Subhanallah!! Beruntunglah kita semua kerana dipilih untuk memasuki madrasah Ramadhan ini. Semoga kita dapat graduate dengan 1st class honour insyaAllah!



Ramadhan, bulan bekalan

Saya pasti ramai di antara kita mempunyai smartphone. Smartphone di dunia akhir zaman ni memang banyak kegunaan dan keperluannya. Tetapi  penggunaan phone ini kebiasaannya akan menggunakan bateri yang banyak. Lebih-lebih lagi jika selalu membuka Whats’up, FB, Twitter, Google Chrome, Youtube dan sebagainya.

Maka, pengguna smartphone terpaksa membawa charger ke mana-mana sahaja di dalam bag. Apabila bateri dah merah, boleh la dicucuk charger di mana-mana plak yang menjadi mangsa.

Saya biasa menyaksikan situasi ini.

Dan kerana adanya masalah-masalah seperti ini, maka wujudlah powerbank. A portable charger. Mudah penggunaannya, dengan hanya mengcharge selama 4 jam. Anda mampu menggunakannya untuk mengcharge handphone anda 4-5 kali!

Suatu penciptaan yang bijak!

Dan sebegini juga sebenarnya Ramadhan ini. Bulan Ramadhan ini ibarat powerbank kepada iman dan amal kita. Dengan hanya mengcharge-nya di dalam sebulan, sepatutnya ia mampu menjadi bekalan yang berterusan sepanjang 11 bulan yang lainnya! Subhanallah!

Namun, teori selalunya tak seindah praktikal. Saya pasti ramai yang tidak bersetuju dengan statement saya di atas. Saya tahu~

Bila difikirkan semula, kenapa dah beberapa ramadhan yang kita lalui, ia tidak mampu menjadi bekalan yang berterusan sehingga 11 bulan? Biasanya 2-3 bulan sahaja yang mampu bertahan. Yang selebihnya kita tetap akan tercunggap-cunggap mencari kekuatan.

Entah kenapa?

Lebih teruk lagi kesan Ramadhan itu seolah-olah tidak tertempias langsung kepada kita. Amal ibadah/ mutabaah amal masih lompong-lompong, maksiat masih dibuat, dosa-dosa kecil masih terkumpul, perkara-perkara lagha masih susah ditinggalkan, tilawah Al-quran pun masih struggle untuk dilazimi.

Tetapi, bukankah sepatutnya puasa menghasilkan Taqwa?

(T___T)

Bila di check semula, saya rasa teori di atas tadi releven sebenarnya, tetapi ianya hanya untuk powerbank yang berjenama dan berkualiti tinggi sahaja. Powerbank murah versi made in China kebiasaanya tak mampu memberi tenaga yang berpanjangan.

So, adakah puasa kita ni versi made in China sahaja kerana ia tak mampu menjadi bekalan kepada 11 bulan kita?


T___T  * Kena hempap batu*


this is Power bank apple, not food.



Di manakah silapnya? Mari kita muhasabah sejenak.



1.  Boleh jadi kita menjadi hamba Ramadhani, dan bukannya hamba Rabbani.

Apabila ramadhan menjelang, berganda-ganda amalan yang kita laksanakan. Namun bila syawal menjelang, tiba-tiba amalan-amalan tersebut berkurangan. Mujahadahnya hanya Allah sahaja yang tahu. Entah kenapa? Mungkin di bulan Ramadhan suasananya sangat membantu. Tengok kiri-kanan, rata-rata manusia menjadi baik. Maka, mudahlah kita beribadah. Motivasi kuat.

Tapi di bulan biasa, suasana di sekeliling membantutkan semangat. Hendak membaca Al-quran di dalam bas, orang akan kata kita poyo. Hendak bersedekah kepada fakir miskin di tepi jalan, orang kata itu sindiket. Alih-alih, Al-quran yang dikelek terletak di dalam beg sahaja. Tangan yang nak meberi pun tak jadi menghulur.

