Sunday, December 23, 2012

Nak dapatkan Chenta Allah?



Dari Abu Abbas, Sahil bin Saad As-Sa'idd r.a, berkata : " Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW dan bertanya : ' Ya Rasulullah, tunjukkan aku suatu amalan, sekiranya aku buat, nescaya aku dicintai oleh Allah dan orang ramai. ' Maka dijawab Nabi : ' Hendaklah zuhud di dunia, nescaya engkau dicintai oleh Allah dan engkau zuhud pada apa yang ada di sisi manusia, maka nescaya engkau dicintai oleh orang ramai. ' 

Zuhud akan teruji apabila kita dibentangkan dengan macam-macam nikmat dunia, harta, jawatan, rumah, kereta dll, tetapi kita masih memilih untuk menjadi 'tidak sama'. Zuhud membezakan mukmin sejati dan mukmin awam.

Bila ditanya apakah makna zuhud??

Rata-rata akan menjawab:

"bersederhana.."

" Cukup dengan apa yang ada.."

" tidak cintakan dunia.."

dan lain-lain. Saya memenag tidak menafikan kesemua jawapan tersebut betul, tetapi kurang tepat.

Di dalam Surat Chenta Allah, Al-Quranul Karim, boleh didapati banyak tafsiran makna zuhud:

" Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah senda gurau, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warna kuningnya kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada azab keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu." (Al-hadid:20)

Juga boleh selak (Luqman :33), (Al-Kahfi 45-46), (Al-Ankabut: 64), (At-takasur: 1-5), (Muhammad: 36), (Nisa:77), (Al-a'la: 16), (Ar-ra'du: 26)

Lepas dah tengok ayat-ayat berikut, apa yang boleh kita simpulkan??

Maknanya,  dunia ni yang kita rasa best sangat, yang kita rasa tak puas nak kumpul kejayaan, yang setiap hari kita kumpul duit untuk boleh pergi bercuti, hari-hari update di internet i-phone baru, teknologi yang makin hari makin memudahkan dan haibat, dunia yang makanannya pelbagai..dan dunia yang kita rasa syok sangat ni, sebenarnya hanyalah permainan, senda gurau, hiasan..dan di mata Allah dunia ni tiada nilainya langsung. 

Tapi ini pun kita terlepas pandang dan lalai. T____T

dan bila Allah mention dalam al-quran, banyak ayat yang berkaitan, bermakna perkara ni penting. Ya, sangat penting! 

Sunnatullah, apabila Allah mencintai kita, manusia turut akan mencintakan kita. Macam mana nak dapatkan chenta Allah? kata kuncinya ialah ZUHUD!


"Zuhud pada dunia bukan mengharamkan perkara yang halal. Bukan membuang harta benda, tapi kamu yakin apa yang di sisi Allah lebih baik dari yang ada di sisi kita" (Imam Ahmad)

"Dan tidak satu pun makhluk bernyawa di bumi melainkan semuanya dijamin Allah rezekinya...Semua (tertulis) dalam kitab yg nyata (Lauh Mahfuz) ", (Hud, ayat 6)

dan apabila ditimpa musibah, kita mengharapkan ganjaran Allah dan akhirat.kerana kita yakin apa yang Allah nak bagi tu, pasti itu yg terbaik, dan terselit hikmahnya.

Zuhud ni bukan pada anggota, tp pada hati.


Abu al-kailani berkata:
 Kamu jangan katakan seseorang itu zuhud, kerana zuhud terletaknya pada hati.


Makna zuhud terbahagi kepada 3:

1- Seseorang yakin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang ada di sisinya. (Hud: 6)


2. Apabila seseorang ditimpa musibah dunia, dia lebih mengharapkn pahala, daripada kekalnya dunia ini ditangannya.

Dia lebih mengharapkan redha Allah, drpd nikmat dunia ini kekal padanya.

Contohnya Aminah baru je membeli Samsung Galaxy Note, mahal. Yang terbaik! dan selepas tu Aminah asyik sangat dengan Galaxy Note barunya. Sampaikan bila ibunya menyuruh ke kedai membeli santan, pun akan diberikan alasan "Buzy la mami, suruh adik laaa.."

Ditakdirkan Allah, Samsung Galaxy Note kesayangannya dicuri sedang dia tertidur di dalam bas. 

Jika Aminah zuhud orangnya, dia akan segera mengerti, bahawa Allah mengambil semula Galaxy Note itu, kerana aminah terlalu 'sibuk' dengannya, sehingga mengabaikan tanggungjawab sebagai muslimah, anak dan pelajar. 

3. Pujian atau celaan tidak mendatangkn kesan pun kepadanya.

Yakin ialah kamu tidak berusaha utk dapatkan redha manusia, sehingga mendapat murka Allah.


