Wednesday, March 27, 2013

Kanak-Kanak Itu


Aku menoleh ke hadapan. Sesusuk tubuh kecil itu menggusik perhatianku. Kulihat dia berjalan lambat-lambat, keluar dari sebuah bilik. Paedatric Renal Dialysis Room. Aku membaca papan tanda di pintu.

Aku semakin tertarik melihat tubuh kecil itu. Dia berjalan hinjut-hinjut. Lagak penguin ketika berjalan. Kepalanya terteleng-teleng. Macam gaya orang yang pening." Haish, kot pun jangan la jalan pelik-pelik. Risau aku yang tengok budak ni", kata hati berbisik.

Lama aku mengamatinya. Kulihat kanak-kanak itu seolah-oleh berjalan kepadaku. Daripada saiz badannya, aku agak dia mungkin berumur sekitar 5-6 tahun.

Paedatric Renal Dialysis Room
Tiba-tiba kanak-kanak ini tersenyum. Aku senyum kembali. Tetapi ternyata sangkaanku meleset. Bukan kepada diriku senyuman manis itu. Kerana kepalanya langsung tidak tertoleh kepadaku.

Lalu, seorang doktor perempuan muda menuju ke arah kanak-kanak itu. Mereka berbalas senyuman.  "Mesti dah lama kenal ni", agakku sambil melihat mereka mesra bersembang.

"Mesyi, husy gowwa," (Baiklah, masuk semula ke sana)
" Aiwah dukturah" (baik doktor)

Dan perbualan doktor dan kanak-kanak itu berhenti. Kanak-kanak itu berpaling ke belakang dan melangkah semula masuk ke bilik itu. Aku cepat-cepat mengejar doktor perempuan tadi, perasaan ingin tahu menguasai diri.

" Dukturah, actually what happened to her? I mean what disease underlying her condition now?"

" Ouh, she is now in last stage of chronic renal disease. "

"Ooo. Whay her gait is like that? "

" Because in last stage of renal disease, there is hypocalcaemia and hyperphosphataemia. So, the calcium is transfering from bone to the circulation. In long standing, it will lead to this deformity. You can see that she is walking like ricket's patient"

" Ouh, so that you means that she has bow leg?"

"Yes!"

"Ok, syukran dukturah"

"Afwan"

Dan doktor itu berlalu pergi. Banyak tugasan menanti beliau barangkali.

" Padan la aku nampak budak tu jalan semacam je".

***

Ya Allah, umur 6 tahun dan sekarang dah last stage of renal disease.

MasyaAllah hebatnya budak itu. Mesti hebat orangnya, kanak-kanak yg diuji Allah dengan ujian seberat ini.
 Tanpa mengeluh dan menyalahkan takdir.

Nak dibandingkan dengan aku, alhamdulillah tika umur ini Allah masih meminjamkan kesihatan yang baik. Tiada mana-mana organ yang rosak. Cuma demam sekali sekala sahaja. Itu pun aku kadang-kadang masih mengeluh, dan merasakan kehidupan ini sangat penat dan letih.

Saya rasa cukup letih untuk berhadapan dengan buku-buku, ragam manusia, ragam doktor-doktor, karenah pesakit. Tidak termasuk hujung minggu dengan konferens riand dan sebagainya. Saya cukup stress bila tak dapat berbahasa arab dengan baik ketika mengambil history pesakit. Langguage barrier ni menyebabkan history taking saya tidak lengkap, malah menyusahkan saya untuk men-diagnose penyakit mereka. Kadang-kadang sakitnya simple je, tp disebabkan kelemahan saya, perkara ini terasa sangat susah bagi saya. Ditambah lagi dengan doktor dan professor yang menekan-nekan.

Pernah sampai satu tahap saya ingin drop study medic ni. Sedangkan hanya berbaki setahun lebih sebelum grad. Entah la, ditambah dengan 24 jam yang seperti tidak cukup tangan menanganinya. Kadang-kadang buat saya menangis dalam gembira. Dan pedihnya perasaan ini ibarat ditambah garam bila melihat kawan-kawan lain seronok sahaja dan punya banyak masa lapang untuk belajar dan mengulangkaji pelajaran. Malah ada yang sempat menonton movie, marathon siap! Errk.

Aku tak nafikan kerja dakwah dan tarbiah ini tak pernah habis, dan takkan habis kerana banyak fasad yang perlu dibaiki. Kerehatan seorang daie itu umpama kerugian bagi ummat. Dan aku sangat yakin tempat rehat hanyalah di syurga sana.

