Sunday, February 14, 2010

Isu kawen dtg lg…

Bismillah...

Ermm..nape entry nie eyh yg saye tulis??

Entahlah..tibe2 pg smlm..kak wani cakap “ermm..seronoknyer..kak Rai tengah menghitung hari”

Mula2 saye blurr…menghitung hari?? kenapa?? Then, baru lah otak dpt berfungsi dgn baik..rupe2nyer kak Rai (senior medic Ainshams) dah nk kawen..15 feb nie majlis nyer…

Erm..sampai dah jodoh Kak Rai…moge Allah panjangkn jodoh perkahwinan mereka…ameen..

Haa…balek semula kat tajuk nie…



Musim kawen nie…saye igt ade kat Malaysia je..n musim kawen berkadar langsung dgn cuti sekolah..hehe..tol x?? time cuti sekolah nie la…berduyun2 dtg jemputan kahwin…

Tp rupe2 nyer kat mesir nie pun..ade je musim kawen…especially time winter break..(waktu skrg nie la) …

Saye igt kn kawen time belaja nie zaman2 mak-mak kite je..zaman org2 tua2 je wujud..

Tp, rupe2 nyer ade lg wujud ketika ini..huu…

Plg saye x percaya..ade seorg junior kami..dah kawen…wah..muda nyer die..kalah saye..huhu..(saye jeles..hehe)

Tp, bile saye pikirkan balek..kawen awal nie…byk benefit ke x??

Dlm islam…kahwen awal nie digalakkan…n ade suruhan yg meminta para bapa mengkahwinkn anak2 perempuan mereka jika mereka sudah bersedia…tp maaf, saye lupe ayat nyer ape…

Kahwen awal nie digalakkan supaya kite dpt anak2 yg bole menjadi pejuang kpd islam nie…barulah komuniti islam nie akan terus membiak..

dan yg plg penting...kahwin tue kerana Allah..bukan tok suka2 n utk dunia je..kita nak bina Bait muslim tue bukan sng...kene byk usaha ke arah tue..

Ermm...anda semua perasan x?? Sebenarnya...musuh2 islam nie sdg merancang ape2 je utk menjatuhkan kita...

Dan agenda musuh2 islam yg menanamkan perspektif kite yg kahwen awal tue pelik..dan perkara yg betol2 berjaya bila pendidikan dijadikan alasan untuk berkahwen lambat..so, selagi kite x abes study, kite pun x berfikir lg utk kawen..pemuda2 islam dijadikan mangsa mereka dlm agenda ini.. (ouh tidak..saye adalah salah satu mangsa mereka..) Padahal..ramai je mak ayah kite yg kawen sambil belaja..n kekal je sampai skrang..(ouh..saye kagum dgn mereka)..

Soo..fikirkan lah…kahwen awal nie bagus ke x??


Ade org membangkang..katenyer kahwen awal nie x elok..bcoz kite masih x matured lg..n takut anak2 menjadi mangsa x matured kite tue..ermm...betol jugak tue..tp, takkanlah kite xnk matured selama2 nyer..mane la tau bile dpt baby tue..by that time..ia akn me`matured’ kan lg kite..betol x??

Tips utk mereka2 yg masih belum berpunya...huhu.. doa2 lah selalu..

"Ya tuhan kami, kurniakanlah kpd kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati dan jadikanlah kami pemimpin bagi org-org yg bertaqwa ( Al-Furqan:74) "

p/s: Erm…tah la ape yg saye melalut2 nie…saje je tulis entry nie..xde maksud lain yer…

4 comments:

  1. salam shen,
    ko bile lagi.. hik3 =P

    ReplyDelete
  2. erkkk!! soklan cepumas nie..
    hehe..ak bg chance kt korg dulu...:)

    ReplyDelete
  3. shen,bg aku kn elok kwin awl..
    bg yg da sangap sgt..nk elak pape
    yg takle diduga...
    kekdg,lelaki kite tak akn nampk dia
    sorg yg bertanggungjwb slagi dia
    tidak diberi tggungjwb..
    at least,ble da kawin,dia sdar
    yg tggungjwb dia adalh wanita yg
    telah dinikahinya :)

    ReplyDelete
  4. huu..ak pun rase mcm tue..
    elok je kawen awal..

    at least bole sempurnakan separuh drpd iman kita..
    tp tue la...mentaliti org2 skrg..
    kawen awal mcm pelik kan..
    huu..tgok la..jodoh n rezeki ak bile..;)

    ReplyDelete