Saturday, September 28, 2013

S.Y.U.K.U.R


S.Y.U.K.U.R


“ Ain, awak sihat ke? How was the exam?”

“ Allah, Fatin. Seriously inilah exam yang paling killer sekali sepanjang saya ambil course medic ni. Bila dah masuk tahun akhir ni, baru saya rasa macam nak drop course ini. Susah sangat”

“ Sabar lah. Dah kita tengah belajar tentang badan manusia, sebaik-baik makhluk ciptaan Allah. Mesti lah payah dan complex sedikit”, Fatin cuba memujuk.

“Erm, betullah. Bila belajar medic ni mengajar saya bersyukur. Bila tengok pesakit, baru saya bersyukur sangat yang kita ni sebenarnya diberi kesihatan yang baik setiap hari. Allah dah kurniakan macam-macam nikmat dekat kita sebenarnya”

"Betul.  Setuju sangat. Setiap kali jumpa pesakit yang terhalang rutin hariannya, yang hanya terbaring di wad. Susah nak makan, buang air pun sampai kena orang lain dukung ke tandas, saya bersyukur sangat Allah masih bagi kita peluang untuk makan, minum, buang air, berjalan, tidur dan buat kehidupan seharian dengan normal, tanpa apa-apa sekatan. Kalau dulu kita selalu gelakkan orang yang kentut, tapi sebenarnya kalau tak dapat kentut, boleh jadi sakit tau"

" Huu, kecil-kecil dulu memang kerja nak menyakat orang sahaja.Apabila sudah besar ni barulah faham nilai nikmat yang Allah dah berikan”.

***

Tet..tet..

One message received.

Open.

“ Ain, jangan lupa tau tugasan awak untuk usrah malam ni. Bagi tazkirah mantap-mantap ya. Akak dah lama tak dengar suara awak. Miss you ukhti”

Message dari naqibah.

“Alamak, macam mana boleh terlupa yang malam ni ada usrah? Alhamdulillah. Mujur petang ni tiada kelas tutorial. Boleh nak bersiap untuk ke usrah.

Dan Ain pun mempercepatkan langkahnya pulang ke rumah.

***

“ Hitunglah. Kadang-kadang kita selalu rasa Allah tak adil dekat kita. Apa yang kita minta, tak semua benda Allah kabulkan. Lagi bertambah sakit hati bila kita tengok kawan sekelas kita belajar santai , tetapi dapat score 4 flat memanjang, sedangkan kita dah belajar teruk siang malam. Tapi sampai sekarang result masih cukup-cukup makan sahaja.

Tapi kita kena selalu ingat, sentiasa ucapkan Alhamdulillah dan syukuri nikmat yang Allah sudah berikan kepada kita. Kerana Allah memberi perkara yang kita perlukan, dan bukannya perkara yang kita mahukan..”

" dan apabila kami berikan nikmat kepada manusia, dia berpaling dan menjauhkan diri (dgn sombong), tetapi apabila ditimpa malapetaka maka dia banyak berdoa" (Fussilat: 51)

Kata-kata Allah ni ada benarnya. Manusia ni kebanyakannya dengan manusia sendiri pun susah hendak berterima kasih..apatah lagi dengan Tuhan? 

Apabila Allah mention ayat ni dalam al-Quran, rasa malu sangat. Terang-terangan yang manusia ni memang macam ni kan? Bila susah. bila nak exam, bila nak kahwin, bila kemalangan, apabila ditimpa bencana, berbuih-buih mulut kita berdoa kepada Allah. Tapi apabila kita tengah senang lenang, al-Quran satu muka surat pun susah kita nak baca.

Sedangkan Allah sentiasa mengurniakan kita oksigen, rezeki, wang, kesihatan yang bagus, keluarga dan ibubapa yang penyayang, rumah sebagai perlindungan, kenderaan untuk memudahkan pergerakan, tetapi kerana kita sudah setiap hari bangun tidur dan melalui rutin harian yang sama, sampaikan kita lali dan lupa yang setiap hari rahmat Allah sentiasa berada di sisi kita.

Kita dapat makan sepinggan nasi sewaktu lunch tadi pun sudah dikira rahmat Allah yang sangat besar. 

