Monday, November 26, 2012

Jangan Remehkan!


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Perasan tak? Yang besar bukanlah dimulai dari yang besar, namun dimulai dengan hal-hal yang kecil. Yang dilakukan dengan KESUNGGUHAN dan CINTA. Cinta itu yang menggerakkan dan menghilangkan segala rasa sakit.

Jangan bertangguh akan perkara-perkara kecil. Seringkali hal-hal kecil akan menyebabkan penyesalan yang besar pabila diremehkan. Seperti kisah seorang kanak-kanak berlari tergesa-gesa ke arah ibunya, "Ibu, lubang yang di depan rumah kita ni namanya apa?" ." Adik tak nampak ke ibu tengah memasak ni? Pergi tanya ayah!"

Kanak-kanak itu kemudian berlari ke ruang tamu, "Ayah, lubang dekat depan rumah kita ni namanya apa?" "Ayah tengah baca surat khabar ni, pergi tanya abang!"

Dan kanak-kanak itu masuk ke bilik menemui abangnya, "Abang, lubang depan rumah kita tu namanya apa?" " Ouh, lubang besar tu? Namanya perigi"

"Cepat-cepat, kakak kita terjatuh ke dalam perigi"

Sesuatu perkara kelihatan remeh di mata kita, tetapi sebenarnya besar implikasinya kelak.

Kadang-kadang, kita sudah biasa ada kawan karib yang akan mengingatkan tentang jadual kuliah esok hari. Mengingatkan tentang kerja rumah yang tidak siap. Tapi, apabila kita berpisah, kabut seorang diri menguruskan diri. Silap-silap kita mungkin terlajak tidur dan terlepas kuliah pagi atau lagi horror terlepas hari peperiksaan (kerana tersilap melihat hari).

Dari sudut lain pula, kadang kita rasa berzikir atau selawat ke atas Nabi adalah perkara picisan, yang selalu kita terlupa..lagi-lagi bila jadual seharian sangat sibuk. Sampaikan untuk solat pun kita terpaksa mencuri masa. Realiti kan? Pelajar yang sedang sibuk di kuliah, doktor yang buzy di hospital, apatah lagi di bilik bedah. Ibu yang menguruskan rumah, pelajar yang sedang mengejar due date assignment dll.

Imbas kembali rutin seharian kita. Jika kita terlalu buzy sehingga tidak punya banyak masa berlama-lama di tikar sejadah. Muhasabah dan fikirkan ikhtiarnya.

Zikir, maathurat pagi petang dan selawat, perkara yang ringan di bibir, tetapi berat di timbangan.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ:
قَالَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم :كَلِمَتَانِ خَفِيْفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ، ثَقِيْلَتَانِ فِي الْمِيْزَانِ، حَبِيْبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ. سَبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ
Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu, ia berkataRasulullah Shallallahu alaihi wassalam bersabda: 
Dua kalimat yang ringan untuk diucapkan, tetapi berat dalam timbangan dan disukai oleh Allah Yang Maha Pengasih, yaitu: “Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya dan Maha Suci Allah Tuhan Yang Maha Agung


Boleh sahaja dibuat sambil- sambil menunggu bas. Sambil memasak. Sambil berjalan kaki ke kuliah. Sambil menunggu order makanan. Kreatifkan cara berfikir.

Juga, perkara yang ringan di mulut tetapi berat pada timbangan ialah MENGUMPAT. 

Sambil jalan-jalan laju pulak mulut nak mengata orang daripada nak memuji Allah T_____T


Dakwah juga tidak akan maju jika kita meremehkan sunnah Rasulullah. Saya pasti ramai antara kita yang boleh menyenaraikan sunnah-sunnah Rasulullah. Tapi, ketahuilah Sunnah beliau yang terbesar adalah BERDAKWAH. 

Kita mengaku kita ummat Muhammad, tapi kenapa tidak mahu mengikuti sunnah beliau?? T__T

Saya menulis ini lebih kepada peringatan dan muhasabah untuk diri sendiri. Kala ini, saya memang diburui oleh masa. Tercungap-cungap untuk mengatur rutin seharian. Sedang menjadi medical student ni pun dah cukup hectic, tak boleh bayang bila dah jadi doktor nanti..hurmm..memang kena latihan dari sekarang T____T

Kawan-kawan, kala saya menulis post ini, entah berapa ramai saudara-saudara kita di Syria dan Palestine yang syahid setiap detik. Teruskan mendoakan mereka! dan jangan lupa untuk memboikot barangan Israel. (Untuk apa perlu diboikot boleh rujuk di SINI )

SAVE SYRIA, FREE GAZA @KLCC
cool sangat! Jealous tak dapat join. 

p/s: Sementara masih baru shj masuk tahun baru awal Muharram, boleh la nak letakkan azam untuk tidak meremehkan perkara-perkara kecil :)


11 Muharram 1434H
Bait SQ, kaherah,
10.16 pm

Friday, November 16, 2012

Tahun baru, Spirit baru!



Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua? Apa khabar iman semua?

Sedar tak sedar semalam kita dah melangkah ke tahun baru.. 1 Muharram 1434H..

Dalam islam, inilah tahun baru kita, bukannya 1 januari yg biasa kita sambut dan cuti tu, sebab itu adalah sambutan orang kafir.

So, macam mana dengan azam semua? Dah letakkan target baru? Mana-mana azam yang tak tertunai tahun lepas, boleh dibawa ke tahun ini. Untuk mana-mana azam yang dah tertunai, set kan azam lain pula, teruskan berhijrah kepada yang lebih baik lagi. Selalu letakkan diri kita dalam mujahadah. Tinggalkan comfort zone. Allah sediakan banyak ganjaran dan pahala untuk mereka yang bermujahadah. Cukup-cukup la kita dah rehat dan tidur yang sangat lama sebelum ni.

