Wednesday, December 5, 2012

Of Gaza

*Ini semua randomly coretan tentang Gaza.

Aqsa 2 Gaza 11- Emergency Relief

"Teruskan berdakwah & berdoa, kerana kita berhutang dgn rakyat Palestine, mereka bermati-matian utk membebaskan Al-Aqsa, tanah suci kita umat islam"

Allah!! 
T________T

Sedar tak sedar, banyak sangat nikmat Allah yang setiap hari kita nikmati, 
kadangkala sampai kita tak hargai dan syukuri.

Siapa sangka setiap pagi dapat menaiki bas untuk ke hospital dengan harga LE1 (RM0.50) itu satu rezeki?
Siapa sangka setiap pagi dapat membuka mata, dan mendapat peluang untuk membuang air itu satu nikmat?
Siapa sangka setiap hari dapat berjalan kaki itu satu kepuasan?

Kadang kala, disebabkan itu adalah rutin harian kita, kita tidak mensyukurinya.

Baru-baru ni Allah lapangkan masa saya dan rakan-rakan untuk mendengar satu Sharing dari Gaza, yang disampaikan oleh Dr Hafidzi, Pengerusi Aqsa Syarif.

Beliau beserta Dr Selamat, Dr Fauziah dan Ustazah Rosmawati baru sahaja selamat keluar daripada Gaza, untuk menyampaikan bantuan daripada rakyat Malaysia.

Kebetulan clash 2 program malam tu, kata-kata dari seorang ukhti membuatkan saya berfikir,

"Sharing ni sekali sekala je, panas dari ladang. Kita nak dapat masuk Gaza macam jauh lagi, apa salahnya kalau kita dengar perkongsian daripada Gaza ni. Dapatlah naikkan semangat kita, 
dapatlah sikit-sikit tempiasnya".

***  


Memetik ucapan Dr Hafidzi, “Perjuangan kita bukan setakat memerdekakan 22 peratus tanah Palestin (Gaza dan Tebing Barat), tetapi juga perjuangan untuk membebaskan lagi 78 peratus tanah Palestin yang telah dijajah oleh negara haram Israel sejak sekian lama.”


***


Tidak putus-putus dermawan yg mengeluarkn infa' untuk palestine. Ada seorang pesara, mendermakan saki baki harta yg beliau ada, rm12..(melalui transaksi ke akaun Aqsa Syarif)


Malah ada yg tak punya duit ringgit, juga mahu menyumbang. Didermakannya puisi yg dicipta sendiri..



Bak kata Dr Hafidzi, "Berilah, walaupun kita tak punya apa-apa"


T_________T   *touched!*

Saya yakin walaupun sumbangan kita sedikit, malah mungkin dengan Doa sahaja, yakinlah, itulah yang merantai hati-hati kita dengan pejuang-pejuang di sana.

Bukan hasilnya yang kita mahukan, tapi usaha kita yang mahu kita persembahkan kepada Allah. Kerana kita tahu, hasil dan natijahnya sudah Allah tentukan.

"Allah boleh je nak turunkan tentera-tenteraNya untuk menghapuskan Israel, tapi sekarang Allah nak bagi kita peluang untuk berusaha dan beramal dulu."

Sampai satu masa nanti, pintu usaha akan ditutup. Janganlah melopong ketika itu~



****

Tulisan daripada seorang ukhti,

cerita 'beliau' *:


kami membawa masuk ke Gaza dan membahagikan soft toy serta coklat2 kepada kanak2 Gaza, 

tiba-tiba ada satu coklat terjatuh, saya membiarkannya,



ada seorang anak kecil yang sedang beratur tunduk dan memungut coklat tersebut dan memulangkannya kembali kepada saya.



***************



ketika di sempadan Gaza-Rafah,
saya memberikan sedikit hadiah (berupa wang) untuk pemuda2 yang banyak membantu urusan di sana, memang saya nyatakan, "ini sedikit hadiah dari saya untuk kamu, ambillah"



tetapi, kemudian saya mendapat berita, 
KESEMUA mereka memberikan wang tersebut kepada ketua mereka, 



kerana apa?
mereka sangat bimbang TERambil hak orang lain, dan menzalimi orang lain, kerana bagi mereka itu bukan hak mereka kerana mereka sudah mendapat gaji



sehinggalah ketua mereka menyatakan, 
"ambillah dan simpanlah, itu sebagai upah kamu untuk hari ini",
barulah mereka tenang dan menyimpan wang tersebut pada poket masing2..

masyaAllah, betapa jujurnya mereka! 



JUJUR PADA ALLAH,
dipupuk sejak kecil
walau kat mana2 pun, Allah MAHA TAHU dan MAHA MELIHAT, 
sekalipun bersendirian



maka tak hairanlah lahirnya jundi-jundi dan tentera-tentera Allah yang cintakan syahid dan amat menggerunkan pihak zionist



KITA? T_____T


*** 

Teringat saya seloroh Dr Hafidzi, 

"Lepas ni, orang yang akan paling sibuk berceramah ialah afdlin shauki, bukan saya,"


Tegas beliau, "siapa sangka, melalui lawak, orang lain boleh bersama kita dalam islam. 
Oleh itu, jangan ketepikan sebarang kemungkinan dalam dakwah!" 

Kalau kita IKHLAS, Allah akan mudahkan jalan-jalan untuk kebaikan.

# Personally saya sangat cemburu dengan selebriti2 yang Allah pilih untuk masuk ke bumi suci Gaza, mungkin kita tak tahu amalan mana yang Allah pilih mereka untuk dapat nikmat ni, IKHLAS dan selalu bersangka baik dengan Allah.
Mungkin ini peluang mereka, peluang kita barangkali akan datang. Selain berdoa, must do something..


another touched video~


A2G11 - ER | Interview Afdlin, Bront Palarae, Zain Saidin


***
Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk saya dan rakan-rakan menjemput delegasi A2G11-ER di Airport Cairo pagi tadi, 4 Disember 2012. 



Sebelum berpisah dengan makcik-makcik,

"Doakan kami yang dah dekat sebelah Palestine ni(mesir) dpt masuk Palestine satu hari nnt," pinta kami. 

"InsyaAllah, makcik doakan semua umat Islam dpt masuk ke Aqsa," balas salah seorang drpd mereka..

"Yet, but not soo soon.."

Ya Allah, sampaikanlah hajat kami, untuk dapat meletakkan dahi-dahi kami yang hina ini di Masjid Al-AqsaMu Ya Allah..Ameen :)


muka semangat semua!

*beliau = Doktor Fauziah Hassan, pakar O&G di Ampang Puteri, delegasi misi Aqsa2Gaza 10-emergency relief

p/ssss: Teruskan menembak doa utk saudara-saudara kita di Palestine dan Syria:)


"Mereka (Israel) mungkin akan memotong hubungan kami dengan dunia luar (internet, telefon,etc)..Tapi jangan risau, teruskan mendoakan kami kerana mereka tidak mungkin dapat memotongkan perhubungan kita dengan Allah"

dan jangan lupa memBOIKOT barangan2 dan makanan2 Yahudi yang menyokong Zionis. 


bait Saifuddin Qutuz,
1.24am

No comments:

Post a Comment