Pages

Sunday, March 20, 2011

Boleh main sorok-sorok ke??


"Niscaya aku akan melihat beberapa kaum dari umatku datang pada hari kiamat dengan kebaikan laksana gunung-gunung Tihamah yang putih, kemudian Allah Azza wa Jalla menjadikannya debu yang beterbangan".

Ada yang bertanya: "Wahai Rasulullah, jelaskanlah sifat mereka kepada kami, agar kami tidak menjadi bagian dari mereka sementara kami tidak tahu," Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam menjawab:
"Ketahuilah, mereka adalah saudara kalian, satu bangsa, dan bangun malam sebagaimana kalian. Tapi jika mereka menyendiri dengan larangan-larangan Allah, mereka melanggarnya" .


ermm...tersentap hati bila dengar hadis ni...Astaghfirullah...

sayang seribu kali sayang...
lepas dah bersusah payah dekat dunia ni..beramal soleh segala bagai..
tp hanyalah jadi debu2 je kat akhirat nanti..nauzubillahmin zalik..

"Mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah mengetahui mereka, ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahasia yang Allah tidak ridhai. Dan adalah Allah Maha Meliputi (ilmu-Nya) terhadap apa yang mereka kerjakan".[an-Nisâ`/4 : 108].


tak mungkin kita bole main sorok-sorok camni kan depan Allah??

byk sangat rasenye...jahiliah2 kita..perangai buruk2 n nakal2..yang drpd zaman dulu-dulu lagi..dari kecik2 lagi...
nak kikis...payah..penat..memerlukan kesabaran..
sesekali berjaya..sesekali tewas...

tapi..remember..we never walk alone.. Allah always be with us..
everytime..n everywhere...
just we realize on it or not...

"Tidakkah mereka mengetahui bahwa Allah mengetahui segala yang mereka sembunyikan dan segala yang mereka tampakkan?" [al-Baqarah/2 : 77].

Bila kita dlm surrounding yg islamik..dgn kawan2 yang solehah n baik2...rasa ringan je badan nak buat segala ibadah..siap boleh buat lagi yg sunat2 tu..

Tapi bila sorang2...even dlm masa free pon..kita boleh sambil lewa je..siap boleh lengah-lengahkan solat lagi..padahal bukannye buzy mane pon..astagfirullah...

teringat satu kata2...Dosa tu ibarat ada sesuatu yang menggaru2 hati kita...serba salah je..resah je bila org lain tahu..

macam la budak sekolah nak merokok...cuak2 je..tengok2 kiri kanan..takut2 ade org perasan n report kat mak ayah...

macam budak2 baru nak dating..takut2 je..takut2 bila tgh jalan2 tu jumpa kawan2 atau family..
takut kantoi..

macam budak sekolah yang bawak henset ke sekolah..nak guna henset pon bawah meja..atau dalam tandas...takut sangat orang report kepada cikgu...

ermm..macam tu la ibaratnya..bila kita buat dosa....serba tak kena je...bila rasa mcm ni...then we know that ape yang kita buat tu salah...


Iman boleh datang dan pergi.."Takutlah kamu kepada sesuatu fitnah di akhir zaman, paginya dia beriman dan petangnya tidak atau paginya tidak tetapi petangnya beriman. Dia menjual agamanya pada harga yang rendah"

nauzubillah min zalik..Astaghfirullah, astaghfirullah,astaghfirullah...

tersetap hati bila fikir-fikirkan balik....

p/s: this colud be my last post before i`m going back to egypt..This tuesday insyaAllah...may Allah bless us :)


kg kerdas,
12.59 pm..
19 march 2011

1 comment:

  1. Assalamualaikum my dear....best sgt entri kau ni...aku pernah jugak tadabbur hadis ni dgn k ilya, terkesan gile weh...malu je kalau kite mengaku kite ni daie, tapi berselindung di sebalik selimut dgn jahiliyyah kita sendiri...huhu..

    btw, thankz for remind me my dear,,,

    ReplyDelete