Pages

Monday, October 8, 2012

6 October


Alhamdulillah....

6 October datang lagi...

Ape yg best sangat tarikh ni?? Jika ditanyakan kepada rakyat Mesir, mereka sangat berbangga dengan tarikh ini. Malah, dinamakan jambatan, kawasan perumahan, jalan raya, dan banggunan dengan tarikh ini.

Pada tarikh ini, berlaku Peperangan 6 October 1973 di antara Mesir-Israel. Dan, kemenangan ini mengambil masa 5-6 jam sahaja. Juga peperangan ini berlaku pada bulan ramadhan. Sewaktu panas terik, selepas zohor. Betapa haibat dan gagahnya tentera Mesir. Terbukti, mereka memang tentera yang terbaik.

and apa yg best sangat tarikh ni untuk saya?? Hehe, it is my Birthday.

Malam sebelum tidur tu, elok2 je lepas cabut gigi, dengan tengah kulum lagi kapas untuk elakkan pendarahan, datangla housemate and BFF buat suprise dengan kek ais krim. Thanks a lot semua. Terharu, dah tua-tua pun dapat potong kek lagi. *uhuk-uhuk*

Then, bangun pagi-pagi, terus call mami ayah... "Ayah, Mami, terima kasih sebab lahirkan dan susah-payah besarkan angah, sampai angah dah jadi angah yg sekarang ni..."

Ayah: Angah harini tak kuliah ke?
Saya: Eyh, kan harini memang cuti. Best la, tiap-tiap tahun, besdey angah mesti cuti.
Ayah: Untungla dapat cuti... ;)
Saya: Hehe. cakap Terima Kasih la dekat mami sebab pilih tarikh ni. Angah lahir lewat sikit je, melepas la...hehe
Mami: Hehe, untung la angah duduk di Mesir. Kalau dekat Malaysia, tarikh ni tak special mana pun... (mami menyampuk tiba-tiba)

dan gelak kami pecah beramai-ramai. Alhamdulillah, anyway, thanx to Allah yang memilih aku untuk dilahirkan ke bumi ini, untuk memegang tanggungjawab menyebarkan syiarNya. InsyaAllah..

Then, saya dan kawan-kawan bersiap2, pergi ramai-ramai mengeluarkan peluh dekat court. Pergh, puas hati dapat main bola sejam. Lepas dah elok-elok semua kurus, jalan kaki 10 minit dari situ, terus kami pekena 'Asir (Air Jus). Asir dekat Mesir memang terbaik dan harganya boleh tahan. Bayangkan kalau minta Asir Peach, macam minum air peach original yang baru lepas perah. Tanpa gula dan memang sangat sihat!! Terbaik la~ hehe

Petang tu sepatutnya ada kelas Arab, tapi ustaz kami kata nak pergi ke stadium Kaherah untuk berjumpa dengan Dr Muhammad Morsy, yang akan mengadakan perjumpaan dengan rakyatnya.

"Minta Maaf, kelas terpaksa dibatalkan. Dr Morsy nak bercakap dengan saya. Saya nak pergi mendengar ucapan Dr Morsy esok.." 

hamboiii, kemain jawapan Ust Syerif bila tanya ada kelas Arab tak esok hari.

Haish, takkan nak lepaskan peluang sekali sekala ni, kami pun siap-siap lepas zohor tu dan join sekaki~

Bila sampai je di Stadium Kaherah (Istat Kaherah), Subhanallah, ramai sangat manusia. Masing-masing datang bersama keluarga, dengan muka girang dan bersama bendera Mesir di tangan. Dengan bangganya bendera terkibar. Ada juga yang semangat sangat, sampai mewarnakan bendera Mesir di pipi masing-masing. Tak kalah jugak dengan yang memakai NameTag yang terpampang wajah Dr Morsy.

dgn Ust Syerif, Bakri dan Ustazah Isra'
Aku senyum dalam hati. Seriusly, kagum dengan semangat cintakan negara mereka. Betapa bangganya dan Izzahnya mereka dengan negara terchenta, dengan pemimpin mereka, Dr Morsy. Dan aku tercari2 jawapan dalam hati, kenapa aku tak rase macam ni dekat Malaysia?? hurmm...

