Pages

Sunday, September 9, 2012

Refleks



“ Ya, ada apa yang boleh saya bantu??” 
“Doktor tolong check kan gigi saya, kot-kot ada yang berlubang. Tampalan gigi saya ok tak??”

“Ok, nanti saya tengokkan. Ada apa-apa ke lagi?”
“ermm, bila saya gosok gigi, kadang-kadang berdarah”

“ermm, biasa benda ni berlaku. Gingivitis (Radang Gusi). Sebabnya bila gigi awak ada infection bacteria disebabkan ada tinggalan makanan dan sebagainya, bacteria akan menyerang gusi awak. So, badan kita lawan balik dengan hantar banyak darah ke sana. Nampak tak gusi awak tu bengkak?? Lebih besar dari gusi yang bahagian lain??”, jawab dentist sambil menunjukkan gusi atas kanan saya. Saya hanya mengangguk2 sambil ternganga.

Saya terfikir," bukan ke hari-hari saya gosok gigi, 2 kali sehari lagi tu, takkan lah still ada makanan yang tersekat??”, bicara hatiku.

“ Kadang2, bila kita gosok gigi tu, dah jadi reflex. Kita dah gosok gigi dari kecil. Dah jadi tabiat. So, bila kita gosok gigi salah caranya, sampai ke besar la salah cara kita. Kita dah tak fikir dah bila kita tengah gosok gigi. Bangun-bangun tidur kita terus masuk tandas, capai berus terus gosok. Takde dah nak fikir2 kan betulk ke salah??”, jawab dentist itu, menyambung bicaranya . 

Hai, macam tahu-tahu je hati aku tengah membebel2. Ouch, rasa mcm kene perli.

Dan mulutku terus dibiarkan ternganga dan operasi mencuci mulut terus dilakukan.
…………………………………………………………………………………………………………

REFLEX.
Setiap hari, hampir separuh dalam kehidupan kita adalah reflex kan?? Bangun2 tidur je, tangan pantas je terus tekan butang off dekat alarm.
Masuk tandas tangan terus tekan suiz lampu. Tak payah nak pikir2 dah.
Bila nak makan , tangan kanan laju je menerkam pinggan makanan.
Bila nak buang air.
Bila nak bersembang, bergossip.
Bila nak berjalan ke kuliah.

Semua nya adalah rutin harian kita yang kita buat tiap2 hari, sampaikan kita dah lali buat benda yang sama setiap hari. Kan??

Ke ade je orang yang terpaksa fikir, nak makan tu macam mana?
Nak mandi tu nak mula dengan mana dulu?
Mungkin.

Tapi macam mana pulak dengan SOLAT kita??
Adakah juga satu reflex??
Satu hari saya terbca satu statement dari buku Hati Sebening Mata Air, Amru Khaled,

“ Kita haruslah sentiasa bertaubat. Adapun orang yang telah bertaubat, perlu sentiasa memperbaharui taubatnya.  Ada pun mungkin kita selalu melengah-lengahkan solat, tidak solat di awal waktu. Adapun apabila kepala kita sujud, hati kita tidak sujud. Adapun mungkin kita pernah membuatkan ibubapa kita marah dengan tingkah laku kita. Maka, haruslah sentiasa diperbaharui taubatnya”
**Ayat dlm buku tu lg puitis la, ni saya tulis dengan ringkasan sahaja.

Tersentap.

“Adapun apabila kepala kita sujud, hati kita tidak sujud”



Dan bawakan cerita tentang seorang lelaki, yang umurnya 60 tahun.  Beliau tidak pernah meninggalkan solatnya. Tetapi solatnya tidak lain hanya melepaskan batuk di tangga.
Oh sayangnya, bayangkan 60 tahun umurnya, solat 5 kali sehari…bayangkan 300 solat fardhunya dilakukan sia-sia. Badannya berdiri, rukuk dan sujud. Tetapi sebenarnya HATINYA tidak BERSUJUD.

Haila…sentap kot!!!!

