Thursday, August 8, 2013

of 1 Syawal 1434H




60 saat..

50 saat..

30 saat..

20 saat..

10 saat..

3 saat..

1 saat...

AllahuAkhbar Allahu Akbar!

Tepat! Tepat azan maghrib berkumandang, maka secara rasminya Ramadhan telah pergi berlalu meninggalkan kita.. Dan syawal bersilih ganti menyambut kita~

Sedih! Kalau aku ada kuasa untuk menghentikan masa, pasti akan aku buat.

Tapi hanya Allah pemilik dan tuan kepada makhluk bernama Masa. Tak mungkin perkara itu akan berlaku.

Yang paling aku takuti adalah, musuh kita Syaitan dan Iblis dah terlepas ikatan. Maka secara rasminya dia dah duduk sekali dengan kita, duduk temankan kita dekat sebelah ni~

Errr...

Sesuatu yang patut di muhasabah, menjelang syawal ini...


Selepas Ramadhan ini, kita akan menjadi 2 golongan:

1- Hamba Ramadhani

- hamba yang hanya pulun ketika Ramadhan. Yang sepanjang tahun, amalan beliau akan berganda-ganda ketika Ramadhan menjelang. 
- Dan start je syawal, maka momentum beliau akan merudum, disambut dengan seronoknya bermain mercun. Eh!

2- Hamba Rabbani

- yang bertentangan dengan hamba Ramadhani
- golongan ini akan bertambah amalannya selepas ini, Ramadhan menjadi booster untuk menggandakan amalannya even selepas ramadhan ini.

Maka beruntunglah jika kita yang mejadi golongan kedua itu!

Kerana kita beramal, kita menyembah tuhan yang sama kita sembah ketika bulan lain. Tuhan yang sama yang disembah ketika bulan rejab, syawal, zulkaedah dll.

Kerana kita menyembah Allah, dan bukannya menyembah ramadhan.!

T___T


Selamat berangkat wahai Ramadhan. Kita dating lagi tahun hadapan insyaAllah.


Analogi tupperware

Kenal tupperware?

Alaa, jenama bekas makanan yang famous tu. Rasanya paling terkenal di kalangan mak mak. Golongan anak-anak ni tukang guna atau tukang kebas tupperware mak je. Eh!

Personally, saya la orang yang selalu kebas  pinjam tupperware mami saya. Best guna tupperware ni. Dah la cantik warna warni. Yang paling penting bekas ni sangat kedap udara. Jadi, letak la makanan apa-apa pun, boleh tahan lama sebab tak masuk angin.

Tapi harga beliau boleh tahan.

Tapi biasalah adat membeli, alah membeli menang memakai. Biar la mahal sikit, asal berkualiti.

Apa kaitan tupperware dengan ramadhan dgn syawal ni kak?
Nak promote tupperware untuk jadi balang kuih raya ke?

Eh!

Sepatutnya beginilah Ramadhan kita.

Datangnya ramadhan supaya menjadi booster untuk kita menambahkan amalan. Memberi kekuatan untuk kita meninggalkan mana-mana maksiat/ jahiliah yang susah kita mahu tinggalkan.

Mahal! banyak pengorbanan perlu dilakukan.

Tak boleh makan dan minum sesuka hati.
Solat terawih setiap malam.
Tidur awal supaya dapat bangun awal.
Bangun awal untuk sahur dan qiamullail
Meneruskan rutin harian sebagai pelajar, pekerja, bibik dll  tanpa makan dan minum.
Rehat pun cuma boleh telan air liur sahaja.

Untuk hari-hari biasa, sangat ajaib untuk kita lakukan.
Tapi datangnya Ramadhan bersama kekuatan.
Alhamdulillah.

Inilah tupperware kita. Semoga bekal-bekal yang sudah kita simpan dalam tupperware ramadhan kita ini, kedap udara dan dapat menjadi bekal yang berterusan sepanjang 11 bulan akan datang.

Ingat! Alah membeli menang memakai. (^.^)

Semoga, Allah menerima semua amalam kita, solat dan tilawah al-quran kita, rukuk dan sujud kita, tangis dan istighfar kita sepanjang kita beramal dalam bulan ramadhan ini.

Semoga, amalan-amalan sunat ini akan terus dilakukan, bukannya datang je Raya kita pun jadi Hantu Raya. Eh!

InsyaAllah.

Kita kan menyembah Allah yang satu itu~


Moga diampunkan dosa-dosa kita yang lepas dan yang mendatang, istiqamah dlm ketaatan, dan dipertemukan semula dgn ramadhan pada tahun hadapan.

Perginya Ramadhan ditangisi,datangnya Syawal disyukuri. 

Kerana kita merayakan hari kita kembali kepada fitrah. Kembali suci seperti anak yang baru dilahirkan, kerana dosa-dosa kita telah dibasuh dan diclorox sepanjang bulan ramadhan.


Inilah maksud sebenar Hari Raya Eidul Fitri.

( bukannya puasa acuh x acuh. Tiada amalan tambahan , tak rasa iman menaik pun dalam ramadhan ni, kemudian dia la yang paling sakan nak raya. eh!)



Oleh itu, Mohon maaf untuk yg mengenali diri saya. Maaf zahir batin atas salah silap lisan, kalam, tingkah laku,dll directly atau indirectly.

~تقبل الله منا و منكم~


Dan jangan lupa puasa sunat syawal ye. Puasa 6~


p/s: Kalau kecik-kecik dulu selalu pesan hati-hati main mercun. Tapi dah besar ni kena pesan, hati-hati ketika memandu :D

p/ssss: mami ayah jangan sedih tau angah tak raya sekali tahun ni ~ Jangan risau, dekat sini penuh jemputan open house sampai hari raya ke 3. hehe~



Tulis ikhlas dan salam perantauan dari saya,

Musyirah Hanan Zulkarnain
My Harmonica Zine



beyt SQ,
1 syawal 1434H
11.50pm

No comments:

Post a Comment