Pages

Thursday, April 11, 2013

Kau Kena Kuat. Okay?




Ring..Ring...

Talian di sebelah bersambut.

" Salam. Sam. Kau free ke sekarang? Boleh aku spill something dekat kau? Please..aku tak jumpa lagi orang lain yang aku percaya selain kau," bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Farid.

"Sila la. Aku boleh bayang kusutnya muka kau dekat sana", Sam menjawab selamba.

"Thanks. Kau selalu macam ni kan?"

Farid tersenyum. Kelat. Mata melirik ke arah jam di dinding. 2.35 petang.

" Eyh, kau tengah buat apa tu? Sori main kacau je"

"Ermm, dekat kafe. Aku tengah makan. Aku lapar sangat sampai tak focus dalam kuliah"

"Then kau boleh bantai makan dekat kafe sekarang? Time orang lain dalam bilik kuliah? Haha..Kau memang hebat"

" Haish, tak payah nak perli sangat. Haaa, ape masalahnya sampai tak menyempat-nyempat ni?"

" Entah lah, aku tak tau kenapa. Tapi aku ingat aku dah cukup kuat untuk hadapi cabaran ni. Dulu Allah pernah uji aku dan aku tak sangka aku akan diuji lagi"

"Wait, jangan la macam tu. Ujian besar apa ni yang melanda kau?"

"Ujian HATI."

"....." 

Sam terdiam. Ujian hati ternyata memang antara ujian yang berat untuk di selesaikan. Tapi itu tidak mustahil. Kerana empunya hati sahaja yang merasainya. Dan penyelesaian perlu datang dari empunya diri yang mujahadah.

" Sakitnya hati ni. Susahnya nak jaga hati. Lately aku perasan yang hati aku dah tak terjaga, plus aku perasan je yang banyak pandangan mata aku yang khianat"

"ermmm..ok, then?"

" Syaitan tu jahat sangat. Dia tahu mana point yang aku lemah, dan dia attack dekat situ. Lelah aku nak hadapi semua ni"

" Sabar lah. bila jadi macam ni, sepatutnya kau kena lagi kuat. Kau kan dah pernah kena uji dulu. Sekarang ni lah masanya kita nak melawan syaitan dengan cool dan macho nya. Kita buktikan yang pisang takkan berbuah dua kali. Kau kena buktikan yang kau takkan tewas kali ni." 

" Kau cakap senang la Sam, aku yang kena uji"

"Sebab dulu kau pernah diuji la, dan kau tahu jalan keluar mana yang terbaik. Kan? "

"...."

Farid hanya terdiam.

" Aku tahu kau boleh. Aku tau kau dah pernah berjaya dulu. Dan aku yakin dengan kau"

" Tapi....sebab syaitan tahu mana lowest point aku la, aku takut aku tewas lagi"

"Kau tak cuba lagi kan? Then kau dah mengalah dulu?

"Aku...aku.... Aku takut aku kalah "

" Dah. Jangan macam ni. Buang semua pandangan negatif-negatif kau. Aku yakin dengan kau"

"........ Thanks you atas keyakinan kau. Aku cuba... Kau pun kena doakan aku selalu. "

" Sure. InsyaAllah. Even kita jarang berjumpa. Tapi InsyaAllah kita ketemu dalam doa.."

"Thanks sebab selalu ada dekat sisi aku.."

"Hey, tak payah la nak touching lebih-lebih ni. Kita kan dah kawan lama.."

Farid tersenyum lagi. Di dalam fikirannya berlegar-legar satu ayat Al-quran.

"Ok lah, Farid, kau dah ok ke? Aku nak kena masuk lecture hall balik ni.." Sam meminta izin.

"Kejap, nah hadiah untuk kau. Az-Zukhruf ayat 67. Thanks sahabat"

" No sweat. Doakan aku tak kena marah dengan lecturer aku."

"Haha.." Farid hanya tergelak.

"Ok, got to go, bye Assalamualaikum"

" Okay. All the best. Waalaikumussalam"

Talian dimatikan. Sam tersenyum sendiri. Sedar tak sedar kakinya sudah melangkah ke arah lecture hall.

"Farid...farid..dari dulu aku kenal kau, masih tak berubah. Walaupun ada masalah boleh bergelak lagi.. Aku tahu kau kuat. untuk semua ni.." monolog Sam seorang diri.

****

" Teman-teman karib itu pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, 
kecuali mereka yang bertaqwa.. " 

Az-Zukhruf: 67.

"Thanks sahabat. Aku cuba untuk kuat. Thanks sebab selalu nasihatkan aku. Aku nak reunion sama-sama dengan kau dekat syurga nanti boleh?" 

Dan Farid pun melabuhkan matanya. Melepaskan badannya di atas katil. Penat. Berperang dengan perasaan memang lelah dan menyakitkan.

"Tapi Alhamdulillah Allah masih anugerahkan aku insan yang sudi dengar semua masalah aku. Perbualan dengan kau, perbualan penuh motivasi dan santai. Dalam lawak-lawak kau pun aku boleh dapat sesuatu.  Thank you Allah"



p/s: Ini lah akibatnya bila ada banyak masa untuk ber blogging~ Tengah-tengah study pun tangan boleh menaip dekat keyboard.

This is not a good sign. *sigh*


bait SQ,
9.41 pm
# Ramadhan is coming. Allahumma balighna ramadhan. Ameen

No comments:

Post a Comment