Bayangkan ada sahaja orang di sekeliling kita yang tak mampu nak makan sepinggan nasi kerana tiada wang. Atau pun ada yang punya wang, nasi sudah berada di hadapan mata, tetapi tidak dapat menjamahnya kerana sakit gigi atau tidak sihat”

Rezeki budak kecil ini ada makanan untuk dijamah. Hari-hari biasa dia?


Allah hadirkan alam di sekeliling kita untuk kita jadikan mereka guru kita, supaya kita sentiasa mensyukuri semua yang Allah kurniakan kepada kita. Jangan mengeluh walaupun rezeki yang dikurniakan hanya sedikit di mata kita.

Kerana keberkatan itu yang paling utama. 


Cuba kita tadabbur surah ar-Rahman. Mari kita hayati, sebenarnya surah ini sangat halus peringatannya. Pelbagai nikmat syurga yang akan dihidangkan kelak, jika kita menjadi penghuninya.

Buah-buahan yang enak. Sungai mengalir yang lazat airnya. Bersandar atas permaidani yang tebal dan dikelilingi bidadari yang jelita, bermata bundar dan tidak pernah disentuh.

Kemudian diceritakan pula betapa ‘horror’nya neraka. Diberi minuman dari air nanah yang mendidih dan menggelegak.

'Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang Kamu dustakan?" ( Surah Ar-Rahman)

Jika dihitung, sebenarnya ayat ini diulang 31 kali di dalam surah ini. Sebagai peringatan kepada kita,  manusia yang selalu leka ni.

Apa yang Penting?
KEBERKATAN... !

Ain teringat semasa ain jumpa pesakit di wad pagi tadi, pesakit tu tak boleh nak senyum, air liur meleleh di bibir kirinya, pipi jatuh melonyot ke kiri. Selepas Ain ambil history, rupa-rupanya pakcik ni mengalami Bell Palsy, antara salah satu penyebab Facial Nerve Paralysis.

Mula-mula Ain ingatkan pakcik tu sengaja buat muka macam tu, tapi sebenarnya mukanya bukan dibuat-buat. Ain tak boleh baying macam mana tabahnya pakcik tu menghadapi kehidupan seharian dengan penyakit ini. Mesti ramai orang anggap pakcik ni sombong, tak mahu senyum. Sedangkan pakcik ni memang tak boleh nak senyum, walaupun ketika dia gembira.
                                         
Baiklah, setakat ini sahaja tazkirah daripada Ain. Boleh Ain tutup tazkirah ni dengan sepotong ayat al-quran? Daripada surah Ibrahim ayat 7, berbunyi:

"Sekiranya kamu bersyukur, akan Ku tambahi nikmati Ku kepadamu dan jika kamu mengingkari nikmat Ku, sesungguhnya azab Ku amatlah pedih"

Harapnya  tazkirah ringkas dari Ain ini dapat membuka mata hati kita semua, bahawa sebenarnya nikmat Allah ini sangat luas tak terhitung. Dan yang paling tidak terkira adalah nikmat kita menjadi orang Islam, nikmat hidayah ini. Cuba lihat di luar sana, berapa ramai yang mengaku islam, tetapi sayang seribu kali sayang, mereka tidak menyedari istimewanya Islam ini.

Menjadi orang islam ni, senang sahaja mahu mendapat pahala. Buat apa sahaja ada sahaja adab-adabnya. Membaca Al-quran, makan, bersukan, belajar semuanya boleh mendapat pahala jika niatnya betul ikhlas kerana Allah.

Dan tetaplah kita bersyukur selagi mana Allah masih menggerakkan hati kita untuk mencintai kebaikan.” Ain menutup bicaranya kemas.



***

"Ain, akak nak pesan satu perkara. Kalau pun awak rasa course medical ni tak sesuai dengan jiwa awak, tapi ingat tau, kalau lah dengan course ni, setiap hari awak berjumpa pesakit, akan menambahkan lagi syukur awak kepada Allah. Then you should stay strong. Awak kena tetap bertahan tau. Allah sedang merancang yang terbaik untuk awak. Akak yakin, " pesan naqibahnya di akhir pertemuan mereka malam itu.

" Terima kasih akak sebab selalu motivate saya. InsyaAllah saya cuba yang terbaik. Doakan saya. Akak pun All the best dalam study akak"

Dan senyuman manis menguntum di bibir mereka.

