Thursday, December 13, 2012

Marah itu mudah, Sabar itu Indah


"Mushe, aku perasan lately threeshold marah kau dah merendah. Senang sangat nak meletup,"
 tegur seorang bestfriend satu hari.

Tersentap! Auch...! sakit.

"Erm, aku pun rasa macam tu juga. Salah sikit je terus nak melenting", balasku ringkas.

***
“Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah.” 
- Hadis riwayat Bukhari

Senangnya nak marah. Sakitnya nak menahan marah. Kan?

Segelintir rakan-rakan di sekeliling saya mengadu yang saya selalu tak dapat nak tahan emosi bila tengah marah. Erm, nama pun tengah marah kan? Boleh ajarkan saya cara untuk bertenang bila rasa darah dah menggelegak??



Rasulullah SAW bersabda : 
"Tidaklah ada yang lebih besar pahalanya di sisi Allah SWT daripada menahan amarah yang dia tahan dengan harapan mendapatkan pahala dari Allah SWT."


(HR. Ibnu Majah)



Kejap, nak pergi potong bawang la~  T_______T

Marah = Syaitan bersorak riang
Menahan marah = Sakit hati= Pahala

Musyirah, tak cool la kalau kita beri peluang dekat syaitan untuk bersuka ria kan? 

InsyaAllah takkan! ~ :) 

Semoga Allah menilai mujahadah ini, walaupun orang di sekeliling berterusan mengata.

akhir kalam, 
“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) tertimpa musibah.” 
– Hadith riwayat Bukhari


* Ok, bawang memang dah masuk mata ni~ T_________T *



May Allah bless , people~

Sehubungan dengan pengertian inilah diriwayatkan satu kisah olehWahab Bin Munabbih yang mengatakan:"Sesungguhnya Iblis pernah bertemu dengan Nabi Allah Yahya binZakaria a.s, lalu Nabi Zakaria a.s berkata kepada Iblis: "Ceritakankepadaku tabiat perangai manusia menurut pandangan kamu". Lalu Iblismenjawab:
1.Golongan pertama dari manusia ialah seperti kamu ini. Mereka initerpelihara (dari kejahatan dan dosa).
2.Golongan yang kedua adalah mereka yang berada dalamgenggaman kami sebagaimana bola berada di tangan anak-anakkamu. Mereka menyerah diri mereka bulat-bulat kepada kami.3.Golongan yang ketiga ialah golongan yang sangat sukar untukkami kuasai mereka. Kami menemui salah seorang dari merekadan kami berjaya memperdayakannya dan mencapai hajat kamitetapi ia segera memohon keampunan (bila ia sedar) dan denganistighfar itu rosaklah apa yang kami dapati darinya. Maka kamitetap tidak berputus asa untuk menggodanya i

No comments:

Post a Comment