Kita ni, tengah solat la nak fikir macam2. Time solat la benda yang hilang pun boleh ingat balik dekat mana letaknya. Time solat la boleh rancang lepas solat tu nak buat apa.
 Time solat la mak kita panggil nama kita, dan kita terus solat cepat-cepat untuk menyahutnya. Apa lagi bila handphone berbunyi. Haila~~

Kenapa bila kita tunaikan solat, tapi masih tak dapat cegah diri dari kemungkaran??
Kerana kita tidak menjaga solat kita, oleh itu SOLAT KITA JUGA TIDAK DAPAT MENJAGA KITA!!

"BEKERJA LAH KAMU SEOLAH-OLAH KAMU AKAN HIDUP SELAMA-LAMANYA, DAN BERIBADAH LAH KAMU SEOLAH-OLAH KAMU AKAN MATI ESOKNYA"

Mungkin kita harus betul2 ingat kata-kata ni, supaya kita boleh sentiasa bersungguh-sungguh dalam amalan kita. Jangan jadikan Solat itu REFLEKS, sampaikan kita turun bangun turun bangun, eyh sedar-sedar dah nak bg salam. Hati ke mana. Otak ke mana. Haila~ rugi maaa bertahun2 solat macam tu~

Sedangkan SOLAT adalah perkara pertama yang akan dihisab di akhirat kelak. Kalau benda pertama ni tak settle, nak ke Allah tengok amalan2 kita yang lain?? T_______T



Macam gosok gigi tadi juga la, kalau lah kita menggosok gigi dengan cara yg salah..dan dari kecil lagi dh belajar salah, sampai ke besar la gosok gigi tu caranya salah dan tak dapat melindungi gigi kita.

Solat juga macam tu. Bila dari kecil kita solat dengan salah. Bacaan salah. Solat tergesa-gesa macam nak kejar bas. Sampai ke besar la kita akan solat macam tu. Dan sebab tu la Solat tak dapat melindungi diri kita.

Simple je analogi ni kan? Tapi kita kene la betulkan mana-mana yang silap tu... :)

Kita solat ni kita tengah doa dekat Allah..Agak-agak bila kita minta main2, ade ke orang nk bagi permintaan kita??

Contohnya kita nak minta duit belanja dengan ayah kita, tapi kita minta tak sungguh-sungguh dan sambil2 main sms...If saya la si ayah tu, tak ingin saya nk bagi, gaya minta pun macam tak ikhlas...

tapi Allah?? Dia bagi je kita oksigen dan nikmat2 lain..yang sangat tak terhitung...

tapi balasan kita?? T_____________T

Yok, jom kita improve solat kita!! Solat dengan HATI dan MINDA..bukan sekadar refleks...

Saya bercakap atas teguran utk diri sendiri, dan ingatan untuk pembaca semua.

Jom sama-sama jadi baik!! (^.^)




p/s: Alhamdulillah, dah selamat menjejakkan kaki di Bumi Anbia ni, Semoga Allah bantu dan mudahkan perjalanan mencari ilmu ini. 


"Barangsiapa yang keluar daripada rumahnya untuk menuntut ilmu, dia dikira berjuang di jalan Allah, sehingga dia pulang semula ke rumahnya..."

Semoga Allah terus mencatat setiap amalan kebaikanku..kebaikan kita semua...Ameen~


bait falah, cairo
4. 41 pm
22 syawal 1433H


5 comments:

  1. Subhanallah kak mushee. perbandingan yg sangat menarik. nak-nak pulak yg ada kaitan dengan gigi-gigi ni :) senang nak ingat. InsyaAllah akan cuba perbaiki solat kite. terima kasih atas nasihat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehe..amboi..bakal dentist ni..akk terpikir masa akk tgh check gigi haritu...
      mcm2 yg Allah sampaikan kpd kita, utk tegur kita...then mmg kita kene pandang alam ni dgn kaca mata tarbiah :)

      Delete
  2. Suke3 ..erm , terkadang2 Allah bg hidayah dlm bntuk yg kte x mmpu nak pkir .maka, beruntunglah kakak dentist yg mnjadi wadah dlm mnrima hidayah :) jazakillah ..

    ReplyDelete
  3. mashaallah..nice post.syukran kak :)

    -nisa zaidan-

    ReplyDelete