Monday, July 1, 2013

of 30 June 2013

30 june 2013.

Tarikh yang mendebarkan di Mesir. Kerana hari ini berlaku pertempuran antara Haq dan Batil. Antara Islam dan anti-Islam. Antara penyokong Morsy dan anti-Morsy.

Walaupun saya berada di Kaherah, Mesir. Dekat sahaja tempat perhimpunan itu dari kawasan rumah saya, tetapi kami student Malaysia diberi arahan berkurung daripada Kedutaan Malaysia di Mesir.

Aduh, ikutkan hasrat hati saya, mahu sahaja saya turun menyertai mereka penyokong Morsy di Masjid Rabaah. Osem sangat!! Mereka mulakan hari ini dengan qiamullail dan Solat Hajat. Beza sunggh dengan mereka yang bergasak, memekik menjerit di medan Tahrir. (anti-Morsy)

Beza mereka di Tahrir (kiri) dan di Masjid Rabaah (kanan)


Tak apa la, mendengar update life dari rumah pun sudah memuaskan hati, InsyaAllah doa kami bersama mereka di sana.

Teringat perbualan saya dan ayah dalam telefon 2 hari lepas,

Aku: Ayah, doakan keamanan mesir 30 june ni.
Ayah: InsyaAllah takde apa2 la angah. Orang-orang anti-morsy tu ingat dia ramai. Tapi diorang tak tengok lagi orang ikhwan turun jalan raya lagi. Mesti lagi ramai.

Ye. InsyaAllah mereka lagi ramai. Kalaupun mereka sikit, tapi mereka bersama Allah dan tentera Allah, yang kuasanya berganda-ganda lagi hebat.

Lagipun, sejarah dah membuktikan banyak peperangan yang jumlah umat islamnya lebih sikit daripada musuh Allah, tetapi diberi kemenangan. perang Badar, Khaibar, Tabuk etc.

Betul juga. Terketuk saya! Takkan lah saya tak percayakan janji Allah?

InsyaAllah Mesir sentiasa di bawah naungan dan jagaan Allah.

Penyokong Morsy ketika solat Zohor tadi. Ramai penuh jalan raya.


Dan saya?

Hehe. dah namanya berada di rumah, maka saya tak melepaskan peluang untuk menghapdate blog. Terinspirasi dari post penulis haibat INI dan juga atas desakan seorang ukhti. +.+ *Sarcastic*


***

Hati ibarat sebuah NEGARA. Dan syaitan itu adalah musuh yang hendak menyusup ke dalamnya, hingga dapat menguasai dan memerintahnya. Kita tak mampu untuk mempertahankan negara itu sehinggalah ada KUBU dan pertahanannya.

Menjaga hati dari godaan syaitan adalah wajib fardhu ain. Kita tak mampu menolak godaannya melainkan mengetahui lorong-lorong yang akan digunakan syaitan untuk menyerang kubu itu. Oleh itu, mengetahui lorong-lorong itu menjadi WAJIB.

Marah.

Syahwat.

Rakus.

Hasad.

Kenyang makan meskipun halal.

Suka berhias pada pakaian dan rumah ( Terutamanya wanita).

Tamak.

Tergesa-gesa.

Ringgit, wang, dan harta dunia.

Bakhil.

Takut fakir.

Fanatik kepada mazhab.

Syirik.

Bermusuhan.

Bersangka buruk kepada orang muslimin.

Semua ini lorong-lorong yang menjerumus kepada godaan syaitan. Saya nak senaraikan lagi. Tapi saya tak mampu. Macam semua yang tersenarai dia atas masih ada dalam diri saya. Allah T_____T

Kenyang makan meskipun ia halal. Kenapa?

Kerana apabila perut kenyang, syaitan akan memberatkan badan kita dari ibadah. Dari solat malam dan zikir.

Juga kerana kenyang akan menguatkan nafsu, dan menjadi pedang-pedang syaitan.

 Lagi-lagi la Malaysia ni terkenal dengan Syurga Makanan. Semua jenis makanan wujud. Dari makanan melayu, china, India, Jawa, western malah makanan segera pun banyak. huuu~

Tengok gambar cendol, otak-otak udang, cakoi, Kuey Tiau Basah, nasi lemak..Ohh dah cukup untuk merembes  HCl enzyme.

Allah tahu akan fitrah manusia, yang akan terus hanyut dengan nafsu dunia. Maka Allah hadirkan Ramadhan untuk kita kembali kepadaNya. Untuk kita menahan dan melatih nafsu dan jiwa kita.

Untuk kita melupakan keseronokan dunia ini buat seketika.

Jika 11 bulan lain kita sibuk dengan dunia, sibuk dengan harta, dengan kerjaya. Maka, hargailah 1 bulan ini dengan merebut rahmat dan redhaNya. Dengan mengintai keampunan dariNya.

9 days to go. Ahlan wasahlan ya Ramadhan.

Ingat, "Winner is a Planner". "Pemenang adalah Perancang".
Hitam putihkan matlamat anda untuk Ramadhan kali ini. 

Semoga semua orang pun sudah mula memanaskan badan. Supaya bermula sahaja tiupan wisel di garisan permulaan bulan Ramadhan, kita dapat memecut sampai ke garisan penamatnya. Dengan penuh stamina dan cool bergaya.

Sudah-sudah lah dengan dunia ini. Mari kita kurangkan facebooking, kurangkan mengumpat, kurangkan pembaziran masa, harta dan tenaga. *facepalm*

Mari kita mula focus memenuhkan poket kita, supaya dapat bersedekah di bulan ramadhan, yang pahalanya berganda-ganda.

InsyaAllah.

Syaitan kelak akan digari. Maka buat seketika tiada musuh yang akan menyerang Kubu hati kita. Tetapi jangan lupa kita masih punya nafsu anak didikan syaitan dan juga syaitan manusia yang akan terus menggoda.

Siapkan perisai Iman. Kuatkan kubu pertahanan hati.

Moga Allah redha.




p/s: Allahumma ballighna Ramadhan. Teruskan menembak doa buat pejuang-pejuang Islam di Masjid Rabaah. Itu jihad mereka. Jihad aku di medan belajar. Moga semakin tekun belajar! Uhuk!


MHZ,
My Harmonica Zine

Beyt SQ,
21 Syaa'ba 1434H
30 June 2013
6.26pm




No comments:

Post a Comment