Tapi, kalau kita ikhlas beribadah kepada Allah (Rabb), kenapa kita effected by orang sekeliling?

Adakah kita hamba Ramadhani, atau hamba Rabbani?  T___T


2. Ramadhan kita hanyalah biasa-biasa

Biasa-biasa macam mana pulak tu kak? Kami mampu khatam Al-quran sekali dalam Ramadhan ni, bangun qiamullail setiap hari, sedekah setiap hari, solat terawih setiap hari berjemaah di masjid akak kata biasa-biasa?

Kami pun dah tak mengumpat bergossip tau dalam bulan Ramadhan ni. Kami dah mujahadah besar macam ni akak kata biasa-biasa?

Sabar dik, sabar.

Bukan ke adik kata adik ni daie?

Bukankah seorang daie itu, memang mutabaah amalnya seperti itu pada hari-hari biasa?


a- Bukankah seorang daie itu memang perlu bangun qiam setiap hari? Beban dakwah yang dipikul ini sangat berat. Dan semua kekuatan datangnya dari Allah. Dan bukankah memang sepatutnya hubungan kita dengan Allah itu sentiasa berterusan?

Dan sepatutnya, “kemuliaan seseorang hamba itu terletak pada qiamullailnya”

b- Adik kan memang dah join ODOJ. One day One Juzuk di hari-hari biasa. Jadinya membaca 1 juzuk setiap hari dan mampu khatam dalam masa sebulan itu bukankah memang telah dilazimi? Kenapa tak digandakan 2x khatam dalam bulan Ramadhan ini?

c-  Bersedekah setiap hari itu memang anjuran dan mutabaah amal kita dik.  Hubungan dengan Allah akan menjadi semakin baik jika kita menjaga hubungan sesama manusia.

d- Errr.. maaf. Tapi bukan sepatutnya memang kita tak boleh mengumpat sesama manusia kan? Sedangkan Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda,

“ Berkata baiklah atau diam”

Jadinya, kenapa pula seolah-olah bulan Ramadhan menjadikan kita mampu menahan lidah kita, tetapi di bulan-bulan biasa, kita bebas bercakap yang tidak baik?

Jadi apa lebihnya Ramadhan ini pada adik?  (T___T)


Saya tahu kebanyakan kita sudah sehabis baik pulun untuk beribadah pada bulan Ramadhan ini. Lebih-lebih lagi yang menjalaninya bersama keluarga, rakan-rakan lama dan sebagainya. 

Saya faham bukan mudah untuk menjalaninya, saya pun ketika Ramadhan di Malaysia, sedang asyik membaca Al-quran, ada-ada sahaja kerja-kerja bibik yang menanti, sudahnya saya hanya mampu mendengar bacaan Al-quran sambil-sambil melipat baju yang bertimbun-timbun.

Saya tahu. Saya sendiri pernah merasainya. Namun semua itu bukan alasan untuk kita meremehkan makna ibadah itu sendiri. Jika mutabaah amal kita kebiasaannya memang begitu, mengapa tidak diambil peluang ini untuk menambah sesuatu penambahbaikan di dalam bulan Ramadhan ini?


RAMADHAN LUAR BIASA


Sebelum pergi lebih jauh, mari saya terangkan balik apa itu ibadah.
Ibadah yang sebenar adalah ubudiah. Menyembah Allah.

Al-Imam Ibnu Katsir rohimahulloh berkata : 

“Ibadah kepada Allah adalah mentaati-Nya, dengan melaksanakan perintah-perintah-Nya dan menjauhi/meninggalkan larangan-larangan-Nya.”

Ini bermakna, apa-apa pekerjaan sahaja boleh dilaksanakan dengan syarat ianya diniatkan kerana Allah, selagi mana tidak bertentangan dengan suruhan Allah. Cakupan ibadah itu luas.


Menuntut ilmu itu ibadah.
Bekerja di Ofis itu ibadah.
Membuat kerja bibik itu juga ibadah.
Drive menghantar adik ke sekolah itu pun ibadah.

