Pages

Saturday, October 13, 2012

Beginning of 5th year...


قريبا سنصلى في القدس
(Tidak lama lagi, kita akan solat di Al-Quds..InsyaAllah, Ameen)

Assalamualaikum wbt..


Selamat kembali ke sekolah!!! Sekolah perubatan. A long journey, but then just leave 2 years and half.

Pejam celik pejam celik. Tak sangka. Taat sungguh makhluk bernama MASA menunaikan tanggungjawabnya kepada Tuhan Cengkerawala.

Sudah 4 tahun aku merantau. Mencari erti kehidupan di rantau orang.

Kata orang, jauh perjalanan luas pemandangan... Dan aku sangat setuju~

Semalam sembang-sembang dengan adik bongsu, melalui Viber.

"Hakim ikut ke mami dan ayah melancong, masa cuti sekolah nanti??"

"Takkan Akim tak ikut kot, time tu kan besdey Akim. Mami buat untuk Akim, Akim tak ikut pulak.."

"Mana aci...hakim kecik-kecik lagi dah dapat hadiah best..Angah dah besar ni pun tak dapat hadiah best-best"

"Mesir tu hadiah angah la. Hari jadi angah sehari je, tapi angah duduk Mesir berapa lama??"

Aku terdiam. Dalam hati, tipulah kalau tak cemburu dengan Hakim yang kecik-kecik lagi Allah bagi rezeki melancong ke luar negara.

Dan selepas mendapat jawapan dari Hakim, buat aku terdiam. Dan terfikir mungkin kami saling mencemburui dalam diam. Mencemburui rezeki masing-masing.

juga terfikir kesahihan kata-katanya... "Mesir tu hadiah angah la. Hari jadi angah sehari je, tapi angah duduk Mesir berapa lama??"

MESIR.

Tipulah kalau aku tak menchentainya.

Teringat lagi sewaktu aku mendapat SMS diterima masuk ke Universiti Al-Azhar, Mesir. Aku ingatkan ada orang yang nak Wakenabeb aku. Yelah, masa tu aku dah seronok belajar di KMJ, Tangkak. Dah dapat kawan baru. Dapat roomate yang kamceng. Tiba-tiba dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Mesir. Bila masa aku apply aku pun tak tahu. Rupa-rupanya ini semua komplot mami dan ayah. Mereka mahukan salah seorang anak-anak mereka belajar dan graduate dari Timur Tengah.

Aku terfikir, kenapa aku yang terpilih?? Kan ada lagi anak mami ayah lain yang pandai2??

Dan tanpa persiapan yang mengujakan. Cukup-cukup hidup. Aku akhirnya sudah menjejakkan kakiku di mesir, Bumi brakah ini. Mujurkah alongku belajar di Rusia, kiranya pernah la aku melihat beliau mengemas beg pakaian untuk ke sana. Beg penuh dengan rempah kari, kunyit, sup bunjut, stok tomyam, ikan sardin dalam tin, maggi dan sebagainya. Aku pun mengikut jejak langkah beliau.

Tup tup....dah nak masuk ke tahun 5 aku dalam dunia perubatan ni. Masa berlalu pantas. Banyak sangat pengalaman pahit manis yang tak dapat nak diabadikan dengan tulisan.

Biasanya aku suka menulis pengalaman aku suka duka di sini. Untuk tatapan anak cucu cicit kelak.  Untuk mengabadikan kenangan detik-detik kehidupan. Dan kebanyakan gaya penulisan aku berkaitan dengan peristiwa yang aku sendiri alami.

Bila tengok balik muka kawan-kawan seorang-seorang. Nampak sangat perubahan dari Tahun 1 dahulu. Semua pun dah makin matang dan bergaya. Dulu masing-masing kecik je rasa nak mengharungi hidup di bumi Mesir ni. Dengan nak bertembung dengan pak dan mak arab yang besar-besar. nak rebut-rebut naik bas atau tremco. Nak bercakap pun macam ayam itik. Bahasa arab yang cukup-cukup makan. Jadual kuliah yang sangat pack sampaikan nak solat zohor pun kena curi-curi masa in between lectures. Jadual makan tak payah cakap la. Biasanya kami makan dinner sahaja, qada` sekali lunch yang hanya sempat kulum gula-gula. Itu pun jika terjumpa dalam beg kuliah.

Dan kehidupan mencabar macam ni lah yang mendewasakan kami. Sampaikan sekarang, kami masih boleh tersenyum jika tersesat jalan.

"Alaa, ape susah. Tanya je Pak or Mak Arab di sekeliling. Mereka pasti sudi menolong.."

Dan aku hanya tersenyum mendengar keluhan adik-adik junior yang katanya jadual kuliah pack. Cuti hanya sehari. Tak reti berbahasa arab. Rumah sewa tak chantek. Selalu kene tipu dll....Sebab aku pernah merasai keperitan semuanya itu~

Dan aku tahu dengan cara ini sahaja dapat mematangkan mereka~

Selamat datang ke Tahun 5. (Walaupun dah seminggu kuliah bermula)

Subjek2 yang belajar, macam tengok dalam movie-movie medic..

Macam diri sendiri dalam cerita House tu. Now, I`m practicing to be a Safe Doctor. Means, doctor yang boleh buat decision yang tepat, pada waktu-waktu yang gawat. Doktor yang boleh merawat simptom2 penyakit, malah merawat puncanya sekali. doktor yang hidupnya untuk berbakti kepada ummat, tanpa jemu dan letih.

InsyaAllah. Doakan..it is a long journey..

Kata my Professor, "Kita ni merawat manusia. Ibarat merawat mak awak, kakak awak, nenek awak...dan bukannya merawat kayu.."

Ye, aku faham cabaran yang bakal menunggu, tak mungkin sesenang memasak megi. Tapi InsyaAllah aku sangat yakin yang Allah sentiasa di sisi..

Buat junior2, selamat datang ke Mesir. Ini bumi barakah. dan aku sangat terhutang budi dengan Mesir ini. Bukalah hati untuk menerima setiap cabaran yang mendatang.

Kata orang, duduk di Mesir ni, Allah memang sengaja nak bagi pahala lebih dekat kita. Pahala SABAR.


MESIR. 
مصر
 م - Musibah
ص - Sabar
ر - Redha

Yok, JOM kaut banyak-banyak permata di sebalik debu-debu Mesir ni.. (ayat klise senior-senior..hehe)


dan, sahaja aku belajar perubatan ini, untukMu Ya Allah...mudahkanlah setiap urusanku, dan semoga ijazahku ini akan menyumbang kepada kebangkitan Islam kelak. Ameen~


قريبا سنصلى في القدس
(Tidak lama lagi, kita akan solat di Al-Quds..InsyaAllah, Ameen)
(^.^)



p/s: I LOve u... Mr. Medic ;)


yg semakin dewasa,
musyirahanan
2.02 am
bait Saifuddin Qutuz, Kaherah, Mesir terchenta

2 comments: