Monday, September 26, 2011

Semangat Baru


Puas hati saya melihat wajah2 kegembiraan di wajah anak-anak muda di hadapan saya. Penat jelas tergambar di setiap wajah mereka. Huu, selepas penat belalang mengejar belatuk.Saya tenung wajah mereka dalam-dalam. Penuh semangat terukir. Hurmm…macam tu la kot aku dulu2..masa zaman muda-muda dahulu *eyh, abjet besar lak! *

Untung nya kamu semua..kecil2 lagi, dah merasa manisnya tarbiah. Dah merasa sucinya ukhwah fillah~ sungguh, aku jeles melihat kalian..kecil-kecil lagi, sudah dipilih Allah untuk merasa nikmatnya semua ini.
Semalaman bersama kader-kader muda ini, sungguh membuatkan semangatku seperti di refresh semula. Diam-diam hatiku bersyukur dengan segala nikmat yg telah dikurnia-Nya.

Berjumpa juga dengan ummi, yang hampir puluhan tahun di jalan ini..banyak pengalaman yg dikongsi bersama. Aku tak sangka aku punya skill untuk beramah mesra dengan org tua..sebab aku ingat ak ni pendiam org nya *uhuk2*

Ummi banyak bercerita tentang dirinya, keluaga dan zaujnya..katanya, dia bangga menjadi isteri kepada seorg yg kami panggil Abi..malah, ummi siap cakap kat Abi lagi..”seronok lah hidup dengan awak ni, mencabar!” huu..aku hanya senyum mendengarnya.

Lagi, kata ummi.."Wanita yang menentukan, sama ada lelaki itu jadi juara ataupun tak! "


Lalu tambah Abi, "Turunnya Adam daripada syurga disebabkan Hawa..dan diangkatnya Adam menjadi nabi, juga disebabkan Hawa…”

Tersentuh aku melihat pasangan ini. Kagum menyapa.

"haaiii..jelesnya melihat kalian..dah tua-tua pun. Masih menguntum cinta dan support each other. Moga aku dikurniakan juga jodoh sebegitu..doa aku dlm hati"

Dan ummi share lagi, sebuah hadis..

“Rasulullah bersabda: jika kamu bersolat di Masjid Nabawi, dikurniakan 10 ribu pahala dan bersolat di MasjidilHaram, akan dikurniakan 100 ribu pahala…

Seorang sahabat bertanya, Ya Rasulullah, ada tak lagi pahala yang lagi besar daripada itu??

Rasulullah menjawab: Ada!  Disediakan ntuk sesiapa yang bangun di tengah malam, lalu dia berwudhu dan menunaikan solat 2 rakaat dengan IKHLAS…”

*maaf, hadis sebenar saya x tahu~ tp mafhumnya mmg mcm tu la~

solat yg mcm ringan, 2 rakaat..Tapi payah nk buat kn??


Allah. Tersentuh jiwa. Menitik air mata…

IKHLAS tu, bukan sng kn nak cari kan?? Andainya ada ubat yg dijual untuk mendapatkan ikhlas tu, sudah pasti sayalah orang pertama yg akan membelinya!

 Teringat satu kata-kata Hassan Al-Banna,

'Andai diumpama Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip ramainya bilangan mereka.. Tetapi aku ingin hati-hati yg IKHLAS untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yg tersergam indah'

Allah!

Semoga kitalah, hati-hati yg di cari itu~ InsyaAllah~ (^.^)


cool huh?? \(^.^)/

p/s: sapa ada tips2 utk dptkn ikhlas...sila la rajin2 share dgn saya! TQ (^.^)


kg kerdas 1,
12.40 am,
26 sep 2011

Wednesday, September 21, 2011

Apa selepas Ramadhan??


Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh~

Sehat semua?? Iman camne, sehat jugak?? Hopefully sentiasa dalam redha Ilahi~
Dan mcm mana dgn puasa 6 syawal?? DAh start?? cpt2 sementara masa masih ada..dan sapa2 yg dah abes, mungkin skrg ni dah bersorak girang kan?? =.=

Maaf la kepada sahabat2..yang bertanya..mana dakwat hati ni?? Xde post baru ke??
Sorry la..kering dakwat beberapa minggu, lantaran masa yg sgt2 sayangkan mencemburui saya..tak tau nape eyh??  =.=

Huu….


