Sunday, February 5, 2012

Saya CHENTAKAN RASULULLAH...Anda????



Bismillahirrahmanirrahim... 
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... :)

Pagi-pagi tadi bukak je FB...
Subhanallah, post tentang Kekasih terchenta kita terpampang di merata-rata tempat~

Subhanallah...Sejuknya Hati....
Salam Maulidur Rasul kepada semua pembaca...
Semoga kita amek banyak2 pengajaran daripada setiap inci kisah Ar-Rasul dlm kehidupannya,
especially semasa menyebarkan islam kepada kita semua...
Bukan senang tahu??? Kalau la Islam tak smpai kat kita sekarang, mungkin sekarang kita tengah merayakan Thaipusam...tengah dok menyembah candi2...or apa2 la...
*logik je kan?? sebab sebelum Islam datang ke Tanah Melayu, Tanah Melayu ni menganut Hindu kan??*

Bukannya sekadar Hepi.Bangga. Senyum. post2 kat FB. Sayangkan Rasulullah di mulut semata.
dan gembira sebab dpat cuti umum...
*jika ini berlaku, ouh anda memang kejam*

Berkisar tentang topic ini...suka untuk saya tanyakan anda semua...
Tanyakan hati, kisah tentang rasulullah, kisah apa yang paling menikam kalbu, meremuk-remuk dan menyentuh hati anda semua??

Fikir... Fikir...

Sangat malang la anda kalau anda tak dapat nak re-call balik kisah Kekasih Agung kita ni...
kerana sepatutnya, kisah2 ini lah yang harus kita tahu, malah cuba menghayati...bukannya gossip2 artis atau gossip2 rakan sekolah yang kita tahu setiap hari....

Contohnya, kita tahu pulak artis ni kahwin dgn siapa...malah siap stalk lagi FB bakal pasangan beliau..
kita tahu je artis ni pakai baju apa..kalo artis yang bertudung sket, fesyen terbaru tudung kita tahu je macam mana nak lilit sampai tercekik...errrr...

Tapi, kisah tentang Junjungan Besar kita...takat yang kita tahu..mana2 kisah yang kita penah dengar mase sekolah dulu je...

Peristiwa bergajah...kelahiran Rasulullah...Kisah Ibu susuannya...Ibunya meninggal dunia...
membesar sebagai pengembala..menolong khadijah berniaga...berkahin dengan Saidatina Khadijah..
berdagang di Shams...Gelaran Al-Amin..mendapat Wahyu pertama di Gua Hira..
penurunan ayat untuk Berdakwah..Penentangan Orang2 musyrik terhadap umat islam...Boikot selama tiga tahun...Perjanjian Aqabah...Hijrah ke Madinah..Perang Badar..perang Uhud..Fathul Mekah...

..
..
..

dan byk sgt lagi kisah yang tak mampu saya nak taipkan....
*cuba Muhasabah diri..dah khatam ke semua kisah diatas....ini basic la koman-koman pun...*

Pada saya sendiri, saya sangat tersentuh...dengan peristiwa Thaif...
macam mana Rasul cuba untuk berdakwah kepada penduduk Thaif...
Tapi apa yang Rasul dapat, penduduk Thaif tak dengar pun malah mereka sanggup membaling batu kepada Beliau..sampaikan kasut beliau berkocak-kocak, penuh dengan darah...
*boleh bayangkan tak, kasut kita penuh dengan lecak bile jalan dlm hujan..
tp kali ni kasut Beliau penuh dengan darah, yang mengalir drpd luka-luka kesan balingan batu....*

Dan lepas macam-macam terjadi tu, malaikat Jibril tanya kan, nak ak buat apa2 ke Ya Rasulullah terhadap mereka ini???

dengan coolnya, Beliau bolah jawab.."tak perlu, kerana mereka tidak tahu..."
TT_________TT


Betapa susah-payahnya nak sampaikan Islam ni..kan??
kene ejek..kene baling batu..dibaling najis..diboikot..dituduh ahli sihir..dituduh penyair dan sebagainya...

Tapi kita yang ISLAM ni...apa je pengertian kita sebagai MUSLIM..
Bangga ke kita dengan keISLAMan kita??

Apa?? 
Dah solat???
cukup dah dengan solat?? puasa?? zakat?? *tu pun ayah yg bayarkan*
sedekah??
puasa sunat??
Haji dan Umrah??