Jeritan di wall FB seorang rakan saya:


Pakai macam kampung tapi tutup aurat lagi better dari pakai bergaya dan up to date untuk mata orang tapi tak mendapat keredhaan dari Allah.


ouch! T____T



Tahapan zuhud terbahagi kepada 3:

1. Zuhud orang awam: meninggalkan perkara-perkara haram (eg: cakap bohong, caci org, arak, menipu etc)

2. Zuhud orang alim: meninggalkan berlebihan dalam perkara-perkara halal. (Eg: makan, sembang, study, shopping- semua ni halal dan tidak ditegah oleh Islam, tetapi jika sampai tahap berlebihan, shooping nak rak sampai lewatkan solat, tak elok dan makruh la cik adik ooiii..)

3. Zuhud orang yang mengenal Allah: meninggalkan sesuatu yg menyibukkan diri dia daripada mengingati Allah (eg: perniagaan yang takut rugi, still buka kedai walaupun dah masuk waktu solat, study melampau sampai tak menyahut bila mak panggil, dan apa2 perkara yang boleh menjebak kepada lalai mengingati Allah )

So, kita yg mana satu?


Perkara2 yg boleh membawa kepada zuhud:

1- Ingat dan bayangkan suasana akhirat- (syurga, neraka, titian sirat etc).
Cuba datangkan perasaan takut dan fikirkan suasana ni tiap-tiap kali kita nak buat kejahatan.


Harithah berkata: 
aku memalingkan diriku dr dunia. Bagiku mutiara dan tanah itu sama. Aku seolah-olah melihat arasy tuhan dgn jelas, aku seolah-olah melihat orang-orang di syurga sedang sibuk menikmati kenikmatan, manakala oranag-orang di neraka sedang diseksa.

kalau kita boleh bayangkan kita yang berada di dalam neraka tu, nauzubillah min zalik, takkan la kita tergamak nak buat kejahatan kan?? T_T

2. Sedar keseronokan dunia boleh melalaikan hati kita (at-takasur:8)


Nikmat-nikmat yang banyak  Allah kurniakan ni nnt akan ditanya di akhirat kelak! T___T 
So, lagi banyak nikmat, lagi lama la masa diperlukan untuk menghisab kita.sebab Allah count on every single things. 

T_T

So, bila kita dapat satu nikmat, be zuhud dan gunakan sebaiknya untuk Islam dan untuk dakwah. At least kita ada reason bila Allah tanya kita di akhirat kelak.

3. Sedar nikmat dunia hanyalah sementara.

4. Sedar dunia ini dilaknat, kecuali ilmu-ilmu yang bermanfaat.

makna dilaknat di sini: Dunia ni akan menjauhkan kita dari Allah kecuali ilmu-ilmu yang bermanfaat yang dapat mendekatkan diri kita kepada Allah.

So, ambil la pengajaran-pengajaran daripada ayat-ayat Al-quran dan sirah ar-Rasul SAW dan para sahabat supaya kita sentiasa berhati-hati dan tidak tertipu di dunia yang sementara ni. 


# zuhud adalah tangan mengenggam dunia, tetapi hati memandang akhirat.

# Bukan zuhud jika membuang dunia dan mengurungkan diri di dalam masjid semata-mata, kerana islam bukan terhad di dalam masjid sahaja, islam adalah cara hidup. Buat apa-apa mesti niatkan kerana Allah.

# Analogi zuhud macam kita sedang menjinjing 2 baldi penuh air, satu baldi diletakkan di atas kepala, dan satu lagi dijinjing di tangan. apabila kita rasakan baldi di atas kepala hampir jatuh, lepaskan baldi yang ada di tangan. (Baldi di kepala: perkara-perkara akhirat), (baldi di tangan: perkara-perkara dunia)

# Zuhud cukuplah sederhana dan sekadar mencukupi

Cinta apa lagi yang mahu kita tagih selain cinta Allah??
 Jom muhasabah diri dan jadi lagi baik?? (^.^)v

Wallahua`lam. Saya rasa sangat skema bila menulis post ni. Ala-ala menulis tazkirah pagi. ehe. 

May Allah bless, people~

bait SQ, 
11.02 pm

Thursday, December 13, 2012

Marah itu mudah, Sabar itu Indah


"Mushe, aku perasan lately threeshold marah kau dah merendah. Senang sangat nak meletup,"
 tegur seorang bestfriend satu hari.

Tersentap! Auch...! sakit.

"Erm, aku pun rasa macam tu juga. Salah sikit je terus nak melenting", balasku ringkas.

***
“Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah.” 
- Hadis riwayat Bukhari

Senangnya nak marah. Sakitnya nak menahan marah. Kan?