Ok2..utk kali ni..saya nk share satu tazkirah yg sgt2 membelai menghentak jiwa saya..malah mengoyak2 lubuk hati saya…well, nama pun TAZKIRAH yakni Peringatan kn??? Mmg sesuuuaii sgt la…

ما بعد رمضان؟؟ 
 (Apa selepas ramadhan??)

Memandangkan kita sekarang, masih lagi dlm mode raya-sakan..malah ada lg status2 raya yg menjerit2 di wall sahabat2 FB saya…saya nk tnyakan anda semua??

Apa selepas ramadhan, bagi anda semua??

Adakah slps berhempas pulas beribadah sebulan. Beriktikaf,  malah telah khatam al-quran di bulan ramadhan yg lepas..kita sudah boleh buat tak tahu?? Adakah kita akn khatam lg pd bulan ramadhan thn depan pula???

Waah..sungguh haibat dan hairan bukan??

Sebulan kita berhempas pulas…berterawih d masjid2..malah menambah saham di akhirat dgn sedekah…
Tetapi selepas terdengarnya takbir raya..semua itu bagaikan satu mimpi sahaja..

Tiada lagi masjid yg penuh bersaf-saf pada waktu solat FARDHU??
Tiada lagi dermawan2 yg baik hati utk memenuhkan tabung2 kebajikan??
Kurang kelihatan muka2 yg keletihan dek kerana menahan lapar, berpuasa sunat..
Malah gossip semakin hangat di pasaran…even sale2 raya pun masih terlihat di jalanan…

Adakah insan2 yg baik itu, hanya akan kelihatan pada bulan ramadhan sahaja??
Waaah..kalau mcm tu..saya akn sentisa berdoa supaya bulan ramadhan dilanjutkan selama 365 hari..supaya manusia2 di sekeliling saya sentiasa menjadi manusia yg baik…kan best mcm tu??

Malangnya, jikalau saya berdoa siang dan malam pun..kemungkinan itu pasti rendah..kerana mmg sunnatullah nya..diciptakan sebulan ramadhan ini, merupakan bateri utk 11 bulan akan dtg..

Para Sahabat dahulu sering memaksa diri mereka..supaya mengkhatamkan al-quran sekurang2 nya 3 kali dlm bulan ramadhan..kerana kalau x buat pd waktu tu, pasti mereka mmg takkan ada masa lain..
Dan sahabat2 berusaha sekuat2 nya untuk terus istiqamah di dalam amalan2 mereka~

Apabila sudah smpai ke pengakhiran ramadhan, apakah perasaan anda semua???

Rata-rata akan menjawab..”eyh, tak sangka dh nk abes sebulan kita puasa…nak raya dah la!!!”

Tak kurang juga akan menjawab “eyh, tempahan baju raya dah siap ke?? Kuih dah beli berapa balang??
Apa?? Baju raya x siap2 lagi?? Takpe, kedai JAKEL bukak je smpai akhir2 ramadhan ni..*smbil tersengih selamat*

Dan mungkin sahaja mereka2 yg pelik akn berkata..”Sedihnya, ramadhan dh nk abes..cpt je masa berlalu..rasa mcm x habis pun lagi pulun beribadah dalam bulan ni…” *smbil kecewa melanda*

Tetapi apakah perasaan sahabat2 rasulullah yg disayangi??

sahabat2 semua merasa cemas, bukan kerana tak cukup duit untuk membeli baju raya, apatah lagi jika tak sempat menyiapkan juadah raya..tetapi mereka cemas andainya amalan2 mereka tidak diterima Allah… 
dan slps itu, mereka merawat perasaan masing2 dngan Khauf wa raja` (Takut dan Berharap) kepada Allah..