Sedarlah bahawa ketika anda sedang membaca post ni, abang-abang, kakak-kakak, ibu-ibu, adik-adik kita di Palestine sedang ditibai besar- besaran sekarang. Sempena 1 muharram ini, musuh tegar kita Israel sedang melancarkan ulang tahun pembantaian kepada kaum muslimin. Mereka targetkan kematian beramai- ramai mujahid al-qassam. Dan menteri keselamatan Palestine baru sahaja menemui Allah.Tahukah anda?

Lapor seorang pemuda palestine, "Mereka (Israel) mungkin akan memotong hubungan kami dengan dunia luar (internet, telefon,etc)..Tapi jangan risau, teruskan mendoakan kami kerana mereka tidak mungkin dapat memotongkan perhubungan kita dengan Allah"

Allahuakbar!

Tahun baru vs Tahun yang lalu

Renung semula kehidupan seharian kita. Adakah jika Allah mengambil nyawa kita sekarang, sudah cukup bekalan untuk kita meniti titian siratul mustaqim? Mencukupi untuk kita dapatkan hotel lima bintang syurga milik Allah? Atau hanya cukup untuk berada di pinggir syurga dan melihat mereka-mereka yang menang bercanda di dalam? Atau kita akan dikelilingi dengan api-api, bau nanah dan darah, malaikat zabaniah yang bengis wajahnya, jeritan di kiri dan kanan di neraka kelak? Nauzubillah min zalik..

Adakah masa-masa yang telah berlalu dalam kehidupan kita, akan menjadi hujah kepada kita di depan Allah kelak? Atau dijadikan hujah kepada kita?

Adakah masa-masa muda yang kita lalui telah dimanfaatkan dengan sebaiknya untuk mendapat redhaNya? Atau kita lalai dan habiskan begitu sahaja sehingga makhluk bernama masa ini akan claim depan Allah nanti untuk mengazab kita kerana mensia-siakannya? Renungkan semula..

Hijrah

Alhamdulillah, berkat hijrah Nabi dan kaum muhajirin ke Madinah, agama Islam tersebar luas. Sampai sekarang, kita tetap akan berjumpa dengan orang islam walau di mana-mana pelosok bumi yang kita jelajahi. Allahuakbar!

Semua ini kerana apa? Kerana mereka berhijrah berlandaskan dengan IMAN dan TAQWA.

Betapa dahsyat dan Osemnya keimanan dan aqidah yang ditanam sepanjang dakwah Rasulullah di Mekah. Dakwah 13 tahun yang mendapat tentangan yang maha dahsyat. Yang menuntut darah, air mata, harta dan nyawa. Berapa ramai mereka yang syahid disebabkan kekejaman kaum musyrikin Mekah ketika itu?

Sumayyah yang disula di depan anak dan suaminya. Khadijah yang wafat selepas peritiwa boikot. Bilal yang diseksa, diletakkan batu besar di atas dadanya, di tengah padang pasir yang gersang.

Semuanya tidak lain adalah kerana kalimah La Ilaha illallah..

Walaupun mereka tahu, jika masuk islam = diseksa keras = Mati.

Tapi kerana keyakinan yang mendalam dan aqidah yang kukuh, mereka tetap di jalan ini.

Mereka tahu MATI mereka bukan mati yang sia-sia. Istilah mati yang hanya di dunia, sedangkan di sisi Allah mereka tetap hidup.

Dan semua ini terbukti dengan penghijrahan ke madinah. Hijrah yang menuntut meninggalkan harta dunia. Meninggalkan ternakan mereka. Meninggalkan rumah tercinta. Hijrah ini bukan satu percutian yang menyeronokkan. Tapi ia adalah satu jaulah yang menuntut pengorbanan. Semuanya demi menyebarkan islam dan akhirnya tersampailah islam kepada kita sekarang.

Kepada kita? Ya KITA la..

Tapi adakah kita menyedari akan hakikat ini? Terfikirkah akan pengorbanan agung ini?

**Muhasabah apa yang dah kita sumbangkan untuk Islam sepanjang hidup kita ni~

Oleh itu, pembaca-pembaca sekalian, jom tanamkan spirit baru. Menjadi diri yang baru. Mari tambahkan amalan seharian kita. Supaya nanti kita punya alasan untuk duduk bersama-sama dengan ar-Rasul swt di syurga kelak.

Pekara yang paling saya takuti adalah, kita rasa kita dah banyak beramal, rasa penat dan sibuk di dunia, tapi rupa-rupanya di mata Allah, kita tiada nilainya, kerana apa? Kerana kita tidak menjaga niat kita dalam beramal.

So, dalam sibuk beramal, jangan lupa untuk selalu memperbaharui niat. Kerana Allah semata-mata. Fullstop!


Hijrah Zaman Moden

Sabda Rasulullah S.A.W :  

“Tiada hijrah selepas al-Fath (Pembukaan Makkah), tetapi jihad dan niat. Dan apabila kamu dikerah untuk keluar berjihad, maka keluarlah kamu” (Riwayat al-Bukhari, Muslim dan lain-lain)

Salam Maal hirah, 1434H

p/s: Jangan lupa baca surah al-kahfi, hari ni hari jumaat!

p/ss: 10 Muharram 1434h is coming! jangan lupa puasa ya Hari Asyura nanti~ :)

Take care people, may Allah bless, here and hereafter :)


Bait SQ,
1.22am
2 Muharram 1434H