Wednesday, January 9, 2013

From Cairo to Gaza, with Love 1.0



PreDept to Gaza

6.15 pagi, DI

Jilsah permulaan untuk memulakan sesuatu yang besar dalam hidup kami. Ya, semua orang mengimpikan untuk menjejakkan kaki ke sana. Tanah suci Palestin. Tanah kelahiran Imam Syafie, juga tanah yang bakal menanti tibanya Imam Mahdi satu hari nanti.

Jilsah yang mengingatkan untuk mengembalikan niat kami kepada Allah. Allah sahaja. Full stop!
Kerana nature hati ini sering berbolak balik. Dan nature al-hawa' suka kan pujian dan sanjungan.

"Wah, best la! Allah choose you to grab this chance"

" Jeolous nye dengan kau.. Dapat pergi Gaza.."

Dan semua ini betul-betul menguji sang hati, atas niat apa kau pergi ini?

Betulkah untuk mencari redha Ilahi, tanpa apa-apa niat duniawi yang mencemari? Atau sekadar ingin mengambil peluang ini dan membuktikan kepada dunia bahawa kau sudah menjejakkan kaki ke Palestin?

Nauzubillahminzalik.. Syaitan ini handal sungguh permainannya.. T____T

Wahai sang hati, Sentiasa rendahkan hatimu dan kembalikan niatmu pada Penciptamu.



9.10 am, Dalam kereta bertolak ke sempadan Rafah

Bismillah, dari Airport kami bergabung dengan team dari Malaysia. Selesai sesi fotografi, kami masing2 mangambil tempat dalam kenderaan masing-masing untuk bergerak ke sempadan.

Dari dulu aku mengimpikan untuk berpeluang melihat sendiri wajah-wajah manis,manusia yang Allah pilih untuk menjadi wakil umat Islam demi mempertahankan bumi suci ini.

Tak sabar mahu melihat muka-muka tabah mereka, yang masih tersenyum di sebalik duka lara kehidupan.

Mengapa mahu ditangisi pemergian anak-anak, ayah, suami atau atuk tercinta? Kerana mereka syahid dan tidak mati di mata Allah.

Sesungguhnya aku mahu mengambil seluruh kekuatan mereka, untuk disedut dan dihirup untuk kehidupan yang bakal mendatang.

Juga mahu mencari booster untuk mengukuhkan langkah-langkahku untuk menjadi seorang doktor muslim kelak.

Bismillahirrahmanirrahim..jom, kita mulakan perjalanan. :)


11 am, berhenti rehat di R n R Ismailiah.

Akhirnya walaupun hanya seketika, aku sampai juga di tanah kelahiran hassan al-banna ini. Alhamdulillah Allah kerana mengabulkan impian yg terselit jauh di sudut hatiku.

Sementara menunggu rakan-rakan kami ke tandas, solat sunat dhuha dan mengambil wudhu, kami duduk2 sambil makan sandwich. Ala-ala taaruf ringkas. Subhanallah, indahnya berjaulah bersama akhawat. Semua di sekeliling akan dikaitkan dengan Allah yang Esa. Ya Allah, semoga kau berkati dan panjangkan perkenalan kami ke syurga Mu.

11.45 am

Perjalanan disambung ke Al-Arisyh dan Rafah. Kami dijadualkan akan bergabung dengan 35 buah trak yang membawa bantuan.

2.30 pm

Kami tiba di sempadan Rafah. Di sana telah menanti 35 buah trak yang membawa bantuan makanan, pakaian, simen, beg sekolah, stationary, selimut dll .Kesemua bantuan ini bernilai Rm 2.56 juta, hasil sumbangan prihatin rakyat Malaysia kepada Palestine.

Di sini terpaksa 'lepak' lama sikit untuk proses perlepasan masuk ke Palestine (melalui sempadan Rafah). Permohonan kemasukan sedang diuruskan. Sambil-sambil itu kami makan lunch dan solat jama' zohor-asar.


Sedang mebuat liputan



5 pm, diluar pagar sempadan Rafah

Akhirnya setelah puas menanti, Alhamdulillah permohonan kami akan diproses dan kami dibenarkan menunggu di dalam. Syahdunya, tika ini juga azan maghrib berkumandang..

Tapi, barang2 kena bawa sendiri melepasi pintu masuk sempadan, maka kami tolong- menolong untuk memunggah beg2 dan barangan kami dari kenderaan. Nampaknya kereta dari mesir tidak boleh melintas masuk ke dalam Palestine.

Bermakna nanti akan tiba kereta lain dari Palestine yang mengambil kami di sempadan.

* oopss, sama juga ceritanya dengan 35 trak tu. Boleh bayangkan barang2 dari 35 trak tu akan dipunggah semula ke trak yang lain?? Wallahua'lam, nampak macam susah dan leceh kan?? Tapi takpe, asalkan barang-barang boleh dibawa masuk, Alhamdulillah Allah! :)

Pintu masuk ke sempadan Rafah. 
penuggahkan barang2 dalam kereta untuk memasuki sempadan

Big SMILE before kami masuk ke pintu masuk sempadan Rafah.
*Tengah bosan2 menuggu*


6.15 pm, menunggu di ruangan menunggu

Menunggu untuk visa di cop, hampir 20 minit. 20 minit yang kami penuhi dengan bacaan maathurat, bacaan al-kahfi dan taaruf sesama kami.

Alhamdulillah, akhirnya visa kami diluluskan. Semua kami melepasi sempadan Rafah, dan akhirnya kami berjalan ke kaki masuk ke Palestine.

tak nampak sgt. Tapi pintu ni tulis WELCOME TO PALESTINE

6.45 pm

Alhamdulillah, semua urusan benar-benar selesai dan kami dpt masuk ke Palestine. Syahdunya melihat Palestine. Disambut dengan wajah-wajah gembira. Tidak putus2 ucapan selamat datang dari mulut mereka. Umpama berjumpa dengan saudara yang jauh, yang pulang beraya.


Allah, manisnya jika ukhwah bertunjangkan Allah..Yang jauh terasa dekat, yang dekat makin dekat di hati.
ini kereta Ja'bari yang di bom oleh Israel. Pencetus Perang 8 hari yang  lepas. Kereta ini dipamerkan di hadapan pintu masuk imegresen Palestine Bayangkan pengecutnya Israel, nak bomkan seorang pun terpaksa menggunakan bom roket 1000kg tan. 


kereta dan bom. View dari depan.

Delegasi kami disambut oleh Mantan Menteri Hubungan Luar Palestine. 

bersambung......


7.50 am
Mathaf Hotel, Gaza, Palestine

2 comments:

  1. Alhamdulillah Munsyi dpt menjejakkan kaki di sana. Smoga ALLAH merdhai niat and usaha Munsyi. Doakan Fifa dpt pergi jugak satu hari nanti Musyi!

    ReplyDelete
  2. sambung lepas exam kan nanti Musyi? insyaAllah :)

    ReplyDelete