P/S: Syukuri nikmat Allah. Alhamdulillah ala kulli hal~


MHZ, 
My Harmonica Zine

TengahStudyLeave,
Final Exam, 22 hari lagi...Doakan saya ye (^.^)v

Sri Saujana, Gombak
10.15pm




Thursday, September 19, 2013

Mesir II: Mengapa Membenci Morsy




p/s: post ini adalah re-post daripada satu artikel saya di Majalah JOM Isu 17. Saya post semula di blog ini, atas permintan sahabat-sahabat yang tak sempat nak mencari majalah tersebut. Selamat membaca! (^.^)


REVOLUSI 25 JANUARI 2011

Dalam pada berjuta-juta rakyat Mesir bersorak gembira di medan Tahrir, menyambut kejatuhan Husni Mubarak, rupa-rupanya masih ada segelintir golongan yang ‘panas hati’memerhatikan mereka dari jauh. Mereka hanya mampu berpeluk tubuh melihat kejatuhan pemimpin pujaan mereka kerana tidak mampu melawan suara rakyat yang mahukan perubahan.

Masa berlalu. Tampuk pemerintahan bertukar tangan. Tepat 30 jun 2012, Dr Morsy dinobatkan sebagai Presiden Mesir secara sah selepas memenangi pilihan raya Mesir secara adil, kalah tipis dengan calon pilihan saki baki regim Mubarak, Ahmad Syafiq. Rakyat menyambutnya dengan sorak gembira. Hon-hon kenderaan bingit kedengaran di jalan raya, lagu-lagu kegembiraan dimainkan, bunga api mewarnai Medan Tahrir, malah beberapa buah kedai membuat sale sempena perlantikan Dr Morsy.


Kemenangan Dr Morsy

Ternyata, kemenangan Dr Morsy memberikan segaris senyuman di bibir pejuang islam, dan memberikan harapan kepada pembebasan Palestine di samping memberikan hentakan besar dan ‘memanaskan punggung’ pesaingnya. 

Akibatnya kita boleh memahami betapa tekanan pengaruh politik selain kumpulan Islam turut menimbulkan masalah kepada  Morsi dalam usaha meneruskan agenda demokrasinya. Golongan Liberal dan Sekular juga mempunyai pengaruh di kalangan kelompok elit dan pertengahan Mesir. Kelompok ini walaupun telah bersatu menjatuhkan Mubarak bersama kumpulan Islam, namun tidak semestinya mereka bersetuju dengan kumpulan Islam dari sudut memerintah negara.


Ancaman islam kepada kaum secular dan liberal

Bangsa Arab, sebahagian besarnya adalah pengamal Islam dan menolak sekularisme dan liberalism. Sekularisme dilihat sebagai idealogi kekal permusuhan terhadap Islam, dan bukannya setakat idealogi yang ingin memisahkan politik dan agama semata-mata.

Dari perspektif keilmuan pula, Al-Azhar,pusat pengajian terbesar dunia Islam turut dicemburui oleh pihak secular dan liberal. Di sinilah terasasnya tamadun ilmu yang terkenal ke seluruh dunia. Lahirnya ribuan ulama dan jutaan murabbi yang bertebaran ke seluruh dunia menyentuh hati-hati manusia dengan nur islam. Sekaligus menjadikan Mesir mendapat kedudukan istimewa di dunia islam dan membawa perubahan yang turut memberi kesan kepada musuh-musuh islam. Maka, kehebatan ini harus dinoktahkan. 

Beliau, seorang Hafiz Al-Quran

Pemerintahan Dr Morsy

Pada awal pemerintahan Dr Morsy, beliau disambut dengan sokongan padu oleh rakyat tanpa sebarang tentangan. Namun,  sejak tindakan beliau menggubal perlembagaan baru, memecat Hussein Tantawi sebagai Ketua Dewan Agung Angkatan Bersenjata Mesir, menukar kepimpinan dalam perundangan, membuka semula kes-kes jenayah lama yang tidak dibela, melepaskan tahanan IM dari penjara, memudahkan urusan keluar masuk ke Gaza melalui pintu Rafah, lantang bersuara mengecam rejim Basyar Asad  dan lain-lain lagi dianggap sebagai ancaman yang bakal membawa kepada ‘pengakhiran’ segelintir golongan itu, mereka mula bangkit bersuara.

