Pages

Wednesday, June 5, 2013

Hujung minggu


Al-Quds, Aku datang!


"Ain, para salafussoleh dulu takut kalau duduk kat rumah. Mereka takut mereka akan mati kat rumah. Dalam keadaan diorang sedang berehat-rehat.”



****

Ain menghela nafas. Berat kedengaran. Beban perasaan di hati seolah-olah terlepas. Dia melarikan pandangan ke arah 2 orang kanak-kanak arab dihadapannya. Mereka sedang ralit bermain anak patung.


" Seronoknya jadi kanak-kanak. Tak payah susah-susah fikir masalah ummat ni. Hidup bahagia je, boleh main tiap-tiap masa", monolog Ain.



Perbualan sebentar tadi menganggu fikirannya, membuatkan dia membuat keputusan untuk mengambil angin di taman di hadapan rumahnya. 


" Akak, tak cukup lagi ke dengan kehadiran saya dekat usrah ni. Daurah pun saya hadir. Apa lagi yang akak nak dari saya? Lagipun, sekarang ni kan musim exam, dengan study leave yang tinggal ni la saya nak spend untuk study. Please.."

Masih terbayang kejutan di wajah naqibahnya, Kak Julia. 


Kak Julia tersenyum kemudian.



" Ain, para salafussoleh dulu takut kalau duduk kat rumah. Mereka takut mereka akan mati kat 

rumah. Dalam keadaan diorang sedang berehat-rehat"


Ain tersentak! Erkkk, tajamnya panahan ayat tersebut. 



" Tapi kak, mereka salafussoleh. Tak boleh la nak bandingkan dengan kita yang marhaen ni. Beza langit dengan bumi."


" Tapi mereka tetap manusia juga kan? Kita membaca Al-quran, sama dengan Al-quran yang dibaca oleh mereka. Kita solat menghadap tuhan yang sama dengan mereka. Kita berselawat ke atas Nabi yang sama dengan mereka. Kenapa pula kita berbeza dengan mereka? " Julia menjawab kemas.



Julia menyambung lagi, " Cuma yang membezakan mereka dengan kita hanyalah semangat dan takutnya mereka kepada Allah. Ini yang membezakan kita dan mereka walaupun kita membaca ayat Al-quran yang sama dengan mereka".



Ain terdiam. Panjang akalnya memikirkan kebenaran ayat tersebut. Tapi hatinya masih memberontak.



" Akak, macam yang saya cakap tadi. Saya duduk di rumah bukannya golek-golek tengok movie. Saya study. Belajar bukannya perkara sia-sia. Akak keluarkan statement macam tu seolah-olah saya ni duduk goyang-goyang kaki je dekat rumah ni," Ain memprotes.



Julia membuka beg sandangnya. Dibawa keluar sekeping kertas, kemudian diserahkan kepada Ain.



" Nah, akak tak memaksa. Islam ini bukan agama paksaan. Akak yakin Ain tahu nak decide mana yang terbaik. Yup, akak tak cakap pun yang belajar tu perkara sia-sia, sebab kita belajar kan kerana Allah?".



" Cuma akak yakin yang Ain ni bukanlah manusia sellfish. Saudara kita di sana sudah bertahun menunggu kita. Spend ur time wisely.  If ada masa, akak yakin Ain akan ke sana kan? Akak mendoakan yang terbaik. Semoga Allah kurniakan keberkatan masa kepada Ain". 



Julia menjawab lembut sambil mengangkat kakinya dan berlalu pergi. Kedengaran pintu bilik Ain ditutup lembut.




Ain terpana. Tak pernah kakak naqibahnya berkelakuan sedemikian. Ditatap kertas di tangan.



GMJ. 7 June 2013. Save the date.


Ain bangkit dari duduknya. Kanak-kanak arab tadi sudah tiada di pandangan mata. Mungkin sudah pulang ke rumah barangkali. Matahari juga seolah-olah mahu membenamkan dirinya. Senja. Antara waktu yang digemarinya. Seolah-olah alam sedang berbisik dan mengingatkannya bahawa malam bakal menjelma.



***

Tet..Tet..Tet..


Bunyi getaran handphone menarik perhatian Julia. Dihentikan sebentar pembacaannya.


1 Message received.


Open.


From Beloved Ain.



"Akak, Exam ni hanya di mata manusia, sedangkan Allah melihat usaha dan pengorbanan kita. Masa itu kan Allah yang bagi, takkanlah kita nak kedekut dengan harta daripadaNya? InsyaAllah ada rezeki kita jumpa di sana "



p/s: Ayuh menjadi sebahagian dari jutaan umat manusia yang akan berkumpul di serata dunia untuk menunjukkan solidariti terhadap perjuangan membebaskan Masjidil Aqsa!


Global March to Jerusalem Egypt. 


SAVE THE DATE: 7 JUNE 2013 | JUMAAT | 1:00 PM - 5:00 PM | DATARAN JUNDI MAJHUL


Yang berada di Malaysia, jumaat ini di Malam Kemuncak MyGMJ @ Dataran Kemerdekaan Shah Alam bermula 8 - 11 mlm.






sila layari SINI untuk penerangan lebih lanjut. 

Bitaufik wannajah imtihan semua.

And selamat Hari Isra; dan Mi'raj. 

(^.^) v Peace. Take care people~



MHZ
My Harmonica Zine

baiq SQ,

1.53 am
26 Rejab 1434h

No comments:

Post a Comment