Pages

Sunday, March 9, 2014

Pray For MH370



Alhamdulilllah Allah masih menyayangi kita semua.
dapat dibangkitkan dari tidur dalam keadaan yang sihat-sihat belaka. Oh mungkin ada yang selsema, batuk, kepenatan dll. Tapi takpe, kecil sahaja tu nak dibandingkan dengan saudara-saudara kita di Syira, Gaza yang entah menderita pelbagai jenis kesakitan.

Hari ini masuk hari kedua, Malaysia digemparkan dengan berita kehilangan MH370 Boieng 777.

Saya sendiri, speechless dengan apa yang berlaku.

Selama ini, saya selalu menaiki kapal terbang. Sampaikan mungkin dah boleh hafal item-item yang akan dibentangkan ketika taklimat keselamatan sebelum penerbangan.

Tetapi, Allah itu Maha Mengatur segala-galanya.

Pagi tadi, bangun dari tidur, terbaca whats app daripada group rakan-rakan sekolah. Salah seorang daripada mereka sedang mengambil Lesen Mechanical aviation di UK.

dan dia banyak bercerita tentang Mechanical Crew etc etc. Saya sejujurnya pertama kali mengetahui tentang ilmu baru ini. Selama ini selalu dok tengok cerita di televisyen sahaja, tetapi ternyata sekarang Allah menampakkannya di hadapan mata.

Khabarnya, pesawat boieng 777 itu antara kapal yang highly recommended dari segi ketahanan dan reliability dan dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang sangat lengkap. Dan jika berlaku apa-apa masalah, sepatutnya akan ada back-up power yang cover. Tak mungkin akan terhempas begitu sahaja.

Persoalan seterusnya, bagaimana MH370 boleh terus hilang signal tanpa first red alert (kebiasaannya jika ada apa-apa perkara buruk yang berlaku, kapal kekurangan tenaga etc, sepatutnya akan ada first red alert)


Dan sehingga sekarang, pelbagai spekulasi yang kedengaran.

Apabila saya berjalan-jalan di FB, terjumpa pelbagai berita tentang kejadian ini. Tetapi ada 1 perkara yang betul-betul menarik perhatian saya,


A065
Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah memudahkan apa yang ada di bumi untuk kegunaan kamu, dan (demikian juga) kapal-kapal yang belayar di laut dengan perintahNya? Dan Ia pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi, kecuali dengan izinNya; sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihanNya dan rahmatNya kepada umat manusia.


Indeed! Allah yang menahan apa yg di langit daripada jatuh.

Tak kira Sama ada burung yang sedang terbang. Kapal terbang yang meluncur laju membelah awan atau pun sekadar layang-layang kanak-kanak 6 tahun yg berada di langit. 

Semua itu dlm pengawasan Allah. 

Pengawasan Allah.

Itulah yang utama.

Rupa-rupanya selama saya menaiki kapal terbang sebelum ini, hanya Allah yang menjaga supaya selamat pergi-balik dari mana-mana destinasi.

dan Pengawasan Allah itu ada di mana-mana sahaja.

Di tempat kerja, Office, hospital, taman permainan hatta di rumah atau di dalam bilik air.

Kerana banyak juga kes mereka yang cedera kerana tergelincir di dalam bilik air.

Muraqabah Allah. itu yang utama.

Rasakanlah bahawa Allah sentiasa mengawasi kita di setiap sudut. baik di hadapan, belakang, atas, bawah, kanan, dan kiri kita.

Sweet nya Allah. Rahmat Allah. Masih menjadikan kita, hambaNya yang lemah ini sentiasa dapat hidup sihat menjalani kehidupan seharian.

dan kemudian, tanyakan diri sendiri. apakah kita membalas rahmat Allah ini dengan sebaiknya? Membalasnya dengan menjadi hamba yang taat kepada arahanNya. Buat semua suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

InsyaAllah. Moga kita semua tergolong dalam kalangan mereka yang thabat di dalam ketaatan dan beramal di atas jalan ini. Ameen.

 Moga apa yang berlaku menjadi iktibar kepada kita semua.


#PrayForMH370


MHZ,
Beyt SQ,
10.35am.

No comments:

Post a Comment