Saturday, June 2, 2012

Umur 5 tahun


Bismillahirrahmanirrahim~

Peranan wanita~

A
erm, seawal anak mereka berumur 5 tahun,
mereka dah hantar anak mereka ke masjid berdekatan...
di sana berlangsung satu program, di mana kanak2 seawal 5 tahun dah mula diajar menghafal Al-quran..
setiap hari wajib menghafal dalam 1 jam..
in case kalau sekolah sesi pagi, petang tu cepat2 kanak2 tu pg ke masjid utk menghafal..
and sama la jugak, kalau sekolah sesi petang..pagi2 hari, dah mulakan dengan menghafal Al-quran..
Subhanallah..Subhanallah..

tak tergambar kepenatan di muka kanak2 suci itu~
malah mereka bersungguh utk hafal, dan dpt cpt2 bergelar Hafiz atau Hafizah...

*************************************************************

B
Pada umur yang sama, di satu dunia lain...
kanak2 berumur 5 tahun, semangat berlari2 ke arah motorsikal pakcik yang menjual aiskrim...
layan ais krim mmg best petang2 yang harmoni ni,
lps tadi dah penat main police-entry dengan kawan2...
balik rumah, terus tido..sebab penat sangat...

"Airil, tadi belajar apa dekat tadika??"
" Mummy, tadi Airil belajar ABC...cikgu tadika tadi ajar ABC dengan lagu~"

"ermm, besar dah anak mummy..Cikgu dah ajar Airil apa lagi??"
" kira-kira nombor, belajar mewarna.."

"erm, anak mummy ni dah pandai baca Alif Ba Ta ke?? ada tak cikgu ajar baca doa makan??"
"ermm..ada...tapi setiap minggu 3 hari je belajar Alif Ba Ta..haa, tp Airil dah pandai baca doa makan!!"

***********************************************************************
ketika kanak2 A berumur 5 tahun,
mereka sudah boleh membuat satu pementasan berikutan apa yang mereka hadapi setiap hari...
Di atas pentas, ada 5 kanak2 cumil sedang berlakon..masing2 melakonkan kegiatan seharian mereka...
ada yang sedang berjual beli, ada yang sedang berjalan kaki ke sekolah, ada yang sedang menolong ibu mereka di rumah...
Tiba-tiba,
muncul beberapa kanak2 yang berseragam polis datang membuat kekacauan...dan menembak sesiapa yang mereka temui...kanak2 ini pula melakonkan watak tentera Israel...

kemudian dtg beberapa kawan mereka..membawa stretchers..dan menarik rakan2 mereka ke tepi..

dan pementasan di akhiri dengan nyanyian Nasyid2 Jihad...
Subhanallah..kudusnya hati kanak2 ini...


*************************************************************************

Sedang di sudut dunia lain itu,
apabila kanak2 B melakonkan pementasan di akhir tahun pengajian,

Di atas pentas,
juga, 5 kanak2 cumil sedang berlakon..
seorang memakain sut bunga, seorang memakai sut kancil, seorang memakai sut kucing, seorang menjadi pokok...Cumil sgt~

Tiba2, mereka disergah oleh seorang kanak2 yg bersut Harimau...
kanak2 tadi bertempiaran lari...tetapi si kancil tetap tegar di situ..
*mengikut cerita2 org melayu, kancil terkenal dengan kecerdikannya~ Banyak cerita2 rakyat yg menceritakan tentang kecerdikan kancil yang mampu menipu binatang lain seperti buaya, harimau etc*

Sang Harimau berkata.." Si kancil, awak tau takut dekat saya ke??"
Si Kancil menjawab.." Untuk apa saya hendak takut dengan awak, sang harimau.."

"Yela, saya mampu membaham awak..Daging kancil pun manis jugak~"
"Saya ada satu teka-teki..kalau awak boleh menjawabnya, saya relakan diri saya dibaham oleh awak..."

and the rest is history~



Pembaca y budiman sekalian,
Agak2 anda boleh meneka siapa kanak2 A dan B itu??
mungkin kah saudara2 anda yang sedang melakonkan watak2 itu...

