Saturday, March 16, 2013

Seiring Sehaluan




p/sss: Ini hanyalah luahan hati seseorang. Tiada kepentingan untuk dibaca. hanya sebagai kenangan di hari tua~ hehe  (",)v


Ukhti A: Ukhti, datang tak program Basal wa thum esok?
Ukhti B: Macam nama sayur je. Program apa tu?
Ukhti A: Alaaa.. tak tahu ke? program ala-ala girls day out. Bawang merah bawang putih :)
Ukhti B: oh, yang kena pakai warna pink tu. InsyaAllah, kita jumpa di sana!

 ******

Mari akhawat semua, jom kita menyanyi NASYID ini bersama-sama...

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar


Masing-masing mengambil tempat. Yang mulut masih mengunyah makanan tengahari, terus menghabiskan suapan terakhir. Yang sedang membasuh tangan, dipercepatkan pergerakannya supaya dapat turut serta menyanyikan bersama-sama lagu tema ini. Yang berada di luar dewan, terkocoh-kocoh memasuki dewan.


Hari yang indah
Senyuman pertama
Hulurkan salam ukhwah kita

Berpesan mengingati
Dituntut agama
Kita bagaikan satu keluarga

Silaturrahim ini tak akan terpisah
Kita jalinkan seperti Rasulullah dan Sahabat


Ukhti A melihat ukhti B berdiri berseorangan. Terkial-kial Ukhti B menyanyi lagu ini, berserta lirik yang terpampang di hadapan. Ukhti A tersenyum sendiri. Dia berjalan menerpa ke arah ukhti B dari belakang. Tangannya disilangkan pada lengan ukhti B. Tertoleh ukhti B untuk melihat siapa gerangan di sebelahnya dan pandangan mereka berlaga. Spontan, senyuman mereka menguntum.



Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Demi satu kejayaan
Perlu pengorbanan
Keazaman juga ketabahan

Inilah kehidupan menuntut kesungguhan
Tak semudah indahnya khayalan
Silaturrahim ini tak akan terpisah
Berbahagia untuk selamanya InsyaAllah


Ukhti A: Sepanjang kita berada dalam jalan tarbiah ni, tak pernah sangka akan melihat daurah kita ada majlis pembukaan, ada persembahan, duduk dalam dewan yang charming ni dengan akhwat-akhwat yang comel-comel.

Ukhti B: Well, memang dakwah ni Allah yang punya. Dengan kuasa Dia kita merasai nikmatnya berada di jalan ni, dan manisnya ukhwah ini.


Ukhti A: Dan tak pernah sangka dakwah kita yang dulu yang bermula dengan beberapa bulatan kecil sahaja, tapi sekarang dah banyak muka-muka baru yang kita pun tak habis kenal lagi. Tak pernah sangka juga dahulu daurah kita, harus buat dalam keadaan tertutup. Tetapi sekarang dah boleh dibuat di tempat umum macam ni.


Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah

Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah
Allahu Akbar Allah Maha Besar
Lailaha Illallah

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar
Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah



Pegangan tangan mereka semakin erat. Suasana syahdu terasa apabila menyanyikan lagu ini bersama-sama akhwat semua. Menariknya lagu ini bukan setakat pada lirik lagunya, tetapi juga dengan wajah tulus dan ceria akhwat di kiri dan kanan. 

Kita laungkan Allahu Akbar Allah Maha Besar

Seiring sehaluan satu cita dan impian
Susah dan senang kita tempuhi bersama
Bertemu berpisah kerana Allah


Dan genggaman tangan mereka semakin erat. Bergenang kelopak mata mengingati manisnya jalan yang Allah pertemukan mereka. Jika bukan kerana rahmat Allah, tak mungkin mereka semua akan bersama-sama di dalam dewan ini. Dan genggaman tangan itu akan bersama-sama sampai ke syurgaNya. InsyaAllah~






# Sebak. Macam mana jika mereka-mereka chenta hati sudah pulang?
# Pasti akan merindui jalan ini. Merindui akhawat solehah yang berada di sisi ini.
# Alhamdulillah atas semua nikmat ini. Maka nikmat apakah yang kau dustai??
# Basal wa Thum. Agar bidadari syurga mencemburuimu.. Sentiasa dalam ingatan. Moga Allah beri kekuatan untuk mempraktikkannya~ Ameen.



bait SQ,
11.50pm
15 Mac 2013


1 comment:

  1. subhnallah.. semoga kami juga bisa begitu suatu hr nanti.. amin..

    ReplyDelete