Dan lepas menunggu beberapa jam, akhirnya Dr Morsy datang...lewat daripada masa yang dijangka. Tapi, kagumya aku rakyat Mesir ni tak marah-marah pun. Malah mereka masih mengibarkan bendera Mesir, dan ramai2 menyanyi lagu negara mereka sambil diiringi muzik yang dimainkan sementara menunggu ketibaan Dr Morsy. Yang paling best, semua orang dekat stadium ni, buat ombak tangan ramai2, meriah satu stadium dengan ombak dari kanan ke kiri. Dan bila waktu solat masuk, kedengaran Azan dari speaker. Dan ramai-ramai lelaki yang tengan berada di padang sama-sama untuk menunaikan solat. Subhanallah...!! *Errr, dekat Malaysiaku terchenta ade ke scene mcm ni??*

"Wallahi (Demi Allah), ini kali pertama Azan berkumandang di Stadium ini. Ini satu keajaiban selepas tumbangnya Husni Mubarak", kata Ustaz Syerif, yang juga teruja dengan scene ini.

Dr Morsy, datang dengan machonya menaiki kereta, diiringi bodyguard2 beliau. sambil melambai2 ke arah rakyant yang setia meyokong beliau. Tepukan gemuruh kedengaran dan laungan beramai2..." Bahibbak ya Morsy. Nahya Misr" (Kami sayangkan kau Morsy. Hidup mesir)

untungla bodyguard tu, dapat jumpa Morsy hari-hari..hehe
Hampir 7 minit kebingitan ini melanda stadium Kaherah. Semua orang teruja dan gembira. Dan apabila Dr Morsy duduk mengambil tempat di atas pentas, bagi memulakan ucapan, tepukan gemuruh masih lagi tidak surut. Bila Dr Morsy memberikan salam, bergegar stadium dengan sambutan salam tersebut.

"Assalamualaikum wbt. Kepada semua rakyat Mesir yg dihormati. Saudara lelakiku, dan saudara Perempuanku sekalian.......Rakyat Mesir, atau rakyat bukan mesir....."

Ucapan pembukaan yang mebuatkan semua orang merasa dekat dengan beliau. Mana ada pemimpin yang akan mengaku rakyat-rakyat beliau adalah saudara beliau?? *dengan ikhlas hati*

Dan ucapan diteruskan hampir sejam lebih.Kesimpulan daripada ini. Saya rumuskan apa yang terlintas di hati...:

1- Betapa bangganya rakyat Mesir dan excited nye mereka untuk berjumpa pemimpin negara yang mereka hormati. Tak perlu di sogokkan dengan apa-apa. Rasanya kalau di Malaysia, kalau takde jamuan makanan, takkan ade ramai yang nak hadir. Dan tak memasal tambah dalam bajet negara, makanan untuk rakyat.

2- Masa menanti ketibaan Dr Morsy, saya cuba membayangkan suasana ketika Rasulullah tiba di Madinah selepas berhijrah dari Mekah. Betapa excited dan tak sabarnya mereka. Betapa girangnya mereka untuk bertemu pemimpin yang dikasihi. Tanpa jemu, walaupun lewat daripada masa yang dijanjikan. Memang takkan sama la perasaan ini, dengan perasaan excited para sahabat untuk bertemu Rasulullah, tapi nak kata Pemimpin kalau dihormati dan menunjukkan akhlak yang mulia, memang akan disayangi rakyat. betul x?

3- Apakah perasaan apabila melihat semua orang bersatu??? Haaa!! itulah perasaan melihat kesatuan rakyat Mesir ini. Mereka melaungkan lagu beramai2. Sorakan beramai2. Satu hati. Satu nada. Excited. Ala-ala sorakan masa sukan sekolah dulu. Saya pun join sekali, sampai rasa nk jd orang mesir je. huu

"ouh, ada satu lagu tu, mereka nyanyi...


