Pages

Thursday, December 23, 2010

Teguran Allah tu direct kan??


Handphone itu..kesayangan aku..macam biasa la..manusia..mmg kalo beli dengan duit sendiri..baru nak hargai elok2 kan…lagi2 kalau dah susah payah utk dpt kn sesuatu..mmg la akn hargai elok2…tapi kalau jenis yg byk duit sikit..kalo rosak2 pun.”ala..bole beli baru..”..aku harap aku bukan manusia jenis macam tu insyaAllah..

Handphone ni aku beli dgn duit elaun mase masuk

matrik dulu..msk kejap before fly ke mesir...dengan duit yang aku ikat perut sbb nak beli phone baru..and beli dgn ayah…nasib baik ayah ade kt sebelah…bole la deal harga murah..n igt lagi sebelum nak bayar handphone ni dulu..aku check2 dulu semua bateri elok ke tak..pastu ternampak kat belakang phone tu tulis..’Made In China’…

Spontan, ayah terus tanya tukang jual tu..”aik..ori2 pun dari China jugak ke??” Tukang jual tu balas..”aaiiyya…ingat dekat China tak ade kilang original ka??”

Haha..tersenyum je bila fikir balik adegan tu….

Ermm…nak jadikan cerita..sepanjang hidup kat mesir ni..mmg handphone ni la mcm PA aku..isi macam2 benda penting..ade je kat sisi..dgn phone ni jugak la nak gune kalkulator dlm tu bile nak shopping tapi bawak duit cukup2 je..kabut2 la kira gune kalkulator takut terlebih bajet yg ade..hehe n plg penting mesti kene ade kat sebelah kepala bila nak tido..yela..takde handphone

ni..xde la tukang kejut bangun tido..alamatnya mmg subuh gajah la karang…huu

Tapi..mggu lepas..tiba2…kesayangan aku ni buat hal…x bole nak tekan 4 keypad..keypad yg nak ke kanan,shortcut n internet keypad n yg plg sedih..keypad belah kanan yg selalu nk tekan butang ‘More’ atau nak tekan ‘Busy’ bile org call…atau butang yg nak tekan ‘Turn OFF’ bila alam berbunyi…sedih sgt2…

Sedih sgt mase tibe2 x bole nak tekan keypad yg rosak tu…lagi sedih bile alam clock bunyi..x bole nak turn off alarm..maka alarm tersebut akn Snooze je la every 9 minutes…haishh…mane nak tenang bile alarm x bole tutup..even bile dah switch off handphone…macam2 la doa pastu harap la phone bole OK balik even mcm impossible..

But one day tue..balik dari satu majlis ilmu…tibe2 je aku tengah sms2..tertekan la butang ke

kanan..n boleh..haa…BOLEH tekan balik??? Alhamdulillah…Allah makbulkan doa aku..x yah cakap la happy gile kot time tue…

Tapi kan…bila aku fikir2 kan balik semua ni.. aku rasa…semua ni ade relate dengan sumthing…maybe aku buat benda sumthing dosa..n Allah marah n balas cash..maka rosak lah 4 keypad aku tu…rasenye Allah nak ajar something…maybe ni teguran Allah utk aku bile aku buat ape yg Dia tak suka…erm…kesalahan yg aku buat tu pon..benda common yg hampir semua org buat..Terlewatkan Solat…(dgn bersebab pun)

Ermm…aku fikir..ni baru kat dunia Allah dah balas cash..alaah..rosak sikit je handphone tue..takat x bole tekan 4 keypad..tapi tue pon aku dah sedih sgt2 smpai tido dlm kesedihan mlm tu…Tapi..kalau kat akhirat nanti balasan mcm mana pulak Allah nak bagi??? Nauzubillahminzalik..Jauhkanlah Ya allah…

& Allah tue sgt baik..bila aku balik dari majlis ilmu tu..OK balik phone tue..erm..maybe keberkatan majlis tue..n Allah suka kan benda2 baik ni…Soo..kene teruskan la benda baik ni..

Satu soalan dalam otak aku…kalau la kita buat kesalahan n dosa yg Allah x suka??? & Dia balas dengan amek sesuatu yg x bole dipulangkan??? Sanggup ke aku??? Mcm handphone tue at least bole la beli balik even mcm kopak gak la nk keluarkan duit…tapi kalo Allah amek org yg kita syg?? Bole beli balik ke??? NAuzubillahminzalik…sgt2 x nk benda tue jadi hanya sebab dosa yg kita buat…

Smpai sekarang…kejadian ni aku igt lagi..rasa macam lepas kene marah dengan Allah je..sedih n upset n guilty sgt2…satu benda yang kita jangan lupa..Allah tu Maha Berkuasa..He can make anything than he want..takde ape2 pun yang impossible to Him..Subhanallah…

No comments:

Post a Comment