Segelintir rakan-rakan di sekeliling saya mengadu yang saya selalu tak dapat nak tahan emosi bila tengah marah. Erm, nama pun tengah marah kan? Boleh ajarkan saya cara untuk bertenang bila rasa darah dah menggelegak??



Rasulullah SAW bersabda : 
"Tidaklah ada yang lebih besar pahalanya di sisi Allah SWT daripada menahan amarah yang dia tahan dengan harapan mendapatkan pahala dari Allah SWT."


(HR. Ibnu Majah)



Kejap, nak pergi potong bawang la~  T_______T

Marah = Syaitan bersorak riang
Menahan marah = Sakit hati= Pahala

Musyirah, tak cool la kalau kita beri peluang dekat syaitan untuk bersuka ria kan? 

InsyaAllah takkan! ~ :) 

Semoga Allah menilai mujahadah ini, walaupun orang di sekeliling berterusan mengata.

akhir kalam, 
“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) tertimpa musibah.” 
– Hadith riwayat Bukhari


* Ok, bawang memang dah masuk mata ni~ T_________T *



May Allah bless , people~

Sehubungan dengan pengertian inilah diriwayatkan satu kisah olehWahab Bin Munabbih yang mengatakan:"Sesungguhnya Iblis pernah bertemu dengan Nabi Allah Yahya binZakaria a.s, lalu Nabi Zakaria a.s berkata kepada Iblis: "Ceritakankepadaku tabiat perangai manusia menurut pandangan kamu". Lalu Iblismenjawab:
1.Golongan pertama dari manusia ialah seperti kamu ini. Mereka initerpelihara (dari kejahatan dan dosa).
2.Golongan yang kedua adalah mereka yang berada dalamgenggaman kami sebagaimana bola berada di tangan anak-anakkamu. Mereka menyerah diri mereka bulat-bulat kepada kami.3.Golongan yang ketiga ialah golongan yang sangat sukar untukkami kuasai mereka. Kami menemui salah seorang dari merekadan kami berjaya memperdayakannya dan mencapai hajat kamitetapi ia segera memohon keampunan (bila ia sedar) dan denganistighfar itu rosaklah apa yang kami dapati darinya. Maka kamitetap tidak berputus asa untuk menggodanya i

Wednesday, December 5, 2012

Of Gaza

*Ini semua randomly coretan tentang Gaza.

Aqsa 2 Gaza 11- Emergency Relief

"Teruskan berdakwah & berdoa, kerana kita berhutang dgn rakyat Palestine, mereka bermati-matian utk membebaskan Al-Aqsa, tanah suci kita umat islam"

Allah!! 
T________T

Sedar tak sedar, banyak sangat nikmat Allah yang setiap hari kita nikmati, 
kadangkala sampai kita tak hargai dan syukuri.

Siapa sangka setiap pagi dapat menaiki bas untuk ke hospital dengan harga LE1 (RM0.50) itu satu rezeki?
Siapa sangka setiap pagi dapat membuka mata, dan mendapat peluang untuk membuang air itu satu nikmat?
Siapa sangka setiap hari dapat berjalan kaki itu satu kepuasan?

Kadang kala, disebabkan itu adalah rutin harian kita, kita tidak mensyukurinya.

Baru-baru ni Allah lapangkan masa saya dan rakan-rakan untuk mendengar satu Sharing dari Gaza, yang disampaikan oleh Dr Hafidzi, Pengerusi Aqsa Syarif.

Beliau beserta Dr Selamat, Dr Fauziah dan Ustazah Rosmawati baru sahaja selamat keluar daripada Gaza, untuk menyampaikan bantuan daripada rakyat Malaysia.

Kebetulan clash 2 program malam tu, kata-kata dari seorang ukhti membuatkan saya berfikir,

"Sharing ni sekali sekala je, panas dari ladang. Kita nak dapat masuk Gaza macam jauh lagi, apa salahnya kalau kita dengar perkongsian daripada Gaza ni. Dapatlah naikkan semangat kita, 
dapatlah sikit-sikit tempiasnya".

***  


Memetik ucapan Dr Hafidzi, “Perjuangan kita bukan setakat memerdekakan 22 peratus tanah Palestin (Gaza dan Tebing Barat), tetapi juga perjuangan untuk membebaskan lagi 78 peratus tanah Palestin yang telah dijajah oleh negara haram Israel sejak sekian lama.”


***


Tidak putus-putus dermawan yg mengeluarkn infa' untuk palestine. Ada seorang pesara, mendermakan saki baki harta yg beliau ada, rm12..(melalui transaksi ke akaun Aqsa Syarif)


Malah ada yg tak punya duit ringgit, juga mahu menyumbang. Didermakannya puisi yg dicipta sendiri..