Ibadah bukan setakat berada di atas tikar sembahyang, tetapi makna ibadah itu sendiri sangat luas. Sila buang kefahaman yang salah itu.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata,

 “Ibadah merupakan sebuah istilah yang mencakup segala sesuatu yang dicintai dan diridhai Allah, berupa ucapan dan perbuatan, yang batin maupun lahir. Ini artinya sholat, zakat, puasa, haji, jujur dalam berbicara, menunaikan amanat, berbakti kepada kedua orang tua, menyambung tali kekerabatan, menepati janji, memerintahkan yang ma’ruf, melarang yang mungkar, berjihad memerangi orang kafir dan munafik, berbuat baik kepada tetangga, anak yatim, orang miskin, ibnu sabil, maupun kepemilikan dari kalangan manusia (budak) atau binatang piaraan, berdoa, berdzikir, membaca al-Qur’an, dan lain sebagainya itu semua adalah ibadah. Demikian juga kecintaan kepada Allah dan rasul-Nya, rasa takut kepada Allah, inabah kepada-Nya, mengikhlaskan agama untuk-Nya, bersabar menghadapi ketetapan-Nya, mensyukuri nikmat-Nya, ridha dengan takdir-Nya, bertawakal kepada-Nya, mengharapkan rahmat-Nya, takut kepada azab-Nya, dan semisalnya [itu semua juga] termasuk ibadah kepada Allah.” (lihatal-’Ubudiyah, hal. 6 cet. Maktabah al-Balagh)

Syaikh Abdul Aziz ar-Rajihi hafizhahullah menerangkan,

 “Dengan ungkapan lain, dapat dikatakan bahwa ibadah adalah melaksanakan perintah-perintah Allah dan menjauhi larangan-larangan-Nya. Tercakup di dalamnya menunaikan kewajiban-kewajiban dan menjauhkan diri dari berbagai hal yang diharamkan. Melakukan hal-hal yang wajib dan meninggalkan hal-hal yang diharamkan; yaitu dengan melakukan kewajiban-kewajiban yang Allah wajibkan baik berupa ucapan maupun perbuatan, yang bersifat batin maupun lahir. Meninggalkan hal-hal yang diharamkan, baik yang berupa ucapan maupun perbuatan, yang batin maupun yang lahir.” (lihat Syarh al-’Ubudiyah, hal. 5)

Dengan erti kata lain, Ibadah itu adalah apa-apa sahaja perbuatan, perkataan yang membuatkan Allah SWT redha kepada kita.

Saya lihat, ramai orang termasuk pada daie merancang pesta ibadah masing-masing pada bulan Ramadhan. Kebanyakkannya mahu pulun 90% Ramadhan ini dengan ibadah. Saya tidak menafikan ianya sangat bagus.

Tetapi, mengikut sunnah, adakah itu sahaja yang Rasulullah dan para sahabat buat?

Ya, memang Rasulullah SAW pulun beribadah pada bulan Ramadhan, tetapi lupakan kalian bahawa Rasulullah juga turut berperang pada bulan Ramadhan?

Perang Badar menjadi saksi kaum muslimin berjihad dalam bulan Ramadhan!

Maka, ibadah yang dilaksanakan bukan setakat ibadah yang ‘basah’ di dalam masjid sahaja, tetapi juga melibatkan jihad.


Bekalan yang Syumul

Manusia dikurniakan 3 kompenen utama:

Badan (jasmani), hati ( rohani) dan akal (fikri).

Dan bagi setiap satu ada makanan-makanan masing-masing.

Manusia berasal daripada tanah dan makanan jasmani pun adalah apa-apa daripada tanah (nasi, tepung, sayur-sayuran etc)

Akal makanannya ilmu pengetahuan.

Dan rohani berasal dari Allah dan makanannya apa-apa yang mendekatkan kepada Allah. (zikir, solat, etc)

Maka, bekalan yang dimaksudkan di dalam teori di atas bukan setakat bekalan rohani sahaja. Tetapi ianya haruslah meliputi akal dan jasmani.