Tepatlah jangkaan mereka bahawa Dr Morsy dan IM akan mewakili kekuatan Islam yang syumul serta membawa umat Islam berjaya menuju masa depan kemuliaan Islam.
Inilah faktor mengapa Ikhwan menghadapi perlawanan yang begitu sengit. Ikhwan diserang, difitnah, dan diputarbelitkan oleh sejumlah besar musuh-musuhnya dalam kalangan Yahudi, Zionisme, Nasionalisme Arab, kaum Sekuler dan Liberal, yang sekarang berganding tangan menghentam Ikhwan.

Maka, bertopengkan semangat cintakan negara, pihak secular dan liberal mula mengapi-apikan ‘dosa-dosa’ Morsy di mata rakyat jelata. Mereka menyeru rakyat menuntut hak-hak mereka. Dan menghembus tuduhan keji IM mengutamakan kepentingan ideologi golongannya serta menjadi ancaman perpecahan bangsa dan Negara .Tetapi sebenarnya mereka berjuang untuk kepentingan peribadi, kerana selama-lamanya pemikiran mereka tidak akan sefahaman dengan sistem islam yang syumul.

Oleh itu, rakyat mesir dibonekakan. Bermodalkan isu minyak, air, elektrik, sampah, roti dan lain-lain keperluan seharian, mereka memperkudakan golongan bawahan yang buta politik. Ditambah dengan wayang geng fulul yang memburukkan keadaan, mengupah gangster membuat kekacauan di merata-rata tempat, dan akhirnya rakyat semakin memberontak.

Kekecohan semakin parah apabila media massa menunjukkan ‘taring ‘ mereka. Sebahagian pemikiran rakyat Mesir masih mentah di dalam beberapa aspek politik Mereka tidak memahami sistem kerajaan dan sentiasa mencari kambing hitam untuk disalahkan. Hanya khabar buruk sahaja yang dihidangkan kepada rakyat. Mereka menyalahkan IM yang setia berdiri di belakang Morsy dan menyalahkan Dr Morsy dengan kejatuhan matawang USA Dollar. Media memburukkan lagi pemerintahan islam, seolah-olah menggambarkan bahawa mereka tidak mampu mentadbir sebuah negara. Semua ini menjadi skrip-skrip yang masuk ke pemikiran cetek mereka tanpa tapisan.


Realiti

Pemerintahan Dr Morsy penuh pancaroba dalam membaiki luka puluhan tahun pemerintahan kediktatoran bermula zaman firaun sehingga Husni Mubarak. Banyak pihak yang mempunyai kepentingannya tersendiri.

Morsi juga tersepit di celah-celah gelombang Salafi, IM dan kelompok Islam sederhana, secular dan liberal. Saki-baki regim Mubarak yang mempunyai dendam dengan Ikhwan masih berpengaruh di dalam institusi kehakiman, tentera, polis dan kementerian-kementerian tertentu menyebabkan Presiden belum menguasai keadaan sepenuhnya. Disamping Amerkida dan sekutunya masih memantau dari jauh.
Bayangkan bagaimana Morsi terpaksa membuat beribu-ribu perkiraan sebelum mengambil risiko atas apa juga usaha yang cuba dilakukannya bagi memenuhi hasrat rakyat dan juga menepati janjinya kepada para syuhada yang gugur demi membayar harga sebuah kebebasan dari regim dictator. Beliau terpaksa berhadapan dengan sebarang kemungkinan.

Dalam mahu memperbaiki kefasadan yang sudah berakar umbi ,masakan mampu dilaksanakan sekelip mata? Seorang diri?

Sayangnya, rakyat yang tergesa-gesa ini sudah tidak menerima alasan.  Maka berlakulah perhimpunan 30 June 2013. Pertembungan antara haq dan batil. Antara pro-Morsy dan anti-Morsy.