.....ارفع راسك فوق انت مصري
....ارفع راسك فوق مع مرسي

(Angkat kepalamu keatas..kamu orang Mesir..
Angkat kepalamu keatas.. dengan Morsy...)

dan ustaz Syerif terus pandang kami, "Tunduk. tunduk..orang Mesir je boleh angkat kepala..."

Sedih gila~~~!

4- Nampak satu banner tertulis SINAI 1973. GAZA SOON...! Subhanallah, saya sangat yakin dengan naiknya pemimpin seperti Dr Morsy, ummat islam akan dapat solat di Masjid Al-Aqsa tak lama lagi. InsyaAllah!! Allahumma Ameen.. Tapi, dengan syarat kita pun kene la bekerja bersama-sama beliau. Bukan hanya melihat dan menunggu. Macam mana agaknya bila Islam menjadi World Order suatu hari nanti?

Teringat kata-kata seorang ukhti,


sedar atau tidak, MEREKA, KITA dan AKU! berada dalam lipatan sejarah ini..

hari ini juga, AKU HANYA mampu bersorak gembira, share news di FB, tangkap 
gambar sebanyak yg boleh dan upload..itu tidak memadai..
x sekali2 mampu merasai kepuasan mereka, kesyukuran mereka!

Allah!
biarlah pada hari Islam mencatatkan sejarahnya pula utk KEMBALI memerintah dunia, 
AKU adalah salah seorg drpd mereka yg gembira, lantas SUJUD tanda syukur x terhingga,
 menangis, mengangkat tangan dan berdoa, melaungkan takbir dan tahmid kepadaNya..

BUKAN semata2 bersorak bertepuk dan terkinja2, 
TANPA SATU AMAL dan penat lelah pun yang Engkau kira!

T_________________T


Pembaca sekalian, macam mana nak meyumbang kepada kebangkitan Islam nanti?? Masing-masing tepuk dada, tanya Iman.

bagi saya, Dakwah adalah jalan terbaik. Perbaiki diri dan menyeru orang lain (^.^)


5- Dalam ucapan beliau, Dr Morsy selalu mengingatkan supaya Ikhlas dalam setiap perbuatan. Dengan ikhlas sahaja setiap amalan akan mengikut acuan Allah. Dan beliau berkata, bekerja dengan jujur, dan takkan ada lagi riba selepas 25 januari...

6- Antara simple dakwah yang saya nampak selama duduk menunggu, ada seorang pemuda, menulis sesuatu atas kertas dan pas dkt crowd yg ada dekat situ. Dan kertas kecik tu ter pas ke orang sebelah dan seterusnya. Bila sampai di depan saya, Subhanallah...tertulis..." Sollu ala Nabi... (selawat atas Nabi)"..

Simple bukan?? dengan hanya menulis beberapa seruan berzikir, selawat, istightar dan pas kepada orang sekeliling, dibaca oleh seberapa ramai manusia, anda boleh bayangkan berapa banyak pahala yg tengah masuk dalam akaun pemuda tersebut???  Wallayeh~ Jom try~


** Satu laungan yang paling saya suka.... "جيش وشعب يد واحدا" maksudnya, Tentera dan Orang awam, dalam satu tangan.

** Saya dapat rasakan saya akan merindui detik-detik seperti ini, bila saya balik ke Malaysia nanti. Dan saya sangat-sangat berharap rakyat Malaysia akan menjadi seperti ini juga. Akan bersatu hati, ameen!!


p/s: Thanx a lot kepada mereka-mereka yang wish besdey saya, dan yang mendoakan saya. Terharu. and also, hepi birthday to Aisyah Fitriah, Rasyidah siddek dan Annisa farihin :) Saya kalian kerana Allah~


bait saifuddin Qutuz (SQ),
1.52 am
22 zulkaedah 1433H

No comments:

Post a Comment