Saturday, January 28, 2012

Hingga ke Syurga




Seorang penyair berkata:

Bila seorang teman bertutur tentang diriku
yang memancing kemarahanku
kumaafkan segala kesalahannya
dan ku redam amarahku
kerana aku cemas bila hidup tanpa seorang teman..

Benarlah....!!

Teringat saat-saat aku meng'uzlah'kan diri...ke China bulan lepas...

Best.. serius best!! Dapat jumpa family..jalan2 sama2..tangkap2 gambar, 
shopping sampai poket kopak,  makan sama2...

Kesimpulannya..hari-hari yang dilalui BAHAGIA~

Seronok!!!..Yela, 
lepas beberapa bulan bersengkang mata, belajar dan menjadi muslim sepenuh masa...
berprogram..ke sana ke mari setiap hari...
tiba2 bila dapat buat cuti sendiri dan bercuti bersama keluarga..

Memang sangat berpuas hati...

Tapi, dalam bahagia tu...

terselit satu perasaan..pelik dan ngilu..
yang aku perasan...betullah kata-kata Al-Hasan rahimahullah: 

"Sahabat lebih kami cintai berbanding keluarga sendiri, kerana sahabat mengingatkan kita akan akhirat, sedang keluarga mengingatkan kita akan dunia.."

T___T


Serius Rindu sangat2 dekat sahabat2 seperjuangan..sahabat yang sangat mengingatkan aku kepada Allah.. bila rasa down, sahabat2 ni jugak yang akan Cheer-up dengan kata-kata semangat, tentang motivasi syurga kelak...

bila2 rasa macam terlebih nakal je, sahabat2 ni jugak yang akan mengingatkan aku terhadap kematian...yang ketika tu kalau tengah bergelak2 sakan..mmg terus terdiam dan sentap...

Sahabat2 ni juga, bila rasa macam nak buat dosa, nak ringan2 kan kewajipan Allah kepada kita...sahabat2 ni juga yang akan buat kita rase malu n segan dengan mereka untuk berlaku 'tidak senonoh'...

Inilah definisi SAHABAT HINGGA KE SYURGA...

Sahabat2 saya...


mereka sahabat saya, 
frenz..u`re definition of best friends :)


Apalah erti hidup tanpa sahabat??? 
* ke ade je manusia yang sangat bahagia tanpa sahabat di sisi...???*

Penyair lain menggubah:

Banyak orang mempunyai beragam angan-angan
sedang angan-anganku dalam kehidupan
hanya seorang sahabat yang rela berbagi nasib
kami berdua laksana satu ruh
yang dibagi untuk dua tubuh
tubuh kami dua namun ruh kami satu..
.


Sedangkan, bersama2 dengan keluarga, memang ibarat berada di taman-taman bunga. Hati kembang mengharum. Terasa macam dunia ni, kita yang punya..sampai terleka...asyik sehingga tak sedar yang rasa itu hanya fana dan sementara..

Tiap2 yang hidup pasti akan mati...

Tiap2 yang kita sayang pasti akan pergi...
Ini semua bukan kebetulan, tetapi memang suratan....

Teman perjuangan dr mula menapak di sini~~ syg kalian!

petak gembira! \(^.^)/




T_____T


Ya Allah, tempatkanlah dunia ini di tanganku, dan bukannya di hatiku....

Ya Allah, berilah cahaya hidayah-Mu kepada semua orang kesayanganku, Ameen Ya Rab...



p/s: Winter Break is coming... :)

bait amru, 
11.03 pm

No comments:

Post a Comment