Kerana itu Sheikh Yusof Qardhawy menempelak mereka, “Kamu sanggup bertahan dengan  Mubarak selama 30 tahun, dengan Morsy setahun pun kamu tak tahan? Apa kena dengan kamu! Ingat semula kita bersama-sama bantu-membantu ketika revolusi 25 Januari lepas”

Masih terbayang akan ketelusan penyokong Morsy berhimpun di Dataran Rabaah, tanpa sebarang senjata, hanya ditemani sepanduk dan laungan-laungan jihad. Mereka mulakan hari-hari mereka dengan qiamullail. Namun, Allah mentakdirkan yang berada di Medan Tahrir itu yang menang.

Namun, apabila haq dipijak dan sekular dijadikan kiblat, maka semua pengorbanan Morsy memperbaiki negara ini hanya dipandang sebelah mata.

Logik akal, mampukah Mesir diperintah oleh mereka yang cetek ilmu ini? Hanya terpekik mencaci kebenaran, menghancurkan masjid sesuka hati, dan mencabul kehormatan perempuan yang lalu lalang di Tahrir?

Entah. Mungkin Allah ada rencanaNya sendiri. Cuma manusia sahaja yang naif dalam memahami rencanaNya. Peristiwa di Turki 1997 sedang berulang kembali .

Pertembungan haq dan batil ini bukanlah sejarah baru, malah sudah berlaku telah berlaku ribuan tahun yang lampau, saat Nabi Musa mahu membebaskan Mesir dari kezaliman Firaun. 

Pertembungan haq dan batil akan silih berganti sehingga kemenangan Islam yang hakiki kelak.
Tidak diragui Islam akan menang cepat atau lambat, walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan konspirasi .Hal ini mungkin memakan masa, tetapi pada akhirnya Islam akan menang. InsyaAllah!


p/sss: post yang ala-ala lebih kurang, boleh baca di SINI.

dan artikel ini ditulis sebelum berlakunya rampasan kuasa. Terus mendoakan Mesir ye sahabat semua :D


MHZ,
Sri Saujana, 
12.17am
19 sep 2013


Tuesday, September 3, 2013

Semangat Infiru


(At-Taubah: 41)

Saya adalah jenis manusia yang suka melihat ragam manusia. Saya suka memerhati dan berfikir. dan saya selalu tertanya-tanya,

"Kenapa ramai akhawat yang saya kenali menjadi super women selepas menyertai gerabak dakwah dan tarbiah?"

Kerana saya melihat mereka yang berduit, tak kisah untuk menginfak kannya ke tabung-tabung Palestine. Tidak lokek membelanja rakan-rakan akhawat. Malah, mungkin boleh membelikan handphone baru untuk akhwat yang kecurian handphone nya.

Saya melihat akhawat yang tidak sihat, sanggup melupakan rehat di atas katil. Sama-sama turun padang berdaurah, berprogram bersama-sama. Paling tidak pun menolong AJK program dengan kerja-kerja ringan.

Saya memerhati akhwat terlalu baik sehingga tidak pernah berkata TIDAK apabila akhwat lain memerlukan pertolongan. Muka sentiasa tersenyum walaupun keletihan merangkul dirinya. Ajaib sungguh!

Saya melihat akhwat yang sudah berkeluarga, dan yang sedang mengandung malah sudah mempunyai anak, boleh cool dan bergaya menguruskan kehidupan rumahtangga mereka, masak awal-awal, basuh baju siap-siap supaya dapat bersama-sama akhwat yang yang lain bermesyuarat, berdaurah, malah berjaulah bersama-sama. Anak kecik dibawa ke sana ke sini tanpa rasa terbeban.

Saya selalu terfikir, apakah formula sehingga mereka ini boleh mejadi super women?

Adakah mereka mengambil supplement tambahan? Atau ada pil Kuat yang sangat menakjubkan? Atau sebenarnya mereka ini bukan manusia? Mereka ini adalah robot tanpa penat?

Akhirnya saya dapati, jawapannya hanya satu. SEMANGAT INFIRU!


Allah berfirman,

A041
Berangkatlah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. ( At-taubah: 41)


Saya menyaksikan sendiri kesan Infiru ini.

Alhamdulillah, bilamana Allah mentakdirkan saya untuk stay di Mesir sepanjang Ramadhan lepas, mengizinkan saya merasai dan melihat sendiri perjuangan ikhwanul muslimin dan rakyat-rakyat mesir yang berkampung di Rabaah untuk mengembalikan semula demokrasi yang dicabul.