6 bulan selepas ramadhan itu, mereka merasa sedih akan pemergian ramadhan..(di samping cuba beristiqamah dgn amalan2 yg telah di lakukan dlm ramadhan)

Dan 6 bulan kemudian, mereka bersiap-sedia untuk menerima ramadhan yg berikutnya… ibarat menunggu kekasih yg sangat2 di rindui..Ibarat ibu menanti anak kesayangannya pulang dari perantauan. ibarat Uda ingin menemukan Daranya..dan Ibarat Merong Mahawangsa ingin berjumpa Embok nya.

Mereka bersedia dr segi mental, emosi dan harta…malah ada yg sudah mula berpuasa sunat..supaya di bln ramadhan nanti tidak pancit…ada yang telah memperbanyakkan bacaan al-quran, supaya di bulan ramadhan nnt, bacaannya betul tajwid dan makhraj nya..malah ada juga yg memperbanyakkn sedekah mereka..supaya tidak la berat sgt tgn untuk menghulur di bulan ramadhan akan datang….

Subhanallah~  *kagum dengan suasana ni..rasa mcm nk lahir je kt zaman ni. Atau pun naik mesin doremon utk kembali ke masa ni* tapi harapan je la~

Dan rindu, sedih, khauf dan raja` yg dirasai sahabat2 ni..kerana apa?? Tak lain dan tak bukan adalah kerana IMAN di hati mereka~

Tapi kawan-kawan, 
Itu sahabat2 yg duduk di samping Rasulullah..yg time tu islam di pandang mulia..jahiliah kurang terzahir di mata…perasaan mereka mcm tu...

Apatah lagi kita, yg hidup di zaman penuh pancaroba ni..islam di pandang hina..malah jahiliah diangkat sebagai raja..secara LOGIKnya…perasaan rindu, sedih, khauf dan raja’ tu mestilah berganda2 lagi kan?? Untuk kita jadikan benteng diri kita..

Tapi kita??? T_T *air mata mengalir deras*



Antara ciri2 amalan kita dlm bulan ramadhan yg lepas di terima atau tak:

Pertama, anda merasakan keringanan dlm melakukan kebaikan.
e.g: kalau selama ni, berat je tangan nk menghulur barang seringgit dua..tapi skrg tak kesah la perut berkeroncong ke tak, tetap akan menghulurkan setiap hari~

Kedua, Jauhnya mereka dari melakukan maksiat
e.g: kalau selama ni suka sgt2 nk usha mamat2 hensem..tp sekarang, terjumpa Orlando Bloom depan mata pun, bole buat tak kesah je. Eyh!  =.=  *mcm abaikan je la contoh ni.huk2*

Dan suka nk ingatkan, even sekarang ni dah takde puasa2 wajib (ramadhan) tapi kita masih ada baaanyak puasa sunat (isnin khamis, puasa arafah, puasa zulhijjah etc)

Dan Even sekarang dah takde solat terawih, tapi kita ada baaanyyakk sangat solat2 sunat..(sunat dhuha, hajat, tahajjud dan yg plg best boleh buat bila masa..qiamullail~)

“Solat yang paling utama selepas solat2 wajib, adalah Qiamullail~”

Dan ingatkah kata2 ni..*yang telah meng "smash" jiwa saya*

كن عبد ربنية وليس عبد رمضانية
Jadilah Hamba kepada TUHANMU, dan bukannya hamba kepada RAMADHAN~

Fikirlah, tuhan yg menjanjikan mcm2 pahala dan ganjaran di bulan ramadhan ni..sama sahaja dgn tuhan yg menyediakan hujan, oksigen, rezeki untuk kita pada bulan2 lain..

Kan?? Tuhan yg sama kita sembah pada bulan2 lain..bukannya tuhan yg lain yg special  yg kita sembah pada bulan ramadhan sahaja…

Sbb tu jangan lah jadi hamba yg beribadah pada bulan ramadhan sahaja..tapi jadilah hamba yg beribadah kepada tuhannya (rabbaniah) pada bila2 masa dan ketika~

Wallahua`lam~

p/s: nenek saya dilanda musibah kecurian  ahad lepas. doakan semoga Allah berikan kekuatan kpd nya, dan semoga Allah akan gantikan yg lagi baik kpd nya~ ameen...

kg kerdas 1, 
4.41 pm