Pages

Monday, April 27, 2015

Inspirasi: Dr Faizah 1.0





“ Hello Musyirah. How are you? Can you help me something?”

Satu hari Mr Hassan Nahla menelifonku. Ketika itu saya masih di tahun 2 pengajian. Mr Hassan ni kawan ayah saya. Egyptian yang menjadi tourist guide semasa family saya datang ke Mesir 6 tahun dahulu.

“ Hello Mr Hassan. Yes Alhamdulillah, I’m fine. Yes, surely I can InsyaAllah” saya membalas. Masih kehairanan kerana mendapat panggilan ini.

“ Actually, now I’m having a couple of Malaysian people, coming to Egypt for Conference at Alexandria. But for these few days, they’re visiting a few places in Cairo before going to Alexandria. “ Mr Hassan memulakan mukadimahnya.

“ Ouh I see” balasku ringkas. Masih menghadam butir-butir ayat tersebut.

“ So for now, they wanna go to Al-Azhar University. But I didn’t make any permission letter for it. And I was thinking about you. Mind if you help me to bring them inside? Visiting Al-Azhar University, your university” Mr Hassan sampai ke tajuknya yang sebenar.

“ Okay. When it is?”

“ Tomorrow”

Aku terdiam sejenak. Berfikir-fikir jadualku. Rasanya seperti tiada apa-apa perancangan keesokan hari.

“ Hello, Assalamualaikum. Musyirah ye. Saya Dr Faizah daripada IJN. Saya dan suami tengah ada di Kaherah ni dan saya nak sangat melawat ke University Al-Azhar, universiti tertua ni. Boleh bawakan kami?”

Sebelum saya sempat memberikan persetujuanku, tiba-tiba panggilan di sebelah sana sudah bertukar orang. Mendengar suara orang Melayu sebangsa denganku buat saya rasa tak sampai hati untuk menolak.

“ Okay, esok ye. Saya boleh InsyaAllah”, pantas terusku bersetuju.

“ Alhamdulillah.. Terima kasih banyak-banyak ye Musyirah”.


***

Itu saat pertama perkenalan kami. Masih terngiang-ngiang di telingaku akan panggilan telifon itu. Nak dijadikan cerita, keesokan harinya Mr Hassan menjemput saya di Hayyu Sabiek, Madinah Nasr. Kemudian, kami menuju ke Universiti Al-Azhar.

Sambil-sambil itu kami sempat bertaaruf ringkas di dalam van. Rupa-rupanya Dr Faizah merupakan seorang doctor pakar paediatric di IJN. Subspecialist in Paedatric ICU. Jarang-jarang saya menemukan pakar sebegini.  Dan lebih mengejutkan saya, Dr Faizah berumur hampir sebaya dengan mami saya. Logic pun, untuk menjadi seorang doctor pakar, pasti mengambil masa bertahun-tahun untuk mengambil master dan pHd.

“ Lama ke doctor di Mesir ni?”

“ Lebih kurang 5 hari. Tak payah panggil saya doctor. Panggil akak je.”

“Akak ke makcik?”

“ Makcik macam tua sangat. Akak pun boleh” dia merendah diri.

Demi menghormati permintaannya, saya memanggilnya dengan panggilan Akak sehingga sekarang. Even sebenarnya dia muda beberapa tahun sahaja dari mami.


Ketika kami sampai di pintu universiti, malangnya pakcik guard tak membenarkan kami masuk tanpa surat kebenaran.

Jadi, bagi mengubat kekecewaan kerana tidak dapat memenuhi hajat di hati, saya dan seorang rakan menemani pasangan ini membeli belah di Khan Khalili, yang terletak bersebelahan dengan Masjid Hussein dan Masjid Al-Azhar.

Alhamdulillah, puas hati kerana dapat membantu mereka. Untuk pengetahuan, jika anda tidak reti berbahasa arab dan membeli belah di sini menggunakan bahasa Inggeris, bersiap sedialah untuk diketuk. Pasti pak-pak Arab ni akan letakkan harga yang tinggi. Lebih-lebih lagi kepada mat-mat salleh! Harga boleh dinaikkan 5 kali ganda daripada harga asal!

Tapi bagi saya, ini lumrah jika membeli belah di mana-mana tempat pun. Lebih-lebih lagi jika membeli-belah tawar-menawar tanpa menggunakan bahasa tempatan di tempat yang tidak tetap harganya.


“ Terima kasih banyak-banyak Musyirah dan kawan sebab dah banyak membantu kami. Nanti kalau balik Malaysia, singgah la IJN tau. Boleh buat attachment sekali di sana.” Pelawanya kepada kami.

“ InsyaAllah. Lagipun IJN tu dekat aja dengan rumah saya”

Dan sejak itu, setiap kali saya pulang ke Malaysia, saya akan cuba menyempatkan diri menziarahinya di IJN. Malah saya sempat membuat attachment di IJN selama seminggu semasa pulang di akhir tahun 2 perubatan. 

***

“ So, how was your attachment?” Dr Faizah bertanya ramah. Ketika itu kami berjumpa seketika di pantry PICU (Paedatric Intensive Care Unit), tempat Dr Faizah bertugas. Saya pula ketika itu sedang membuat attachment di bahagian Cardiothoracic surgery.

“ Haaa.. teruk kami kena belasah dengan Mr Ezani. Dia tanya macam-macam medical questions. “ aku mula mengadu.

“ Tu la. I dengar jugak cerita you all kena marah dekat dalam operation room hari tu” 

Aduh, tak sangka sampai jugak berita itu di telinganya~


bersambung~


Sri Saujana,
MHZ,
27 April 2015

No comments:

Post a Comment