Dan, untuk menjadi powerbank yang berjenama dan berkualiti tinggi, bahan-bahan yang digunakan juga haruslah berkualiti tinggi.


Maka, mari kita muhasabah balik target Ramadhan kita. Mana lebihnya Ramadhan ini dari bulan-bulan biasa kita?


1- Tingkatkan bekalan akal = Menuntut ilmu, menambah thaqafah- membaca buku-buku fikrah, dakwah, agama dll


Bayangkan jika kita menghabiskan 90% masa kita dengan ‘ibadah’ semata, apakah kesannya kepada diri kita?

Tahukah anda orang yang berilmu lebih tinggi darjatnya di sisi Allah berbanding abid (ahli ibadah)?

Tahukan anda,syaitan lebih takutkan seorang yang berilmu daripada 1000 orang abid yang tidak berilmu.?

Mari kita penuhi diri kita dengan ilmu pengetahuan, ilmu agama, fikrah,dakwah dan ulum syarak supaya kita lebih memahami islam seperti mana yang dibawa oleh Rasulullah,

Ini yang lebih utama! Dan kesannya lebih ‘long lasting’ dan menambah kefahaman kita terhadap agama. Malah, kesannya bukan kepada diri kita sahaja, tetapi kepada orang di sekeliling kita yang turut mendapat tempiasnya apabila kita mengajarkan mereka ilmu-ilmu tersebut!


"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan. (Al-Mujaadalah 58:11)

Rasulullah SAW bersabda:

“ Kelebihan seorang alim ( ilmuwan ) terhadap ‘abid ( ahli ibadah ) ibarat bulan purnama terhadap seluruh bintang. (HR.Abu Dawud )

“ Seorang yang alim ( berilmu/berpengetahuan/cerdas/ pintar/arief , selalu mendapat rahmat hidayatullah ) , lebih sulit digoda oleh syaitan dari pada seribu orang ahli ibadat  (tetapi tidak berilmu ) “ ( HR. Ath Turmudzi )

Bak kata pepatah melayu, Ilmu kunci pengetahuan.

Tahun ini merupakan tahun kedua saya dan rakan-rakan terpaksa menempuh ‘persekolahan’ dalam bulan Ramadhan. Masih terbayang kepenatan pengalaman tahun lepas. Berulang-alik ke hospital di musim panas yang terik, mengambil sheet pesakit dan mendengar lecture berjam-jam pada ramadhan cukup menguji tahap kesabaran.

Dalam kepenatan ini, seorang ukhti menceritakan apa yang beliau sendiri alami.
Ketika itu ukhti ini sedang mengambil kelas bahasa Arab di Mesir, dalam bulan Ramadhan beberapa tahun lepas.

Bagi sesiapa yang pernah mengambil kelas arab, mereka akan tahu betapa banyaknya homework yang perlu diselesaikan setiap hari.

Siangnya dia ke kelas arab manakala malam harinya dia ke masjid menunaikan solat terawih, beriktikaf dll.

Hinggakan dia tidak sempat untuk menyiapkan homework arabnya, maka ustazahnya menegurnya dengan teguran yang lembut tetapi menusuk ini

“ Jangan salah faham antara perkara yang wajib dan sunnat. Menuntut ilmu adalah wajib manakala solat terwaih adalah sunnat. Jangan disebabkan perkara-perkara sunnat, awak meninggalkan yang wajib!”

T_____T

Selepas mendengar cerita ukhti ni, terus saya menguatkan kaki melangkah ke hospital setiap hari!


Bagi pada daie, jika selama ini anda cukup buzy study sehingga tak cukup masa untuk membaca buku-buku fikrah, nah sekarang ini waktu cuti haruslah dimanfaatkan sebaiknya! Senaraikan buku-buku fikrah yang ada perlu baca dan targetkan untuk menghabiskannya sebanyak yang mungkin.