Saya merasakan kuatnya sumpahan semangat Infiru itu menyelubungi mereka semua.

Tidak kira tua, muda, kanak-kanak, bayi, perempuan dan lelaki, kaya atau miskin, semuanya turun padang bagi menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi.

Bayangkan ada yang datang jauh-jauh dari seluruh pelosok Mesir untuk bersama-sama berkumpul di Rabaah. Bersusah-payah menaiki kereta api, bas, tremco dari Alexandria, Aswan, Mansuro, berjam-jam perjalanan untuk sampai ke Kaherah. Kemudian apabila sampai di Rabaah, bukannya ada hotel mewah yang menyambut mereka, hanya disediakan khemah-khemah sahaja di dataran itu. Tidak kira kaya atau miskin, semuanya duduk dan baring di lantai yang sama. Tiada sofa dan katil empuk tersedia.

Hendak mandi, berhadas semuanya di masjid-masjid di sekeliling Rabaah. Selalu sahaja saya terserempak dengan makcik-makcik yang sedang membasuh baju di tandas di Masjid Fatimah Zahra, berdekatan dengan medan Rabaah.

Tetapi, ada mereka kisah dan mengeluh? Dah sebab mereka faham apa tujuan mereka ke sana. Untuk menegakkan al-haq dan menumpaskan kebatilan. Bukannya datang bercuti makan angin. Untuk menegakkan kebenaran, perlu ada bayarannya, perlu ada maharnya.

Malah, ada yang siangnya bekerja, petangnya selepas tamat sahaja bekerja, terus sahaja bergegas ke Medan Rabaah. Untuk berbuka puasa, menunaikan solat terawih, qiamullail bersama-sama ikhwah akhawat di sana. Keesokan harinya, pagi-pagi lagi sudah bergegas ke tempat kerja semula.

Subhanallah..

Terkelu saya saat terserempak dengan mereka di pagi hari ketika bas yang saya naiki untuk ke hospital berhenti di tepi medan itu, dan berpusu-pusu lelaki menaikinya. Paling menginsafkan pabila melihat Al-quran kemas tersisip di tangan masing-masing.

Kerana apa mereka sanggup melupakan empuknya katil di rumah mereka? Selesanya tandas di rumah mereka? Dinginnya aircond di kediaman mereka? Dan bersusah payah berhimpit-himpit berkumpul di Medan Rabaah ini?

kerana mereka memiliki Semangat INFIRU ini..

terfikir tak, ramai-ramai macam ni, agak2 macam mana la mereka berwudhu dan berhadas?

Malu saya dengan mereka ini. Saya yang tinggal di rumah yang selesa, tak perlu berebut-rebut tandas, boleh mnggosok baju setiap hari (ini concern besar utk seorang perempuan okay?) pun setiap hari masih membebel jika terpaksa ke hospital, sedangkan rakan-rakan batch lain sudah menikmati cuti masing-masing.

Ahh, sikit sangat semangat infiru saya dibandingkan dengan mereka. Mungkin, sikit sangat saya bersyukur jika dibandingkan dengan mereka.

T___________T *nanges laju-laju*


INFIRU!! Berangkatlah!!

Mahupun ringan atau berat.

Saya tahu, setiap orang ada punya mujahadah masing-masing.

Bagi yang berada, untuk menginfa' kan duit ke tabung-tabung adalah ringan baginya, tetapi berat untuk mereka yang wangnya cukup-cukup makan.

Bagi yang punya kereta, untuk ke tempat program/ keluar berdakwah mudah baginya dibandingkan dengan orang yang terpaksa bersusah payah mengangkut beg, menahan bas/ public transport untuk ke program (**Even sekarang harga minyak dah mahal, rasanye berat jugak. Err ~)

Bagi yang bujang, ringan baginya untuk ke program, dibandingkan dengan yang sudah bekeluarga, lagikan pula sudah beranak-pinak. Mana mahu diuruskan anak-anak ketika keluar berbulatan gembira/ berprogram/ berdakwah.

Mereka yang sikit tanggungjawabnya ringan untuk menawarkan tenaganya untuk jalan dakwah ini dibandingkan dengan mereka yang punya banyak tanggungjawab, harus difikirkan banyak perkara terlebih dahulu.

