Saturday, February 19, 2011

Hidup ini??


"Anak berapa dah sekarang??"

"2 pasang..2 perempuan 2 lelaki," jawab mami.(panggilan aku untuk mak aku)
sambil menunjuk2 ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain dan berlari2..

"haa...yang sulung tu lelaki..sebelah tu pakai baju merah tu yang angah nyer...," sambung mami.

***********************************************************************

Tapi tu 15 tahun dulu. sekarang dah tak lagi.
bila mami jumpa kawan2 lama dia...

"yam, anak dah kat mana sekarang??"

"alhamdulillah. 5 orang. semuanya dah besar2 belaka.haa...yang ni nombor 2, belajar dekat Mesir sekarang," jawab mak aku sambil menunjuk tangannya ke arah aku.
Aku yang tersipu2 sebelah mak aku lantas menyalami tangan makcik tersebut.


haaiii....dah besar panjang rupenye anak mami ni...
orang tua-tua kata dah boleh jadi mak org...

errrkk...x koooot....bini orang pon aku x sure dah sedia ke x..huu...

~dunia yang sementara kan???~

Bila fikir2kan balik...rupa-rupa nya dah nak 21 thn aku bertapa kat atas muka bumi Allah ni..
tapi ape je aku dah buat sepanjang hidup ni??

dah jadi anak solehah ke?
dah jadi pelajar mithali ke?
dah jadi orang yang berguna dan berjasa ke??
yang penting sekali...
dah sumbangkan apa2 ke untuk agama terchenta, Islam????

rasa2 macam dah buat banyak, macam dah tolong byk orang, dah pergi program macam2...
tapi alahai...ape la sangat semua tu???


Sultan Muhammad al-fatih dlm umur 19-21 dah tawan kota constantinopel..aku??

Salahuddin al-ayubi dlm umur 20-30 dah mentadbir mesir, aku??

Saidatina aishah dlm umur muda dah riwayatkan hadis..aku??

Saidina Ali dlm umur belasan, gantikan tempat tidur rasulullah masa hijrah ke madinah.AKU???


Muhasabah diri...Ya Allah...kerdilnya aku...

YA ALLAH, bantulah hamba-mu yang hina ini untuk terus thabat dan tetap atas jalan-Mu ini..

insyaallah...

readers...ameenkan doa di atas ye..terima kasih byk2...

ok la..till then...

sayang, musyirahanan \(^.^)/


gombak,
8.50 pm

No comments:

Post a Comment