Bak kata Dr Hafidzi, "Berilah, walaupun kita tak punya apa-apa"


T_________T   *touched!*

Saya yakin walaupun sumbangan kita sedikit, malah mungkin dengan Doa sahaja, yakinlah, itulah yang merantai hati-hati kita dengan pejuang-pejuang di sana.

Bukan hasilnya yang kita mahukan, tapi usaha kita yang mahu kita persembahkan kepada Allah. Kerana kita tahu, hasil dan natijahnya sudah Allah tentukan.

"Allah boleh je nak turunkan tentera-tenteraNya untuk menghapuskan Israel, tapi sekarang Allah nak bagi kita peluang untuk berusaha dan beramal dulu."

Sampai satu masa nanti, pintu usaha akan ditutup. Janganlah melopong ketika itu~



****

Tulisan daripada seorang ukhti,

cerita 'beliau' *:


kami membawa masuk ke Gaza dan membahagikan soft toy serta coklat2 kepada kanak2 Gaza, 

tiba-tiba ada satu coklat terjatuh, saya membiarkannya,



ada seorang anak kecil yang sedang beratur tunduk dan memungut coklat tersebut dan memulangkannya kembali kepada saya.



***************



ketika di sempadan Gaza-Rafah,
saya memberikan sedikit hadiah (berupa wang) untuk pemuda2 yang banyak membantu urusan di sana, memang saya nyatakan, "ini sedikit hadiah dari saya untuk kamu, ambillah"



tetapi, kemudian saya mendapat berita, 
KESEMUA mereka memberikan wang tersebut kepada ketua mereka, 



kerana apa?
mereka sangat bimbang TERambil hak orang lain, dan menzalimi orang lain, kerana bagi mereka itu bukan hak mereka kerana mereka sudah mendapat gaji



sehinggalah ketua mereka menyatakan, 
"ambillah dan simpanlah, itu sebagai upah kamu untuk hari ini",
barulah mereka tenang dan menyimpan wang tersebut pada poket masing2..

masyaAllah, betapa jujurnya mereka! 



JUJUR PADA ALLAH,
dipupuk sejak kecil
walau kat mana2 pun, Allah MAHA TAHU dan MAHA MELIHAT, 
sekalipun bersendirian



maka tak hairanlah lahirnya jundi-jundi dan tentera-tentera Allah yang cintakan syahid dan amat menggerunkan pihak zionist



KITA? T_____T


*** 

Teringat saya seloroh Dr Hafidzi, 

"Lepas ni, orang yang akan paling sibuk berceramah ialah afdlin shauki, bukan saya,"


Tegas beliau, "siapa sangka, melalui lawak, orang lain boleh bersama kita dalam islam. 
Oleh itu, jangan ketepikan sebarang kemungkinan dalam dakwah!" 

Kalau kita IKHLAS, Allah akan mudahkan jalan-jalan untuk kebaikan.

# Personally saya sangat cemburu dengan selebriti2 yang Allah pilih untuk masuk ke bumi suci Gaza, mungkin kita tak tahu amalan mana yang Allah pilih mereka untuk dapat nikmat ni, IKHLAS dan selalu bersangka baik dengan Allah.
Mungkin ini peluang mereka, peluang kita barangkali akan datang. Selain berdoa, must do something..


another touched video~


A2G11 - ER | Interview Afdlin, Bront Palarae, Zain Saidin


***
Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk saya dan rakan-rakan menjemput delegasi A2G11-ER di Airport Cairo pagi tadi, 4 Disember 2012. 



Sebelum berpisah dengan makcik-makcik,

"Doakan kami yang dah dekat sebelah Palestine ni(mesir) dpt masuk Palestine satu hari nnt," pinta kami. 

"InsyaAllah, makcik doakan semua umat Islam dpt masuk ke Aqsa," balas salah seorang drpd mereka..

"Yet, but not soo soon.."

Ya Allah, sampaikanlah hajat kami, untuk dapat meletakkan dahi-dahi kami yang hina ini di Masjid Al-AqsaMu Ya Allah..Ameen :)


muka semangat semua!

*beliau = Doktor Fauziah Hassan, pakar O&G di Ampang Puteri, delegasi misi Aqsa2Gaza 10-emergency relief

p/ssss: Teruskan menembak doa utk saudara-saudara kita di Palestine dan Syria:)


"Mereka (Israel) mungkin akan memotong hubungan kami dengan dunia luar (internet, telefon,etc)..Tapi jangan risau, teruskan mendoakan kami kerana mereka tidak mungkin dapat memotongkan perhubungan kita dengan Allah"

dan jangan lupa memBOIKOT barangan2 dan makanan2 Yahudi yang menyokong Zionis. 


bait Saifuddin Qutuz,
1.24am