Pasti aku tidak akan menyalahkan dakwah dan tarbiah atas kesibukan masa ini. Cuma khilafku yang tak pandai menyusun masa dengan baik.

Sampai aku lupa bahawa, ada lagi manusia yang lagi menderita daripadaku. Budak ini hampir setiap hari terpaksa berperang dengan ubat-ubatan, suntikan, renal dialysis, bau hospital yang menyengat dan mungkin banyak lagi penderitaan yang tidak tersenarai. Tapi beliau masih tabah dan gagah. Ikutkan logik akal, berapa lama lagi hayat beliau mampu bertahan. Jika bernasib baik, mungkin boleh bertahan 5 tahun. Tapi itupun hidup dengan ubat dan dialysis sampai mati. Jalan terbaik hanyalah renal transplantation, tapi pasti memakan belanja yang banyak.

" Untuk terus menjadi orang yang bersyukur, kita kena tengok susahnya orang di bawah kita"


T________T




teringt kata2 ISHAB: org yg bijak adalah orang yang mengolah seni kematiannya..

jom jadi org bijak!

* Oh Allah, Indahnya tarbiah Allah di depan mata ini.
* Moga aku sentiasa menjadi orang yang bersyukur dan memanifestasinya dengan amalan dan bekerja. (Surah Saba: 13)
* Lately banyak dengar khabar kematian. Genap 7 org. Mereka yang Allah panggil bukannya yg tua-tua. malah muda-muda belaka. cuma beza umur setahun daripada saya. Kalau la Allah jemput aku sekarang, cukup ke amalan yg nak dipersembahkan nanti? T_______T

bait SQ,
5.43 am


Saturday, March 16, 2013

Seiring Sehaluan




p/sss: Ini hanyalah luahan hati seseorang. Tiada kepentingan untuk dibaca. hanya sebagai kenangan di hari tua~ hehe  (",)v


Ukhti A: Ukhti, datang tak program Basal wa thum esok?
Ukhti B: Macam nama sayur je. Program apa tu?
Ukhti A: Alaaa.. tak tahu ke? program ala-ala girls day out. Bawang merah bawang putih :)
Ukhti B: oh, yang kena pakai warna pink tu. InsyaAllah, kita jumpa di sana!

 ******

Mari akhawat semua, jom kita menyanyi NASYID ini bersama-sama...

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar


Masing-masing mengambil tempat. Yang mulut masih mengunyah makanan tengahari, terus menghabiskan suapan terakhir. Yang sedang membasuh tangan, dipercepatkan pergerakannya supaya dapat turut serta menyanyikan bersama-sama lagu tema ini. Yang berada di luar dewan, terkocoh-kocoh memasuki dewan.


Hari yang indah
Senyuman pertama
Hulurkan salam ukhwah kita

Berpesan mengingati
Dituntut agama
Kita bagaikan satu keluarga

Silaturrahim ini tak akan terpisah
Kita jalinkan seperti Rasulullah dan Sahabat


Ukhti A melihat ukhti B berdiri berseorangan. Terkial-kial Ukhti B menyanyi lagu ini, berserta lirik yang terpampang di hadapan. Ukhti A tersenyum sendiri. Dia berjalan menerpa ke arah ukhti B dari belakang. Tangannya disilangkan pada lengan ukhti B. Tertoleh ukhti B untuk melihat siapa gerangan di sebelahnya dan pandangan mereka berlaga. Spontan, senyuman mereka menguntum.



Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Demi satu kejayaan
Perlu pengorbanan
Keazaman juga ketabahan

Inilah kehidupan menuntut kesungguhan
Tak semudah indahnya khayalan
Silaturrahim ini tak akan terpisah
Berbahagia untuk selamanya InsyaAllah


Ukhti A: Sepanjang kita berada dalam jalan tarbiah ni, tak pernah sangka akan melihat daurah kita ada majlis pembukaan, ada persembahan, duduk dalam dewan yang charming ni dengan akhwat-akhwat yang comel-comel.

Ukhti B: Well, memang dakwah ni Allah yang punya. Dengan kuasa Dia kita merasai nikmatnya berada di jalan ni, dan manisnya ukhwah ini.


Ukhti A: Dan tak pernah sangka dakwah kita yang dulu yang bermula dengan beberapa bulatan kecil sahaja, tapi sekarang dah banyak muka-muka baru yang kita pun tak habis kenal lagi. Tak pernah sangka juga dahulu daurah kita, harus buat dalam keadaan tertutup. Tetapi sekarang dah boleh dibuat di tempat umum macam ni.


Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah
Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah



Pegangan tangan mereka semakin erat. Suasana syahdu terasa apabila menyanyikan lagu ini bersama-sama akhwat semua. Menariknya lagu ini bukan setakat pada lirik lagunya, tetapi juga dengan wajah tulus dan ceria akhwat di kiri dan kanan. 

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar

Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah


Dan genggaman tangan mereka semakin erat. Bergenang kelopak mata mengingati manisnya jalan yang Allah pertemukan mereka. Jika bukan kerana rahmat Allah, tak mungkin mereka semua akan bersama-sama di dalam dewan ini. Dan genggaman tangan itu akan bersama-sama sampai ke syurgaNya. InsyaAllah~






# Sebak. Macam mana jika mereka-mereka chenta hati sudah pulang?
# Pasti akan merindui jalan ini. Merindui akhawat solehah yang berada di sisi ini.
# Alhamdulillah atas semua nikmat ini. Maka nikmat apakah yang kau dustai??
# Basal wa Thum. Agar bidadari syurga mencemburuimu.. Sentiasa dalam ingatan. Moga Allah beri kekuatan untuk mempraktikkannya~ Ameen.



bait SQ,
11.50pm
15 Mac 2013


Wednesday, March 13, 2013

Orang Muslim dan Pohon Kurma





قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِنْ الشَّجَرِ شَجَرَةً لَا يَسْقُطُ وَرَقُهَا وَإِنَّهَا مَثَلُ 

الْمُسْلِمِ فَحَدِّثُونِي مَا هِيَ فَوَقَعَ النَّاسُ فِي شَجَرِ الْبَوَادِي قَالَ عَبْدُ اللَّهِ وَوَقَعَ فِي نَفْسِي أَنَّهَا 

النَّخْلَةُ فَاسْتَحْيَيْتُ ثُمَّ قَالُوا حَدِّثْنَا مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هِيَ النَّخْلَةُ

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya ada di antara pepohonan, satu pohon yang tidak gugur daunnya. Pohon ini seperti seorang muslim, maka sebutkanlah kepadaku apa pohon tersebut?” Lalu orang menerka-nerka pepohonan wadhi. Abdullah Berkata: “Lalu terbesit dalam diriku, pohon itu adalah pohon kurma, namun aku malu mengungkapkannya.” Kemudian mereka berkata: “Wahai Rasulullah beri tahukanlah kami pohon apa itu?” Lalu beliau menjawab: “ia adalah pohon kurma.”


Pohon kurma dianggap sebagai pohon keimanan. Akarnya diumpamakan seperti Aqidah dan rukun iman. Buahnya merupakan kebahagiaan dunia dan akhirat. Pohon yang bagus akan menghasilkan buah.
Dan perumpamaan buah bagi orang muslim adalah amal-amal soleh yang dihasilkan.

Begitu juga IMAN. Jika seseorang itu beriman dengan sebenar-benarnya, imannya akan sentiasa mencambah di dalah hati dan menghasilkan amal-amal soleh. ( dan bukannya hanya iman mencanak naik tanpa penambahan amalan soleh).

Semakin tinggi sesuatu pokok itu, semakin dalam akarnya mencengkam tanah dan semakin kukuh tegaknya di muka bumi ini.

Iman juga, semakin dalam kepercayaan dan Taqwa nya kepada Allah, sepatutnya semakin banyak 'buah' nya. dan semakin tinggi pengantungannya kepada Ilahi.



1. Pohon kurma mempunyai barakah di setiap bahagiannya. ( Dahan, pelepah, buah, batang, akar dll)

Buah kurma boleh dimakan. menghilangkan penat dan lelah. Buahnya sedap dijamah ketika berbuka puasa. Pelepahnya boleh dijadikan atap, memberi teduhan kepada mereka yang memerlukan. Batangnya boleh dijadikan titi, tiang rumah dan juga boleh dijadikan sampan atau kapal. * kan?*

MasyaAllah, banyak sungguh manfaat yang boleh diperolehi. Malah, ini tidak terhad ketika pohon kurma tu masih hidup, malah setelah mati juga boleh dimanfaatkan lagi. *Teringat saya soalan karangan Bahasa Melayu UPSR. Senaraikan 50 kegunaan Pokok Kelapa??.* hehe


أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَآءِ 

تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللهُ اْلأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Rabbnya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.” (Surah Ibrahim: 24-25)


Itulah perumpamaan untuk orang  muslim. Dari setiap bahagian dirinya boleh memberi kebaikan kepada orang ramai. Tidak kira dalam bentuk tenaga, pengajaran ilmu, harta dan lain-lain lagi.