Ketahuilah bahawa baaaaaanyak lagi perkara2 Wajib yg x kita buat lagi...

Wajib melaksanakan semua perintah Allah..
Wajib tinggalkan apa yang Allah larang...
Wajib berdakwah...
Wajib mengubah diri menjadi baik..
Wajib sampaikan kebenaran walaupun hanya sepatah...
Wajib menuntut ilmu..
Wajib menegakkan ISLAM di satu dunia ini..*sehingga semua tunduk kepada aturan Allah*
Wajib mencegah kemungkaran...

..
..
..

*dan byk smpai saya tak dapat nk huraikan...mungkin post len kali*

Dan kesimpulannya, kita WAJIB TEGAKKAN ISLAM DI DALAM DIRI KITA, DGN SEBENAR2 ISLAM...BUKAN SEPARUH-SEPARUH IKUT APA YANG KITA NAK JE...

 dan satu lg kisah yang mengoyak hati saya...
di Saat kewafatan Ar-Rasul...

dimana saat-saat nazak tu pun, Beliau masih lagi teringatkan ummatnya...
"Ummati...ummati..ummati..."
*Ya, Kita la ummat tu, Saya...Awak..Kita..*

Sedangkan secara logiknya, kalau la kita tahu kita nak meninggal dunia sesaat je lagi, mmg kita akan mengucap dan berzikir banyak2 kn??
*betapa kita pentingkan diri, supaya selamat diri kita ni di akhirat kelak*

Tapi Beliau masih boleh ingat kat KITA semua lagi...
*Subhanallah.....x dpt nk ungkapkan dgn kata-kata dan tulisan..*
TT_______TT

Nak share satu kisah....

Suatu hari..nabi bertanya kepada para sahabat:"Siapakah hamba Allah yg mulia?"

sahabat menjawab: "Para malaikat ya Rasulullah"
sahabat menjawab lagi: "tentulah para nabi, merekalah yg mulia"

nabi tersenyum lalu berkata:"ya, mereka mulia tp ada yg lebih mulia"
para sahabat terdiam lalu berkata:"adakah kami yg mulia itu ya Rasulullah?"
nabi berkata:" tentulah kalian mulia, kalian dekat dgnku, kalian membantu perju
anganku, tetapi bukan kalian yg aku maksudkan..

nabi menundukkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi pipi dan janggutnya lalu berkata...

"Wahai sahabatku, mereka adalah manusia2 yg lahir jauh setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah & tahukah kalian..mereka tak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat dgnku seperti kalian, tetapi mereka sgt rindu kpdku & saksikanlah wahai sahabatku bahawa AKU SGT RINDU PADA MEREKA...MEREKALAH UMATKU! "

Buat sesiapa yang tak terasa lagi....
Sila la tengok Video di bawah ni...
ni antara video feveret saya...

Tiap2 kali tengok je akn TT_______TT

video

So, macam mana???

Masih nak kene Smash lagi??
bole la tengok video ni pulak...

tekan SINI...

juga video feveret saya..first time dengar masa ISK..(Ini Sejarah KITA)
sesiapa yg tak dengar lagi, sila la dengar kat mana2...
atau nak saya rekemenkan??? ;)
*anda harus dengar tahu??*

Saya terasa sangat mase Bilal azan..
Bilal sampai tak boleh nak sambung lagi...
bila nk sebut nama Muhammad je..terus sebak dan tak bole nk sambung azan beliau...
Subhanallah....

tapi kita????
*tengah Azan pun boleh gurau-gurau, gelak-gelak lagi kan??? T___T *

memang Hati kita ni keras dan Hitam ke?????
nauzubillahminzalik~

ok la, banyak dah saya bebel hari ni...sekadar renungan bersama....
SAYA CHENTA ALLAH...
SAYA CHENTA RASULULLAH...

anda pulak??

JOM BUKTIKAN!!!!
*takkan nak bermadah2 je kan?? kene buktikan dgn amalan.. :)*



p/s: rindu petak gembira saya. *eyh anda tahu kan bulatan/petak gembira  tu apa???* (^.^)

p/s 2: tekan INI..link best jugak! nak share kat semua~ :)

bait amru,
4.18 pm..
12 Rabiul Awal 1433H

No comments:

Post a Comment