Berkat bulan Ramadhan yang penuh rahmat ini, insyaAllah ilmu-ilmu yang dibaca akan lebih difahami, diberkati dan dimudahkan untuk beramal, insyaAllah!

Bukankan membaca dan tuntut ilmu juga merupakan satu ibadah?


2-  Tingkatkan bekal rohani: Perbaiki mutu ibadahmu

Huzaifah pernah berkata,

“ Jauhilah oleh kalian kekhusyukan munafik”. Ditanyakan kepadanya, “ Apa yang dimaksudkan dengan kekhusyukan munafik?” Dia menjawab, “ Engkau melihat tubuhnya khusyuk, padahal hatinya tidak”


T____T *hangus*


Dunia akhir zaman ini menunjukkan bahawa realitinya susah untuk mendapat solat yang khusyuk. Hudzaifah pernah menggambarkan keadaan ini,


 “ Hal pertama yang akan hilang dari agama kalian adalah khusyuk. Dan yang terakhir yang akan hilang dari agama kalian adalah solat. Betapa banyak orang yang solat namun tiada kebaikan padanya. Dan hampir sahaja engkau memasuki masjid dan tidak mendapati orang yang khusyuk di antara mereka” ( Madarajus Salikhin)


TT____TT * double hangus*

Saban hari, kita menunaikan ibadah seperti yang difardhukan. Tetapi, adakah setiap ibadah itu memberikan kesan dan kebaikan kepada kita?

Mari kita muhasabah setiap inci solat, puasa, tilawah Al-quran, zikir-zikir harian kita. Adakah kita buat kerana Allah atau kerana apa?

Berapa ramai yang solat, tetapi dia keluar dari solatnya seperti mana dia masuk ke dalam solatnya. Bermakna, solatnya itu tidak menggugurkan sedikit pun dosa-dosanya, dan solat tidak menjadi kerehatan dan ketenangan kepadanya.

Sedangkan Allah menjanjikan bahawa dosa-dosa kecil kita akan dihapuskan dengan solat yang khusyuk.


3-Tingkatkan bekal jasmani: Banyakkan beramal dan berdakwah

Ada di kalangan kita yang lupa, bahawa orang yang membuat dakwah ganjarannya berkali-kali ganda lebih banyak dari beribadah. Jika ibadah memberi impak kepada diri kita, maka dakwah pula memberi impak bukan sahaja pada diri kita, bahkan kepada orang lain.

Apalah gunanya andai ramadhan yang mulia ini hanya membuahkan hasil yang baik untuk diri kita seorang sahaja?


  “Wahai Abu Dzar , kamu pergi mengajarkan ayat dari kitabullah lebih baik bagi mu dari pada solat ( sunnah ) seratus rakaat , dan pergi mengajarkan satu bab ilmu pengetahuan baik dilaksanakan atau tidak , itu lebih baik dari pada solat seribu (1000) rakaat.“ (HR. Ibnu Majah)


Selitkan juga doa untuk saudara-saudara kita di Gaza, Mesir, Syria dll. Dalam kita menghayati Ramadhan ini, masih ada manusia-manusia yang mencemari kemuliaan bulan ini.

Gaza under attack semalam!

Kemudian kita masih boleh lena di dalam ibadah kita sahaja? Kerja dakwah tidak akan habis selagi mana kalimah Allah tidak tertegak di muka bumi ini~


So, mari rancang sebaiknya bulan Ramadhan ini. Baru 3 hari sahaja berlalu, masih ada 27 hari berbaki untuk kita memaksimumkan sebaiknya~

Semoga Allah memberkati setiap masa-masa kita dan mengganjari keberkatan di setiap umur dan amal kita. Ameen.

Mari jadikan Ramadhan kali ini Ramadhan Luar Biasa!


p/s: Ampun maaf dipinta, moga pesanan-pesanan ini menjadi peringatan utk yang menulis dan kepada pembaca, para duat sekalian.




MHZ,
4th ramadhan 1435,
Beyt SQ, kaherah
12.11 am, 2 July 2014