Saturday, November 12, 2011

Hati manusia


Bismillahirrahmanirrahim....

Salam ukhwah. rasenye sejak balek ke mesir ni..kerap kali harapan untuk meng'update' blog tu dtg, malangnya hanya tinggal angan2 je...
maaf ye atas kekhilafan~

kali ni, cume nk share sedikit perkongsian...yg menyentap jiwa saya~ 

Kata Imam Ghazali:
Hati ibarat cermin,hati yang baik ialah seperti cermin yang elok yang dapat mengetahui sifat-sifatnya dan Hati yang kotor ialah seperti cermin yang buruk.

bila mana HATI di muhasabahi....mane satu ye jenis2 hati kita???


Adakah hati kita Qalbu sahih (hati yg sempurna)???


Bila mana seseorg itu...
■Selalu ingat kepada Allah dan tak pernah jemu beribadat kepada Allah.

Yahya b musa berkata "qalbu sahih adalah siapa yang senang berkhidmat kepada Allah"

■Menjaga waktunya
■Memberi perhatian kepada kualiti amalannya
■Menyesal bila lupa kpd Allah
■Cintai kalamullah


Bersihnya Hati ni, Jeles!

ataupun Qalbu mayit (hati yg mati)???


"Dan  barangsiapa  berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari  kiamat  dalam keadaan buta".

"Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya adalah seorang yang melihat?"

"Allah berfirman: "Demikianlah, telah datang  kepadamu ayat-ayat  Kami, maka  kamu melupakannya, dan begitu  pada hari ini kamupun dilupakan". (Surah Taaha :124-126)



Ibrahim Adnan ditanya, kenapa doa tak dimakbulkan sedangkan Allah dah janji dalam quran bahawa setiap doa akan dikabulkan?? 


Katanya ada 10 benda:

1)kamu kenal Allah tapi tak tunaikan haknya.
2)kamu baca quran tapi tak faham isinya.
3)kamu mengaku cinta Rasulullah,tapi tak ikut sunnahnya.
4)Benci syaitan tapi ikutnya.
5)Nak masuk syurga tapi tak buat syaratnya.
6)Nak jauh neraka tapi menjerumus ke dalamnya.
7)Tahu mati akan berlaku,tapi tak buat persiapan.
8)Tahu buruk orang lain tapi tak tengok keburukan diri sendiri.
9)Setiap kamu kuburkan orang tapi tak pernah ambil ikhtibar
10)Dapat nikmat Allah tapi tak pernah bersyukur.


SENTAP!! Astaghfirullah...

dan ni satu lagi jenis hati...iaitu Qalbu marid (hati yg sakit).


:(
Ciri-ciri:
■susah nak kenal Allah
■mudah penuhi hawa nafsu
■tidak sedih kalau tak tahu kebenaran islam.
■selalu melakukan perkara yang tidak bermanfaat.

Kadang- kadang kita rasa Hati kita dah cukup hidup, tapi bila dibacakan ayat-ayat Allah, tak pula bergetar hati??? Bila isu umat islam diseksa diperkatakan, hati kita sedih. Ye, memang sedih, tapi seketika cuma. Selepas itu, kita boleh je gelak-gelak mcm biasa... Hidup sangat ke hati tu???

Ade ke ubat-ubat untuk masalah hati ni???


mungkin kita bole banyakkan...
●Zikrullah
●Baca quran
●Istiqhfar dan taubat
●Qiyammulail
●Berkawan dengan kawan yang baik dan ikut tabiatnya :)


Syed qutub:
orang yang buat maksiat macam budak-budak yang main lumpur,
mereka tak tahu pun yg lumpur itu kotor.

astaghfirullahal `azim....nauzubillahminzalik.
jom muhasabah diri! sebelum dipanggil kembali~

p/s: Maaf, entry kali ni ringkas. dlm kesempitan waktu tika ini. May Allah bless u readers :)


bait asrar,
11.57 pm

No comments:

Post a Comment