Malah, ada antara bekal yang boleh membawa kita saham walaupun sudah tiada di muka bumi ini. Begitu juga pohon kurma yang sudah mati. Sudah layu daunnya tetapi batangnya masih boleh memberi kebaikan.

Itu sumbangan sebatang pohon kurma, apa pula sumbangan manusia seperti kita? Yang Allah naikkan darjat kita manusia sebagai sebaik-baik ciptaan. Tanya semula diri sendiri, apakah kelebihan yang boleh aku sumbangkan?

Harta boleh di infa' kan. Buat bekalan amalan jariah yang tidak terputus selepas mati. Ilmu boleh diajari kepada orang ramai, walaupun cuma sedikit. Kemahiran menulis, mengedit gambar, menangkap gambar, membuat video dan lain-lain boleh disumbangkan ke arah dakwah islam dan kebaikan. Biarlah karya kita mampu menyentuh hati-hati manusia walapun jasad kita sudah tiada di bumi yang fana ini.

Semangat! ya, jika tiada apa-apa yang boleh diberikan, sumbangkanlah semangat(hammasah) anda. Bagi menyemarakkan semangat orang di sekeliling kita. Pengalaman kita dapat membesarkan orang, kerana ramai manusia belajar daripada pengalaman hidup orang lain.

" Hidup kita di dunia ini, bukan untuk kepentingan peribadi sahaja, Kerana kita hidup di samping manusia. Maka hidup kita untuk meyumbang kepada orang lain."

2. Pohon kurma tidak tumbuh di semua jenis tanah.

Cuba kita lihat, banyak ke pohon kurma yang ditanam di Malaysia, bumi khatulistiwa? jika dibanding dengan tumbuh segarnya pohon itu di negara-negara arab? mengapa?

Kerana pohon kurma memerlukan tanah yang sesuai untuknya. Begitu juga denga iman, ia tidak tumbuh di semua jenis hati. Hanya hati yang lapang dan betul-betul bersedia untuk menerima kebaikan sahaja yang boleh menumbuhkan benih iman. Mana mungkin iman yang suci mampu tumbuh di hati yang gelap gelita?


3. Pohon kurma tidak bercampur dengan pohon-pohon asing yang lain.

Boleh anda bayangkan sebuah kebun pohon kurma. Ada ke di celah-celahnya pohon durian, rambutan atau manggis? tidak ada! kerana jika pokok lain tumbuh di sisinya, ia akan menganggu pertumbuhan dan melahirkan persaingan.

Begitu juga dengan orang mukmin, hati yang baik tidak boleh bercampur dengan anasir yang tidak baik. Positif jika bertembung dengan negatif, hasilnya hanya akan melemahkan iman. Daripada berniat baik untuk bersedekah, terus saja nafsu dan syitan menghasut untuk tidak mendermakan duit, takut menjadi miskin.

Muhasabah semula hati kita, jika kita dapati ada anasir-anasir negatif bermaharajalela di dalam hati, cabutkan terus, supaya dia tidak menganggu kebaikan positif untuk membuat kebaikan.


4. Pohon kurma akan menghasilkan buah kurma setiap masa dan keadaaan.

Ketahuilah bahawa pohon kurma menghasilkan buahnya setiap masa, bukan ketika musim panas sahaja, tetapi juga ketika musim sejuk. (dan bukan ketika ramadhan sahaja ye!!)

Amalan orang mukmin haruslah istiqamah dan berterusan setiap masa, bukannya bermusim-musim. Bukan ketika Ramadhan sahajan iman mencanak naik, tetapi dalam bulan lain iman merudum jatuh, bukan!!

Kerana buah iman itu harus terhasil setiap masa seperti terhasilnya buah kurma setiap masa dan keadaan. Dan juga amalan itu sepatutnya TERBAIK setiap masa.





InsyaAllah. Semoga kita mampu menjadi sebaik-baik 'pohon kurma' dan dapat menghasilkan 'kurma' yang terbaik setiap masa. Ameen Ya Allah.

" Apabila Allah memberikan kebaikan kepada seseorang, diberikan kepadanya kefahaman di dalam agama"

p/s: hati-hati di negara orang. :)

take care people~



bait amru,
9.15 pm