Yang sudah berumur mesti la sangat berat untuk bergiat aktif dibandingkan dengan yang muda bergetah. (Err, tapi saya tengok ramai je pakcik makcik yang fizikalnya nampak tua, tapi semangat mereka masih muda dan mantap, bahkan mengalahkan orang muda.. =,=)

Mereka yang lelaki, huishh senang betul kalau nak keluar rumah, tetapi beraaaat betul ibubapa nak izinkan anak perempuan keluar rumah.

Itulah, masing-masing punya keringanan dan keberatan.

Jika kita menyingkap sejarah para sahabat, mereka juga punya mujahadah masing-masing.

Contoh yang paling simple, ketika seruan jihad Perang Tabuk, mengapa Kaab Bin Malik begitu payah untuk menyertainya? Berlengah-lengah persiapannya sehingga akhirnya beliau ketinggalan?

Kerana Allah sedang mengujinya dengan hasil tanaman yang menjadi, masak ranum dan musim panas yang sangat terik ketika itu.

Lihatlah, sedangkan ahli badar yang keislaman mereka tidak diragui lagi juga diuji dengan kesenangan dunia, apatah lagi kita yang marhaen ini.


Jika tidak mampu, mari jadi yang begini

Allah juga berfirman,


Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia. (Al-Anfaal: 74)


Jika kita tidak mampu menjadi orang Muhajirin yang berhijrah dan mengorbankan harta ke jalan Allah, tak apa kerana Allah sangat penyanyang dan memahami hambaNya.

Mari kita menjadi Ansar yang menyambut Muhajirin dengan penuh kesyukuran dan membantu dengan penuh keikhlasan.

Kaum Ansar menawarkan rumah, harta malah isteri kesayangan mereka kepada kaum Muhajirin. Subhanallah.

Bagaimana mereka boleh membuat keputusan tak masuk akal ni? Hebat sangat nak korbankan Isteri tersayang dekat saudara yang baru sampai ke Madinah, saudara seislam yang tak pernah dikenali sebelum ini.

Ini kerana mereka betul-betul beriman dengan ayat INFIRU ini.

Jika kita tak mampu untuk keluar berdakwah, mari kit sumbangkan harta kita.
Jika kta tak mampu ke Palestine, Syria dan Mesir, mari kita terus menderma dan sumbangkan doa kita untuk umat islam di sana.
Jika kita terlalu buzy dengan kerjaya, dan betul2 tiada pilihan lain, tak apa. Mari kita sedekahkan sebanyak mana harta kita untuk anak-anak yatim atau masjid-masjid.

Buatlah apa sahaja yang anda mampu. Mainkan peranan anda di setiap ceruk sudut yang anda mampu celahi.

Kerana Allah menghitung usaha kita, bukan Natijahnya.



Mari serap semangat Infiru ini!


Jika kita rasa sangat malas untuk keluar berdakwah, ingatlah.. Ada lagi orang lain yang susah payah keluar berdakwah dengan hanya wang yang cukup-cukup di tangan.

Jika kita merasa lengah, ingatlah bahawa kematian tidak menunggu kita.

Jika kita merasa futur, bangkitlah, kerana iman itu perlu disemai dibaja dan jangan biarkan futur anda dihiasi.

Jika anda merasa susah, berdoalah supaya Allah memudahkannya.

Jika kita merasa sangat lemah, bangkitlah! Kuatkan diri anda!! Mantapkan mujahadah anda, kerana syurga itu memang mahal dan perlukan mujahadah.

Dan jika anda merasa sangat pahit, senyumlah! Ketahuilah memang mujahadah itu pahit, kerana SYURGA nanti sangat MANIS..



p/s: Alhamdulillah, sekarang sudah semiggu berada di Malaysia. Sebenarnya post ini paling tepat dikirimkan kepada diri sendiri, yang sepatutnya balik Malaysia untuk study leave, tp nampaknya macam dah leave the study.. T___T



p/ssss: Tolong nasihatkan saya jika saya lupa!!

Dan dah habis puasa 6 rakyat sekalian?? Take care people~ (^.^)


MHZ,
My Harmonica Zine

Sri Saujana, Gombak,
7.20 pm
27 Syawal 1434h