Mundur sungguh pemikiran kita. Sistem pendidikan kita sengaja melambatkan pemikiran kita..
katanya, kejam kalau nak paksa anak2 umur 5 tahun untuk terus menghafal Al-quran..
takpe, kasi slow2 la...ajar la basic dulu..ABC dan 1, 2, 3...mcm mane nak masuk sekolah rendah kalau ABC dan 123 x tahu lg..tp kalau x tahu Alif Ba Ta..lepas je kalau nak msuk sekolah~
nanti bila mereka dah besar, boleh la ibu bapa menghantar anak2 ke sekolah yang menghafal Al-quran..

anak2 ni x puas main lagi...xpe, kasi la mereka main kejar2 dulu...
main PS, tengok movie...
malah..Tom-tom bak tu..alahai~ tak ke cumil kanak2 dah pandai beraksi di pentas???

Saya rase nak pengsan tiap2 kali adek bongsu saya tengah layan Tom Tom Bak dkt Astro Ceria~
lagi2 tengok riak wajah ibu bapa yg turut bersama anak2 mereka..
kembang kempis hidung mereka, anak2 kecil dah bersuara emas..bole menyanyi sehebat Siti NurHaliza~
Pengsan saya tengok realiti masyarakat di sekeliling~

Tolong la semua!! buka mata anda~
best sgt ke?? Bangga sangat ke dgn dunia ni??
Kenapa tak ajarkan anak2 dr kecil dengan ilmu akhirat di dada??
takde la bila dah besar panjang, baru merangkak2 dia nk belajar solat...baru nak belajar mengaji.
tak kesian ke dengan anak2 ini?? Mereka tak tahu. Malah ibubapa mereka pun x tahu menahu utk ajarkan mereka ilmu akhirat ni~

Beza sgt anak2 produk kita..dengan anak2 produk Palestine..





Bila kita berada di zon selesa, kita rasa hepi..rasa gumbira..dan takmo kalau Allah tarik balik semua keselesaan kita..kita naik lemak dan byk bertangguh...

Tapi kalau kita dlm keadaan sesak, kita tahu kita tak byk masa..Nak tak nak, kita kene segera. kene cergas. kene bangkit~

So, kita nak anak2 kita, generasi kita nanti jadi mcm mana??
dari sekarang la kita kene melakar masa depan anak2 kita..
takkan la nak kejar dunia, tp terabai akhirat??
Sedangkan akhirat itu memang pasti??
dan Al-quran itu bukanlah setakat dibaca untuk menghalau hantu, yassin bukan dibaca setiap malam kames dan bila ada kematian sahaja, dan Al-quran bukanlah setakat takal~
Tapi itu adalah kehidupan kita. Makanan dan oksigen utk Hati dan Roh kita. Tanpa Alquran mereka akan mati. Lahiriahnya manusia nampak hidup..tapi hati mereka mati~
*tak aci sungguh tiap2 hari kasi badan kita makan ayam atau ikan, tapi roh x dpt makanan dia~*


Ibu, bapa dan Wanita, Ibu-ibu kene amek peranan utk mendidik anak2..
Tapi kaum ayah jgn lepas tangan ye...ini kerja bersama..anak milik bersama kan??
Cik abang dan kakak juga~


Sepatutnya inilah kehidupan kita. Tanpa Al-quran, kita akan mati~
Bapa borek, anak rintik~

so, kalau nak anak2 pandai mengaji, pandai solat dan pandai menghafal Al-quran~
dari sekarang la kita kene push diri kita utk semua itu~
Tingkatkan usaha utk mendekatkn diri dengan Kalam Allah~ Baru la boleh mengalir kepada anak kita~

betul tak??



p/s: maaf kalau x dpt nk selalu update. sekarang dlm mood exam. Doakan yg terbaik~
thanx reader~ :) take care semua~ May Allah bless...


bait amru,
11.42 pm,
11 rejab 1433H


2 comments:

  1. Ya Allah mudurnya kita Munsyi..Thanks for good article

    ReplyDelete
  2. Ermm...

    tu la..
    kita yg menulis ni pun..
    takut sgt dgn realiti msykt..
    tak tau cmne nk membesarkn anak2 nnt..mujahadah sgt dunia skng ni~ huu
    *risau jugak Allah uji~*

    ReplyDelete